ShiloSharp wrote:Du kanske bör laga det där lite mer permanent, om man säger...
Mmm, fanns flera kablar där som kanske behövde en översyn. Såg lite rost också när jag tittade in i hålet i innerväggen.
Kabeln vi satte ihop ser ut så här:

ShiloSharp wrote:Du kanske bör laga det där lite mer permanent, om man säger...

Dobbe wrote:Vill bara dubbelkolla en sak med er Pug-experter, vi ringde till en relativt närliggande skrot, och de hade en katalysator till en 205 GR -89. När jag tittar på modellinfo på denna sajten, ser jag att 205 CJ -89 och 205 GR -89 verkar vara identiska bilar (förutom att den ena har sönderrostat tak, den andra har hål i tygtaket). Stämmer det att en katalysator till en 205 GR 89 funkar till en 205 CJ 89?
Mycket svetsande?
M.Forsén wrote:Misstänker starkt bränslepumpen,hade som sakt samma problem med en annan bil,kunde gå nån dag utan problem för att sedan stanna flera gånger
en annan dag.Bara att vrida på nyckeln så startade den igen så höll den på ett bra tag.Bytte en massa saker men inget hjälpt innan den till slut stannade för gott,då var det lättare hitta felet.Bränslepumpen gav upp och det var den som var orsaken till mina problm då.
Men kolla jordningen där bak som du börjat dra ut den gola kontakten och rengör skruv även loss plattan som kontakten sitter på,sitter med en 10 mm bult i mitten gör rent även där o smörj
Dobbe wrote:M.Forsén wrote:Misstänker starkt bränslepumpen,hade som sakt samma problem med en annan bil,kunde gå nån dag utan problem för att sedan stanna flera gånger
en annan dag.Bara att vrida på nyckeln så startade den igen så höll den på ett bra tag.Bytte en massa saker men inget hjälpt innan den till slut stannade för gott,då var det lättare hitta felet.Bränslepumpen gav upp och det var den som var orsaken till mina problm då.
Men kolla jordningen där bak som du börjat dra ut den gola kontakten och rengör skruv även loss plattan som kontakten sitter på,sitter med en 10 mm bult i mitten gör rent även där o smörj
Mmm.. Skall ge mig på den ikväll, åker iväg till en GDS-hall och lyfter bilen då. Skall titta lite mer noga hur den ser ut på undersidan också.
Det oroväckande är att man får tips om allt från bränslepump, katalysator, lambdasond, jordpunk till att felet är G W Bush. Så det är spridda skurar. Men det enklaste är att kolla över de billigare felen, typ att kablarna är okej..
ShiloSharp wrote:Ja, Biltemas har raka anslutningar...jag kapade av konan på kompisens gamla kat, och sydde den på Biltemakaten och satte ett 2" utkragning i andra änden..
Passaten gick som ett spjut efter bytet, så Biltemas funkar bra...
M.Forsén wrote:ShiloSharp wrote:Ja, Biltemas har raka anslutningar...jag kapade av konan på kompisens gamla kat, och sydde den på Biltemakaten och satte ett 2" utkragning i andra änden..
Passaten gick som ett spjut efter bytet, så Biltemas funkar bra...
En annan variant som man byter en ggr om året skit enkelt
ShiloSharp wrote:OM du har fel i en/flera jordpunkter vid bränslepumpen, så..
Funkar inte pumpen som den ska..
Lambdan meddelar att bränsleblandningen inte är rätt...
Katen/Bush har inget med det att göra...
OM pumpen är delvis kass så funkar det bra vill full tank, för då behöver den inte jobba så mycket för att trycka fram bränsle, om det finns mindre än hälften i tanken, får den jobba mer (drar mer ström) och har man då en dålig jordpunkt så blir strömmen till pumpen oxå dålig...
snillet wrote:Jordpunkterna över lag är standardfel på gamla bilar ju.
Sedan blir TU3M (är väl den motorn ?) fullständigt knasig om det är jordfel i motorrummet.
"Qualm" har röjt med det där vet jag , även om han inte är en GURU så har han grejat med just DET på sina 205XR.
