Torsionsstavar??

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Ned wrote:....Men om det nu var så att jag inte får tag på nya stavar, blir det meningslöst att sänka då? ........
Inte meningslöst så länge du inte sänker så att det bottnar, då blir det t.o.m. dåligt.
EN 14497
Ned

Post by Ned »

Pär wrote:
Ned wrote:....Men om det nu var så att jag inte får tag på nya stavar, blir det meningslöst att sänka då? ........
Inte meningslöst så länge du inte sänker så att det bottnar, då blir det t.o.m. dåligt.

Vi säger 30-40 mm, det var vad jag hade tänkt mig då. Kommer det att funka fint då?
-----------
*306 GTi*

##Rostig Rex-cykel 3vxl ;)##
-----------
Avställd pga indraget körkort :evil: Inte nu längre :)
nevyn

Post by nevyn »

Ned wrote:
Pär wrote:

Vi säger 30-40 mm, det var vad jag hade tänkt mig då. Kommer det att funka fint då?

Borde fungera bra!

Säg till sen så kommer vi och inspekterar bilen! ;)
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det står lite om torsionsstavar, på den sida som Per delgav oss med på en tråd i teknikforumet.http://w1.586.telia.com/~u58600342/
Det står om just 23mm torsionsstavar och sen fogar han in om krängningshämmare. Läs själva! :)
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Har varit i kontakt med han som kanske kunde ordna fram stavar, han kan fixa fram stavar men vet inget exakt pris förrän till veckan. Vet ungefär att det kommer landa på runt 1700:-/stav men det kan antagligen bli lite billigare, speciellt om vi är några fler som vill beställa. Och det är billigt om man jämför med peugeot orginal som kostar ca 3500:-/stav..., återkommer när jag vet exakt så kan jag ju kolla hur många som är intresserade
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Sliced

Post by Sliced »

Sänkning ger troligen mer för väghållningen än vad hårdare stavar gör.
Om vi backar bandet lite, och går tillbaka till syftet med dom olika komponenterna i fjädringen så har dom ganska olika syften.
Krängninghämmarna använda för att göra bilen över- eller understyrd.
Stötdämparna till att dämpa fjädringens rörelser så att inte bilen studsar som en hoppstylta ut på raka efter en kurva där bilen krängt (uttrycket hoppstylta, pogo-stick, användes faktiskt i en väghållningsbok)
Fjädringen ska ge hjulen möjlighet att följa vägbanan utan att karrossen förflyttar sig upp och ner.
Fjädringsvägen ska alltså vara precis så lång att fjädring nästan bottnar på den största bulan, och hjulen nästan lyfter över den största gropen på en given väg. För hård fjädring gör att hjul befinner sig i luften för ofta, för att karrossen lyfts över ett gupp.För mjuk fjädring gör att hjul befinner sig i luften för ofta, för att fjädringen bottnat och karrossen lyfts över ett gupp.
Stötdämparna ska dämpa hjulets rörelser precis så lagom att ett hjul hinner fjädra ner i en grop eller röra sig över en bula, men ändå inskränka hjulets rörelser till en ner-upp- eller upp-ner-rörelse utan eftergungningar. Hinner inte hjulet med över ojämnheter så får vi minskat tryck mot vägen på samma sätt som vid för hård fjädring. Och är det för mjukt så minskas marktrycket varje gång karrossen kränger ut på nästa raka.
Men ni är på helt rätt väg, om fjädringsvägen inte räcker till utan man bottnar så måste hårdare fjädrar dit. Stötdämparna kan bara hjälpa dig att inte bottna i korta kurvor, kör du runt runt på en skidpad har dom ingen funktion.
Så man börjar med fjädringen och kollar att man inte bottnar , eller lyfter nånstans där man vill köra. Måste fjädringen vara så hård att man studsar fram, för att den inte ska bottna så måste man öka fjädringsvägen, eller köra en slätare väg. Period.
Stötdämparna ställer man in genom att sätta dom på mjukaste, köra en given väg i maxtempo och klocka. Sen gör man dämparna lite hårdare runt om och kör samma väg igen. Går det fortare skruvar man dom lite hårdare till och klockar samma väg igen. Och igen tills man hittar den optimala inställningen, för den vägsträckan.
Ett jäkla skitjobb..
André V

Post by André V »

Väl rutet, Arne! :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Vad har du i bakfjädringen, Arne? TS kvar? Grövre?

