Burbyggar-tråden

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Burbyggar-tråden

Post by Pär H »

Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd om att bygga skyddsbur så man slipper leta runt efter olika lösningar och tips.

Jag själv är rookie på området och håller på och svetsar min första och är långtifrån klar, men det finns ju mer erfarna här på forumet också. Själv har jag rätt bra koll på konstruktionsteknik och mekanik, så förhoppningsvis kan jag också tillföra något.

Hoppas många vill bidra med berättelser, men om det inte är intressant självdör tråden rätteligen...

Början på min beskrivning av funderingar och praktik vad gäller burbygget i min 309 GTI16...

Började med att skissa olika alternativ för dörrsträvorna:
Image
...detta utifrån den sittställning jag vill ha och var huvudbågen då hamnar. Bilen ska registreringsbesiktas hos SBP varför insteget inte får hindras alltför mycket.

Landade på denna layout:
Image
...där det är möjligt att montera ur buren för ev. karossbyte och innan des för eftersvetsning och målning. Fackverket blir högt placerat pga att huvudbågen är placerad så långt akterut och följdverkningar av detta. Går ev. in på detta i detalj en annan dag.

För både styvhet och hållfasthet (inte samma sak) i olika sektioner ska buren kompletteras med karossförstyvningar i grönt i fotot ovan. Trösklarna är enkla att förstyva, plattstål mellan burens förstärkningsplåtar, så...

Mellan huvudbåge och bakåtsträvor blir det dock lite mer komplicerat:
Image
...formbockade plåtar som kopplar bakåtsträvornas och huvudbågens förstärkningsplattor. Ursprungligen var de bara tänkta som förstyvningar, men efterhand så har denna förstyvning framstått som en viktig förstärkning också. Om jag får en ordentlig smäll i aktern så vill jag inte att bilen deformeras här, då blir det karossbyte vilket inte är kul alls. Låt deformationen skötas bakom burstrukturen i stället så man kan laga eller byta akter. (Energiupptagningen har jag andra i déer för).

Bakre förstärkningsplattan är rätt rejäl, den är tänkt att samverka med karossen, bakvagnens längsbalkar och buren för att åstadkomma en rejält styv bakvagnsupphängning:
Image
...vilket är mycket viktigt eftersom utväxlingen till dämparna på 309/205/306/405/106 är så låg, drygt 0.4. Jag lade monteringspunkten för bakåtsträvorna så långt akterut som möjligt efter SBF:s Tekniska Regler, dvs precis framför bakre fästpunkten för bakvagnen. Hamnade på en baksträvelutning om 32° vilket är precis över tillåtet (30°). Men för de som har huvudbågen längre fram, finns det ingen anledning att flytta fram monteringspunkten eftersom bakåtsträvan ger maximal styvhet och styrka just här.

Sen får det följdverkningar tillsammans med huvudbågen placerad långt bak, bl a att man måste gröpa ur innerskärmarna för att kunna montera en lågt placerad undre bakåtsträva. Jag behöver inte heller ha den så lågt placerad tack vare karossförstyvningarna beskrivna ovan.

Så långt det som är gjort och som resulterat i detta blygsamma resultat:

Image

Har kommit igång med de främre fästpunkterna för buren, en skiss:
Image

Förstärkningsplåten i verkligheten:
Image
...vad stooor den blev! :shock:

Med monteringsplatta:
Image
...började överväga att minska storleken på förstärkningsplåten efter att ha passat in burbenet och fixat monteringsplattan. Denna gör jag så liten som möjligt för styvhetens skull (vilket jag kommit att tänka på efterhand) och förstärkningsplattan blir egentligen onödigt stor. Orkar inte reducera den och skyller på att lastfördelningen på karossen blir bättre... :oops:

Baksidan:
Image
...svetsning av muttrar, bockningar och gavlar återstår. Hade hoppats få låna grannens bockmaskin, men de är bara där på dagarna, så det blev att vålda till bockningarna ändå.