Dobbe wrote:ShiloSharp wrote:OM du har fel i en/flera jordpunkter vid bränslepumpen, så..
Funkar inte pumpen som den ska..
Lambdan meddelar att bränsleblandningen inte är rätt...
Katen/Bush har inget med det att göra...
OM pumpen är delvis kass så funkar det bra vill full tank, för då behöver den inte jobba så mycket för att trycka fram bränsle, om det finns mindre än hälften i tanken, får den jobba mer (drar mer ström) och har man då en dålig jordpunkt så blir strömmen till pumpen oxå dålig...
Igår hade vi 1/4-tank, vi tankade full tank, och kom cirka 900 meter därifrån när den började dö på motorvägen. Idag körde jag i över 10 mil med bilen, inne och runt Göteborg. I rusningstrafik, runt EM och allt möjligt utan problem. Frugan startade i eftermiddags bilen för att åka till affären, vid ett rödljus dog den. På vägen hem från affären dog den sex gånger under färd. Varje gång tände sig kat-lampan.
I morse röjde jag runt bland kablaget i bagagen, och tänkte att det var lösningen. Men det är detta som är problemet, man kan likväl köra 10 mil som 10 meter när det börjar strula. Det kan strual 1 gång och sen kan man fortsätta köra utan problem i ytterligare 10 mil. Men det kan likväl strula 60 gånger för att sen funka utan problem.
Mängden soppa tror jag inte har med detta att göra, för vi märker det vid alla soppamängder.
Kan man prova att hälla något i soppan som renar (rensar rent)? Etanol har jag läst några gånger här på forumet?

Dobbe wrote:Tack Peugeout 605 för länktipsen!
Ikväll har jag nu själv fått uppleva problemen. Vi åkte hemifrån Göteborg mot Sätila. Svänger ut på E20 vid Munkebäcksmotet och bilen dör på motorvägen. Slänger in en lägre växel och får igång den, den dör igen, så håller det på en 3-4 gånger på motorvägen. Men när jag viker ner mot E6 så går det riktigt igen, och den går hela vägen till Sätila utan problem. Efter ett par timmar skall vi åka en repa, startar igång bilen och låter den gå i nån minut på tomgång. Den stänger av sig själv.. Sen gick den inte starta. Kompisen och jag började titta runt lite, rev ner mattan i bagagen som jag fick tips om tidigare. Hittade en liten klen kabel som var lös (sönderärgad) och hittade en matchande kontakt till den. Fann dock inget som såg ut som en jordpunkt. Försökte upprepade gånger få igång bilen utan att lyckas, men när kablarna sattes ihop så gick det. Men efter några minuters bilfärd så gav den upp mitt på en raka. Sen höll det på så där upprepade gånger. Hämtade upp resten av familjen, och på vägen hem till Göteborg fick vi kanske 60-80 stopp på bilen, i princip alla löste sig genom att antingen hålla nere gasen fullt så gick den igång igen inom allt från 1-40 sekunder eller växla ner och ge full gas. Några gånger fick jag stanna helt, och antingen startade den helt normalt eller så fick jag knuffstarta igång den.
Numera tänder sig katalysatorlampan (som jag nu har lärt mig att det är)så fort det strular.
Tips? Dags att ge sig på katalysatorn kanske?
Problemet uppstår alltså oavsett full gas, småputtring eller tomgång. Uppförsbacke, nedförsbacke, plan mark. Strunt samma.
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
Peugeot_605 wrote:Dobbe wrote:Tack Peugeout 605 för länktipsen!