Per Larsson som kör rally har ju bytt till fjäderben, som jag fick erfara, men man har ju också större behov av lång fjädringsväg där.

En annan sak som vore kul att se är hur man bäst bär sig åt för att konvertera 205/306/405-bakfjädringen till coilovers.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Per Larssons ombyggnadshistoria på: http://biphost.spray.se/per.larsson/ ...och lite klickningar.
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Vi har antagligen standard 309.. ska jag kolla vad vi har liggande, jag tror vi har en grövre 205-stav (2) liggande i verkstan.

Och f*n va långt mitt förra inlägg blev.. *s* jag bara skrev på ur hjärtat.
Jocke W

Post by Jocke W »

kul läsning arne...så i bästa fall behöver man inte byta...aja jag får köpa såna där och sen får man väl helt enkelt prova sig fram..som med allt annat..
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
Stefan Eriksson

Jocke W wrote:kul läsning arne...så i bästa fall behöver man inte byta...aja jag får köpa såna där och sen får man väl helt enkelt prova sig fram..som med allt annat..

Bara att köpa?...jaja...
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Jocke W

Post by Jocke W »

effe wrote:
Jocke W wrote:kul läsning arne...så i bästa fall behöver man inte byta...aja jag får köpa såna där och sen får man väl helt enkelt prova sig fram..som med allt annat..

Bara att köpa?...jaja...

ja om det blir aktuellt?..eller va menar du?..
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jocke W wrote:ja om det blir aktuellt?..eller va menar du?..

Min gissning är att Effe tänker på den ekonomiska aspekten. För de flesta är det nog inte "bara till att köpa", utan ett köp måste vägas mot den allmänna hushållsekonomin el.dyl... tråkigt, men sant... :roll:

/Stefan
Jocke W

Post by Jocke W »

Ja visst...men jag brukar kunna lägga undan ganska mycket pengar efter lön...men jag gör ju inget annat heller går knappt ut och roar mig..så det är den uppofringen jag gör..
Stefan Eriksson

Stefan_306S16 wrote:
Min gissning är att Effe tänker på den ekonomiska aspekten. För de flesta är det nog inte "bara till att köpa", utan ett köp måste vägas mot den allmänna hushållsekonomin el.dyl... tråkigt, men sant... :roll:

/Stefan

Det var det jag syftade på ja, No offense Jocke tyckte bara det lät lite komiskt :wink: :D
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Jocke W

Post by Jocke W »

effe wrote:
Stefan_306S16 wrote:

/Stefan

Det var det jag syftade på ja, No offense Jocke tyckte bara det lät lite komiskt :wink: :D

nä det är lugnt..
Ned

Post by Ned »

effe wrote:Har varit i kontakt med han som kanske kunde ordna fram stavar, han kan fixa fram stavar men vet inget exakt pris förrän till veckan. Vet ungefär att det kommer landa på runt 1700:-/stav men det kan antagligen bli lite billigare, speciellt om vi är några fler som vill beställa. Och det är billigt om man jämför med peugeot orginal som kostar ca 3500:-/stav..., återkommer när jag vet exakt så kan jag ju kolla hur många som är intresserade

Egentligen behöver jag inte stavarna fören våren.
Försök pressa ner priset lite till, annars är jag intresserad.

Han som ska fixa stavarna..... är han säker att det kommer att funka?
Val av materialet kan påverka en hel del. Han borde göra ett par stavar så nån kan testa de och se om de funkar. Tror inte någon här vill betala 3 lakan först och sen vara försökskanin. :wink:
-----------
*306 GTi*

##Rostig Rex-cykel 3vxl ;)##
-----------
Avställd pga indraget körkort :evil: Inte nu längre :)
Stefan Eriksson

Han jag pratat med har fått stavar gjorda av den aktuella firman och han har 23mm varianten i sin 205:a som han kör bantävling med så visst fungerar de, pratade senast med honom i lördags och han skulle få veta mer om priset i veckan, han sa även att han skulle lägga upp tråd på forumet för att se om det fanns något intresse vilket jag sa att det säkert fanns om priset var rätt
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
pee

TOSIONSSTAVAR 21MM 23MM

Post by pee »

JAG KAN FIXA TILLVERKNING AV STAVAR 21MM 23MM
PRIS BLIR VID 10ST=5PAR 3000KR PARET
JAG HAR 23MM PÅ EN FYNDBÖRSEN 205