bakvagn 205, erfarenheter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
André V

Post by André V »

tompa_73 wrote:ligger inte d inre lagret i spår ??? annars vet man väl inte hur långt du skall köra in d nya lagret sen !? således om man använder svingtappen och knackar in lagret pajjar inte spårningen då ???

"Knackmetoden" har provats på två bakaxlar nyligen, så den funkar. Det är bara inbuktningen på bakaxelröret som gör att det inre lagret sitter fast, det finns alltså inget exakt läge eller spår. Man får mäta sig fram till hur långt man ska knacka in det nya lagret sen.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
tompa_73

Post by tompa_73 »

just den va d ja.... kanon tack ska du ha ! :lol: :D
tompa_73

Post by tompa_73 »

ok med andra ord så kan man mäta innan man drar ut lagret ! tack för info'n 8)
Nik

Post by Nik »

tompa_73 wrote:ok med andra ord så kan man mäta innan man drar ut lagret ! tack för info'n 8)

Du kan ju mäta på svingtappen när du vill hur långt in lagrena skall.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
nokis

Post by nokis »

Ingen som hade någon tanke om min glidlagerfundering?
Nik

Post by Nik »

nokis wrote:Ingen som hade någon tanke om min glidlagerfundering?

Många som funderat på andra lösningar än den befintliga men kontentan är alltid, varför ändra nåt som funkar i 8-10 år problemfritt?
Det enda felet som finns med dessa bakaxlar är att Peugeot glömt ta med dom i service-intervallet!
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Körde lite med en stålborste på ytan där lagret ska sitta:

Image

Image

Image

Image

Jag tycker det är såpass mycket kvar att lagret kommer sitta som det ska, så jag kommer köra på det.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Hade jag med gjort... :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
nokis

Post by nokis »

Kan vi inte lista en gång för alla vilka bakaxlar som går att använda till vilka bialr och vad som skiljer mellan årsmodeller...

tex jag behöver en ny till min 205 gti -89 vilka modeller och årtal kan jag använda och vad behöver ändras på resp modell?
Marcus

Post by Marcus »

M.Attsäter >> Då hadde jag rätt då. Tyckte väl det såg ut som axelröret skulle gå att rädda som jag skrev.
Det där kommer gå att använda utan problem. Slipa bara bort ev upphöjningar på det slitna stället så inte lagret får intryckningar i ytterringen när du pressar i det nya.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Mr.T

Post by Mr.T »

nokis wrote:Kan vi inte lista en gång för alla vilka bakaxlar som går att använda till vilka bialr och vad som skiljer mellan årsmodeller...

tex jag behöver en ny till min 205 gti -89 vilka modeller och årtal kan jag använda och vad behöver ändras på resp modell?

håller med, har försökt att läsa alla inlägg men får ont i huvudet/ögonen av all text..

så i väntan på ett upplägg med modeller så frågar jag nu!

Min bakaxel är riktigt körd, åker jag 2 pers så tar bakhjulen emot hjulhuset.

har hittat en 309 xs-gr? med bra fjädring + 205 xs eller nått, båda med trumma.

1) 309 xs-gr med trumma kan man inte byta till skivor med 205 nav om jag har läst rätt?
2) gäller det samma 205 xs-gr eller vad dom heter?
-------------------------------------------------------------------------------------
Om det finns någon nära kalmar som kan renovera en bakaxel då jag har en liggandes, PM:a mig så kan vi diskutera pris!
Last edited by Mr.T on Wed Aug 16, 2006 2:18, edited 2 times in total.
205 Gti -89
André V

Post by André V »

M.Attsäter wrote:Körde lite med en stålborste på ytan där lagret ska sitta:

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2149.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2150.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2151.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2152.jpg

Jag tycker det är såpass mycket kvar att lagret kommer sitta som det ska, så jag kommer köra på det.

Det syns ju ett par rätt rejäla gropar på bild 1 och 4. Jag hade inte chansat på att använda den där axeln och kanske behöva renovera fanskapet efter 100 mil igen, men det är jag det. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Marcus

Post by Marcus »

André V wrote:
M.Attsäter wrote:Körde lite med en stålborste på ytan där lagret ska sitta:

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2149.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2150.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2151.jpg

http://attsater.se/marcus/Bakaxel/IMG_2152.jpg

Det syns ju ett par rätt rejäla gropar på bild 1 och 4. Jag hade inte chansat på att använda den där axeln och kanske behöva renovera fanskapet efter 100 mil igen, men det är jag det. :)

Är man osäker så är det väl bara att lägga lite svets på det skadade området i axel och sedan slipa ner igen. Eller om man ev kan lägga i lite BRA kemisk metall och slipa. Finns mycket bra sånna produkter som blir lika hårt som stål. Inte att jämföra men plastic padding produkter.

