Måste knuffa igång 205:an? *LAGAD*
snillet wrote:Om bilen bolmar när den väl går igång så kan det väl tänkas att det är tändningsrelaterat ändå.....på nåt vis. Bolmandet om det är gråsvart är ju för mycket soppa.
När väl bilen går normalt så bolmar det inte. Bolmandet kommer efter att bilen har strulat, och man får igång den första gången efter strulet. Det är aningen blåaktigt alternativt ljusgult/vitt. Men ingen svart rök eller liknande.
Men det ryker inte under normala förhållanden. Utan bara när man har försökt få igång bilen under en stund och när den väl startar. Då bolmar det kanske 2-5 sekunder, sen slutar bolmandet.
Men just nu har vi tänkt ge oss på de billigare åtgärderna, vilket innebär att vi har kollat bränslepumpens ljud (den låter), bränslepumpsrelät (det tickar), bytt oljefilter, bytt bränslefilter, bytt olja, samt kollat jordpunkterna. Har dock inte arbetat 100% med jordpunkterna, skall fixa det i helgen ihop med svärfar som har rätt verktyg för det. Saknar mycket sånt hemma just nu tyvärr...
Nästa steg blir att kolla kolla över alla jordpunkter, lyfta bilen och kolla över katten etc. Har tänkt plocka ner katten och se om det händer något om jag kör utan katt ett par dagar (sätta dit ett rakt rör istället)...
Om detta skulle fungera så lämnar jag inte in bilen på tisdag som det annars är bokat...
205 CAB CJ -89 - Smårostig and ready to be pimped...
Tog en liten repa ned till affären, den dog två gånger åt varje håll. Nu lyssnade jag, och när den dog och jag försökte starta igång den så lät både relä + pump. Ändå ville den inte starta. Fick rulla igång den bakåt (uppförsbacke) så gick den igång. Sen kunde jag ge full gas uppåt, och när jag släppte gasen för att svänga så dog den igen. När jag försökte få igång den på 2:an i en svag nedförsbacke hemma så gick motorn igång men i ett slags nödläge. Var tvungen efter flera försök att slänga in ettan och fick ett rejält ryck som gjorde att den startade. Sen kunde jag stänga av och på bilen flera gånger utan problem.
Skumt, är förnamnet.
Skumt, är förnamnet.
Då är bilen lagad idag. I helgen bytte vi ju tändstiften och det verkade bra en stund, och sen började den igen...
Idag var vi på en liten motorrenoverings- och bilverkstad som vi var rekommenderade att gå till. Han var dessutom billig och bra att göra med. Bilen strulade som --- på vägen dit.
Han lät den gå i 30 minuter och sen stannade den. Den gick inte starta efteråt (den försökte men ville inte gå igång alltså). Han försökte i typ 30 minuter utan att lyckas. Han felsökte, och fann att felet låg inne i fördelaren. (Observera då att rotor+fördelarlock med kablar till tändstiften byttes på en verkstad för några veckor sedan!) Tändstiften fick inte tillräckligt med kräm helt enkelt. Därav problemet som kunde uppstå både under körning och vid start.
Han fixade till det, och sedan startade bilen utan problem och gick i över en timme. Min fru hämtade ut bilen, 650 kr fattigare, och har kört säkert 10 mil med den idag. (Hon har varit skogstokig då alla våra bilar har varit trasiga!). De hämtade mig på jobbet, och vi körde med den en stund utan problem. Inga katalysatorlampor som lyser eller liknande.
Nu är ju frågan, den första verkstaden skickade mig en räkning på drygt 3100 kr för reperation, vilket bestod i felsökning, byte av kablar till tändstiften, byte av tändmodul, byte av rotor, samt urkoppling av billarmet. (Han trodde det spökade nämligen).
Om man får in en bil som inte kan starta, borde man inte isåfall se att tändstiften var dåliga (svarta) vilket vi gjorde efter den var på verkstaden? Borde han inte ha bytt de? Den dog alltså samma natt som vi hämtade ut den hos honom! Frågan är också ifall delen ifråga som strulade inte är något han bytte, för han har ju varit inne i fördelaren då han bytte saker där.. Frågan är om jag skall få honom att betala antingen de 650 kronorna dagens reperation gick på (eller del av den), eller om jag skall svälja det. Det är en granne till mitt jobb, och han är fastighetsägarens son. Och fastighetsägaren är en kund till företaget där jag jobbar dessutom. Vill inte på nåt sätt stöta mig, då jag är provanställd ett litet tag till
Sen kan man göra vad man vill
Tycker att 3067 eller vad det nu var, är ett överpris för att ha en bil i 5 dagar, och titta till den vid behov/tid.