Ikväll har jag nu själv fått uppleva problemen. Vi åkte hemifrån Göteborg mot Sätila. Svänger ut på E20 vid Munkebäcksmotet och bilen dör på motorvägen. Slänger in en lägre växel och får igång den, den dör igen, så håller det på en 3-4 gånger på motorvägen. Men när jag viker ner mot E6 så går det riktigt igen, och den går hela vägen till Sätila utan problem. Efter ett par timmar skall vi åka en repa, startar igång bilen och låter den gå i nån minut på tomgång. Den stänger av sig själv.. Sen gick den inte starta. Kompisen och jag började titta runt lite, rev ner mattan i bagagen som jag fick tips om tidigare. Hittade en liten klen kabel som var lös (sönderärgad) och hittade en matchande kontakt till den. Fann dock inget som såg ut som en jordpunkt. Försökte upprepade gånger få igång bilen utan att lyckas, men när kablarna sattes ihop så gick det. Men efter några minuters bilfärd så gav den upp mitt på en raka. Sen höll det på så där upprepade gånger. Hämtade upp resten av familjen, och på vägen hem till Göteborg fick vi kanske 60-80 stopp på bilen, i princip alla löste sig genom att antingen hålla nere gasen fullt så gick den igång igen inom allt från 1-40 sekunder eller växla ner och ge full gas. Några gånger fick jag stanna helt, och antingen startade den helt normalt eller så fick jag knuffstarta igång den.
Numera tänder sig katalysatorlampan (som jag nu har lärt mig att det är)så fort det strular.
Problemet uppstår alltså oavsett full gas, småputtring eller tomgång. Uppförsbacke, nedförsbacke, plan mark. Strunt samma.
Hmm verkar inte vara tändspolen i alla fall men tändströmkretsens kabelanslutningar verkar behövas ses över. Det är klart.
En annan sak är "vaccum" i tanken. Dräneringen tilltäppt eller så. Hade det på en Lancia en gång. Bilen uppträdde helknäppt och när man öppnade tanklocket så bara sögs det in luft. Troligtvis inte detta men kolla. Kolla jordningen till bränslepumpen.
Tändlägesgivaren då? Hur är motortemperaturen? Högre än normalt? Kan du försöka att få ut några felkoder om du tar o gör en diagnostik?
Hmmmm igen..bränslereläet???
Fanns det inte ett helt komplett el-schema på den där sajten t 205?

Dobbe wrote:Peugeot_605 wrote:Dobbe wrote:Tack Peugeout 605 för länktipsen!
Hmm verkar inte vara tändspolen i alla fall men tändströmkretsens kabelanslutningar verkar behövas ses över. Det är klart.
En annan sak är "vaccum" i tanken. Dräneringen tilltäppt eller så. Hade det på en Lancia en gång. Bilen uppträdde helknäppt och när man öppnade tanklocket så bara sögs det in luft. Troligtvis inte detta men kolla. Kolla jordningen till bränslepumpen.
Tändlägesgivaren då? Hur är motortemperaturen? Högre än normalt? Kan du försöka att få ut några felkoder om du tar o gör en diagnostik?
Hmmmm igen..bränslereläet???
Fanns det inte ett helt komplett el-schema på den där sajten t 205?
Tändmodulen är bytt på verkstad häromveckan. Olja+oljefilter bytte för mindre än en vecka sedan (och då slutade den med blårök vid start samt läcka olja). Men problemet är att man kan köra i 10 mil utan problem, och sen börjar problemet. Eller så börjar problemet efter 5 meter. Problemet kan upprepas 40 gånger och sen gå bra, eller bara ske en gång. Ibland när den dör på vägen, kan man bara lägga i typ 3:an (om man hade 4:an) och så går den igåg igen. Ibland måste man stanna helt och få igång den med hjälp av startmotorn som hoppar till bilen. Ibland är det bara att vrida om nyckeln och den startar och du kan köra vidare.
Det är alltså inkonsekvent fel, det kan likaväl hända på tomgång som full gas, oavsett växel, väderlek osv.
Vi har köpt ett bränslefilter som vi skall byta imorgon, tar de lätta åtgärderna först. I helgen skall jag få mig lite tid att titta över elkontakterna etc, slipa och ta bort ev ärgning.
(Kablarna från tändmodulen osv byttes ut på verkstaden förra veckan, så de är helt nya).
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
ShiloSharp wrote:Eftersom bilen går bra, när den väl går..så kan det ju inte vara katten heller...
Anledningen till att motorn stannar och/eller inte vill starta, kan bara vara två (2) saker....ingen gnista, och/eller ingen soppa!!!
Anledningen till de felen kan bero på en massa faktorer...
Byt ECU:n (låna en eller så), så får du klarhet i att motorstyrningen är hel, gå sen baklänges i felsökningen enl.uteslutningsmetoden..Lycka till.