Området ska bara stödja lagret. Själva lagerytan för nålarna ligger ju i ytterringen.
Nik

Post by Nik »

Marcus wrote:Är man osäker så är det väl bara att lägga lite svets på det skadade området i axel och sedan slipa ner igen. Eller om man ev kan lägga i lite BRA kemisk metall och slipa. Finns mycket bra sånna produkter som blir lika hårt som stål. Inte att jämföra men plastic padding produkter.

Området ska bara stödja lagret. Själva lagerytan för nålarna ligger ju i ytterringen.

Området har en ganska bärande funktion för lagret som får utstå ganska kraftiga påfrestningar, så kemisk metall känns ju verkligen inte relevant.
Tänker man fylla i med svets så är det rimligt att man svarvar lagerytran efteråt till ursprungsdimension!
Marcus

Post by Marcus »

Nik wrote:Området har en ganska bärande funktion för lagret som får utstå ganska kraftiga påfrestningar, så kemisk metall känns ju verkligen inte relevant.
Tänker man fylla i med svets så är det rimligt att man svarvar lagerytran efteråt till ursprungsdimension!

Det är därför jag skriver att man ska använda riktig kemisk metall. Sån som används inom industrin. Bra mycket bättre än tex plastic padding.
Har personligen inte använt det till nåt sånt här själv men tror det skulle funka.

Klart att det är bättre att köpa en helt nytt axelrör för 5000:- men jag skulle lätt ha provat med att fixa det på annat sätt först. Det avgör man själv hur man gör och hur mycket tid man har
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

jag tror oxå att det skulle kunna funka med kemisk metall i sista hand, eller bättre svetsa och slipa ner det fint.
Nik

Post by Nik »

Marcus wrote:
Nik wrote:Området har en ganska bärande funktion för lagret som får utstå ganska kraftiga påfrestningar, så kemisk metall känns ju verkligen inte relevant.

Det är därför jag skriver att man ska använda riktig kemisk metall. Sån som används inom industrin. Bra mycket bättre än tex plastic padding.
Har personligen inte använt det till nåt sånt här själv men tror det skulle funka.

Klart att det är bättre att köpa en helt nytt axelrör för 5000:- men jag skulle lätt ha provat med att fixa det på annat sätt först. Det avgör man själv hur man gör och hur mycket tid man har

En bättre begnagad axel kostar väl runt 500-ingen på skroten, lite jobb men klart prisvärt.
Iom att man kan använda ett axelrör från vilket 205:a man vill så finns det ganska gott utbud. Och är man inte hundra på hur fräsch den är så är det inte alltför jobbigt att strippa det nödvändigaste på skroten och inspektera före man köper!
Ett alternativ jag skulle ha övervägt i ovanstående fall, så vet man att slutresultatet blir garanterat bra!
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Joakim Enoksson wrote:Frågan är varför den sätter sig på högersidan först?
enda som jag kan tänka mej om man ser på skillnader på sidorna direkt, så är det att du har påfyllningen av soppa där och röret som går ner.
men nää, det håller ej hårt i rätten. :x

Enligt en gumminisse(däckhandlare) jag känner, så är hans uppfattning att det ligger mer vatten på vägen där, jämnfört med vänstersidan, alltså duceringen på vägen(stavning)...
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Plastic paddings kemiska metall är förbenat stark....

Lagade en gång en fjäderbenstallrik med det på en Mazda 626. (Fråga inte). Det höll tills bilen skrotades 4 månader senare.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
nokis

Intressekoll

Post by nokis »

Hejsan hopsan...

Tänkte dra fram en liten intressekoll på huruvida folk är intresserade av att lämna in sina bakaxlar för underhåll/reparation och vad man eventuelt kan tänkas betala (Utöver materialkostnad) Mest var det då med tanke på att det finns många som kanske inte alls kan/har tid/lust att göra jobbet själv.
Post Reply