jag påstår inte att jag är helt hemma på diffbromsar, så upplys mig gärna om vad jag tror fel. men själva "släpper" -grejen tror jag inte på.. antar att jag har förstått dig fel?
Diff-diskussion (splittad från "Öberg har bromsat...&qu
erik >> vad menar du? diffen släpper vid ett visst kpm? det är väl snarare så att när den känner en skillnad så låser den till.. dvs, diffen har en grundinställning på att låta hjulen snurra ex 70 / 30 men inte att det ska släppa helt, om jag tolkar dig rätt så menar du att diffbromsen släpper vid en viss momentskillnad och då går ju hela "broms" vitsen förlorad, men har ju ingen nytta av att diffen är bromsad när det inte behövs och lös när den borde vara bromsad om du förstår vad jag menar
jag påstår inte att jag är helt hemma på diffbromsar, så upplys mig gärna om vad jag tror fel. men själva "släpper" -grejen tror jag inte på.. antar att jag har förstått dig fel?
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Slänger för tydlighetens skull in en länk som beskriver hur en LSD fungerar rent principiellt:
http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm.
Finns på sajten även förklarat hur en Torsen-diff funkar, samt andra kraftöverföringsrelaterade saker.
Howstuffworks.com är för övrigt en kanonsajt att kika på om man vill få hygglig koll på hur saker och ting funkar men inte vill/vågar fråga.
http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm.
Finns på sajten även förklarat hur en Torsen-diff funkar, samt andra kraftöverföringsrelaterade saker.
Howstuffworks.com är för övrigt en kanonsajt att kika på om man vill få hygglig koll på hur saker och ting funkar men inte vill/vågar fråga.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
mmm, har kikat på den där för länge sen.. tar väl en titt till nu då, se om jag har åt H-vete fel eller inte
edit: kollade nu och insåg att jag blandat ihop lite olika.. en mix av torsen och lamell lixom
men hela "släpper" vid ett visst kpm var ju lite luddigt skrivet, det jag reagerade på. ok att lamellen inte kan hålla i hur länge som helst, men om den börjar slira mer än den skall så är det dags att byta den.
edit: kollade nu och insåg att jag blandat ihop lite olika.. en mix av torsen och lamell lixom
men hela "släpper" vid ett visst kpm var ju lite luddigt skrivet, det jag reagerade på. ok att lamellen inte kan hålla i hur länge som helst, men om den börjar slira mer än den skall så är det dags att byta den.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Niklas wrote:mmm, har kikat på den där för länge sen.. tar väl en titt till nu då, se om jag har åt H-vete fel eller inte
edit: kollade nu och insåg att jag blandat ihop lite olika.. en mix av torsen och lamell lixom![]()
Som du nu kanske förstod så är procentfördelningen baserad på ett givet ingående vridmoment. Antagligen baserat på motorns maximala, eller i närheten av dess maximala vridmoment. Öka motoreffekten och du har sonnika en större skillnad i rotation.
En LSD-diff ger ju alltid samma vridmoment till båda hjulen, just för att det hjul med minst fäste är bromsat. Den enda mekaniska diffkontruktion som kan ha olika kraftfördelning till hjulen är just torsen (såvitt jag vet). Svår konstruktion att förstå sig på, men ska i grunden fungera genom att ett gäng skruvkuggar har olika verkningsgrad beroende på vilket håll dom snurrar åt. Elektroniska diffar, typ haldex är å andra sidan idag ganska överlägsna. Jag skulle gärna vilja veta mer exakt hur diffarna i 4x4bilar idag fungerar, men jag tippar starkt på att alla diffar är elektroniska kopplingar.
.::Independent Variant User::.
"The oil flow is proportional to the speed difference. The higher the differential speed, the higher the oil flow. Actuation of the clutch package reduces the differential speed until it reaches equilibrium. The slip and the torque can be controlled by the integrated pressure sensor. The system is a closed loop."
http://www.haldex-traction.com
- Eric Josefsson
Leibel wrote:visko går ju bara ut på att oljan i diffen ska bli så varm att frktionen ökar så inte lammellerna i den ska kunna snurra fritt
tar någon sekund för dom att få upp friktionen, därför tex golfar och calibror tex spinenr på framhjulen innan dom drar iväg =)
Är det inte så att lammellerna drivs runt av friktionen från oljan som får sin rörelse av varannan lamell.. Ska du bygga upp värme så kan du stå och gasa ett tag..
Dvs Varannan lamell driver och varannan lammel blir driven av trögflytheten i oljan dvs viskovisiteten eller hur fn det stavas
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
-
Per Larsson
Min svåger visade hur en manuellt styrd lsd-diff funkade på sin gamla bakhjulsdrivna Corolla på en isig backe för en massa år sen..
Han duttade lite med handbromsspaken och kompenserade med gas.
När friktionen på båda bromsarna blev högre än friktionen på det hjul som spunnit på snön så gick båda hjulen plötsligt lika fort.
Och båda hjulen fick 50% av den kraft som blev över efter att bromsarna värmt bort sitt.
Och det hjulet som tidigare hade grepp, och därmed fått noll kraft när det andra spann, snurrade plötsligt, och drev.
OK, nackdel då, jo däruppe står det " den kraft som blev över "....
En del kraft i en lsd-diff blir värme och slitage.
Vi fick höra att en lsd-diff inte räcker 12 timmar i sträck på bana, den slits ut, som om man slitar på kopplingen hela tiden, därför kostade vi på oss en quaife, en torsen, tydligen.
Han duttade lite med handbromsspaken och kompenserade med gas.
När friktionen på båda bromsarna blev högre än friktionen på det hjul som spunnit på snön så gick båda hjulen plötsligt lika fort.
Och båda hjulen fick 50% av den kraft som blev över efter att bromsarna värmt bort sitt.
Och det hjulet som tidigare hade grepp, och därmed fått noll kraft när det andra spann, snurrade plötsligt, och drev.
OK, nackdel då, jo däruppe står det " den kraft som blev över "....
En del kraft i en lsd-diff blir värme och slitage.
Vi fick höra att en lsd-diff inte räcker 12 timmar i sträck på bana, den slits ut, som om man slitar på kopplingen hela tiden, därför kostade vi på oss en quaife, en torsen, tydligen.