Har inte betalt räkningen än, så jag funderar på hur jag skall göra. Nån som har förslag och synpunkter?
Idag var vi på en liten motorrenoverings- och bilverkstad som vi var rekommenderade att gå till. Han var dessutom billig och bra att göra med. Bilen strulade som --- på vägen dit.
Han lät den gå i 30 minuter och sen stannade den. Den gick inte starta efteråt (den försökte men ville inte gå igång alltså). Han försökte i typ 30 minuter utan att lyckas. Han felsökte, och fann att felet låg inne i fördelaren. (Observera då att rotor+fördelarlock med kablar till tändstiften byttes på en verkstad för några veckor sedan!) Tändstiften fick inte tillräckligt med kräm helt enkelt. Därav problemet som kunde uppstå både under körning och vid start.
Han fixade till det, och sedan startade bilen utan problem och gick i över en timme. Min fru hämtade ut bilen, 650 kr fattigare, och har kört säkert 10 mil med den idag. (Hon har varit skogstokig då alla våra bilar har varit trasiga!). De hämtade mig på jobbet, och vi körde med den en stund utan problem. Inga katalysatorlampor som lyser eller liknande.
Nu är ju frågan, den första verkstaden skickade mig en räkning på drygt 3100 kr för reperation, vilket bestod i felsökning, byte av kablar till tändstiften, byte av tändmodul, byte av rotor, samt urkoppling av billarmet. (Han trodde det spökade nämligen).
Om man får in en bil som inte kan starta, borde man inte isåfall se att tändstiften var dåliga (svarta) vilket vi gjorde efter den var på verkstaden? Borde han inte ha bytt de? Den dog alltså samma natt som vi hämtade ut den hos honom! Frågan är också ifall delen ifråga som strulade inte är något han bytte, för han har ju varit inne i fördelaren då han bytte saker där.. Frågan är om jag skall få honom att betala antingen de 650 kronorna dagens reperation gick på (eller del av den), eller om jag skall svälja det. Det är en granne till mitt jobb, och han är fastighetsägarens son. Och fastighetsägaren är en kund till företaget där jag jobbar dessutom. Vill inte på nåt sätt stöta mig, då jag är provanställd ett litet tag till
Tycker att 3067 eller vad det nu var, är ett överpris för att ha en bil i 5 dagar, och titta till den vid behov/tid.
Har inte betalt räkningen än, så jag funderar på hur jag skall göra. Nån som har förslag och synpunkter?
Hur ser specifikationen på räkningen ut då? Det låter inte helt orimligt för det jobbet och delarna egentligen. Men det tråkiga är ju att bilen inte funkade ändå. Att tändstiften är lite svarta gör inte att bilen dör, det ska mer till än så på ett stift för att bilen ska dö.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

TheDagger wrote:Hur ser specifikationen på räkningen ut då? Det låter inte helt orimligt för det jobbet och delarna egentligen. Men det tråkiga är ju att bilen inte funkade ändå. Att tändstiften är lite svarta gör inte att bilen dör, det ska mer till än så på ett stift för att bilen ska dö.
Hmmm.., de fixade problemet sa du men vad var det han bytte i fördelaren tro? Givaren, eftersom det är elektronisk tändning på bilen eller såg han till att det var/blev bättre kontakt i ledningarna där?
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Dobbe wrote:Då är bilen lagad idag. I helgen bytte vi ju tändstiften och det verkade bra en stund, och sen började den igen...
Om man får in en bil som inte kan starta, borde man inte isåfall se att tändstiften var dåliga (svarta) vilket vi gjorde efter den var på verkstaden? Borde han inte ha bytt de? Den dog alltså samma natt som vi hämtade ut den hos honom! Frågan är också ifall delen ifråga som strulade inte är något han bytte, för han har ju varit inne i fördelaren då han bytte saker där.. Frågan är om jag skall få honom att betala antingen de 650 kronorna dagens reperation gick på (eller del av den), eller om jag skall svälja det. Det är en granne till mitt jobb, och han är fastighetsägarens son. Och fastighetsägaren är en kund till företaget där jag jobbar dessutom. Vill inte på nåt sätt stöta mig, då jag är provanställd ett litet tag tillSen kan man göra vad man vill
Hur fungerar bilen nu då?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Jo tack, den går som en klocka. Förutom att ljuddämparen lossnade efter 3 dagar, men den byttes snabbt av oss, och nu går den tystare och bättre än nånsin....