Hoppas vi är många som är villiga att bidra med våra dum- och erfarenheter! :wave:

Jag vet vilka ni är och var ni bor! Ingen nämnd, ingen glömd. ;)

bur skyddsbur störtbur störtbåge båge rollcage bil tävlingsbil racerbil svetsa förstyvningar förstärka förstyva förstärkningar kaross huvudbåge
Last edited by Pär H on Thu Sep 06, 2007 22:21, edited 1 time in total.
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Slänger upp lite bilder i morgon nu är jag för trött. Dessvärre fick ju inte min granne fart på sin nya tig, så det ser enligt mitt tycke förjävligt ut. Men den ska ju gå på Lunda på lördag. Får väl justera till det lite senare när resten av buren kommer dit. Just nu är det bara den bakre delen som är klar.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Clarre wrote:Slänger upp lite bilder i morgon nu är jag för trött. Dessvärre fick ju inte min granne fart på sin nya tig, så det ser enligt mitt tycke förjävligt ut. Men den ska ju gå på Lunda på lördag. Får väl justera till det lite senare när resten av buren kommer dit. Just nu är det bara den bakre delen som är klar.
Det är ju rätt många timmar som går åt även om man är effektiv, men det är säkert skönt när det är klart. :thumbup:

Om det ser för jävligt ut spelar ju ingen roll bara man vet att godset är genombränt, som du vet är jag själv ute efter att låna/hyra en TIG för att 'städa' mina svetsar som ser bedrövliga ut, men som dock är hållfasta.

Hoppas du får komma igång snart igen.

BTW, Självklart är tråden även menad för de som har frågor eller kommentarer, glömde att skriva det.
EN 14497
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

För att bygga bur utan att regga, hur "stor" får man bygga ? ja menar helbur, halvbur eller bara nått rör baktill ? :oops:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

205GTI-88 wrote:För att bygga bur utan att regga, hur "stor" får man bygga ? ja menar helbur, halvbur eller bara nått rör baktill ? :oops:
Om din bil är helbilsgodkänd (dvs ca 1993 och därefter) är det i stort sett kört.

Helbilsgodkännandet måste du kolla upp eftersom en del årsmoderller om -93 eller senare inte är helbilsgodkända. T ex Mazda Miata/MX-5 generation NA klarar sig t o m årsmodell -95 eftersom modellen kom innan -93.

För årsmodell 1992 och tidigare så är det ingen väsentlig skillnad mellan hel- och halvbur. Du måste registreringsbesikta den hos SBP hursomhelst, din bil blir därmed också registrerad som tvåsitsig.

Håll kontakt med SBP på din ort, de får egentligen inte syssla med rådgivning, men det finns säkert någon som är kvalificerad som reg-besiktare som inte kan hålla klaffen... ;)

Min är tänkt att regbesiktas med helbur helt enligt banracingreglementet, så det finns egentligen inga hinder i SBF:s reglemente mot att köra bilen på gatan helt lagligt.
EN 14497
Benjamin

Post by Benjamin »

Vad är skillnaden på hel och halvbur?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Benjamin wrote:Vad är skillnaden på hel och halvbur?
Halvbur är huvudbåge (dvs bågen tvärs bilen strax bakom förarsätet) samt bakåtsträvor med ev förstyvningar. Ibland ingår dörrsträvor också.

Det finns en del nyanser i dragracing-reglementet (bracket mm) som tillåter olika former av 'halvburar' samt att SPVM (Sportvagnsmästerkapet) tillåter 'båge' eller 'halvbur' även vid banracing.

Det är alltså en huvudbåge med strävor som är 'halvbur'. Det är egentligen inte en 'bur' eftersom den inte omsluter dig.

'Helbur' eller 'fullbur' har också en del varianter, den enklaste är 'folkraceburen' eller 'ekonomiburen' som är den enklaste sexpunktsburen. Huvudbåge, två bakåtsträvor, sidobågar (ovan och framför främre dörrar) och dörrsträvor.

Sen tillkommer en del förstyvningar för att få köra banracing med en Peugeot (Volvo Original Cup har t ex lägre krav, bara något högre än Folkrace) och då hamnar man vid 'Grupp H-buren' eller de minimikrav som SBF ställer i Tekniska Regler 'TR 5.8 Skyddsbur'; http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf :

Image
EN 14497
Sliced

Re: Burbyggar-tråden

Post by Sliced »

Mice Elf wrote:Med monteringsplatta:
Image

Baksidan:
Image
...svetsning av muttrar, bockningar och gavlar återstår. Hade hoppats få låna grannens bockmaskin, men de är bara där på dagarna, så det blev att vålda till bockningarna ändå.

Två tips...
1: Skaffa svetsmuttrar eller lägg muttrarna i citronsyra ett dygn så får du bort galvningen.. http://www.rostlosningen.com/

2: Köp några försänkta maskinskruvar och borra hålen en mm större än skruvens diameter. Då centreras skruven och muttern i hålet. Med vanlig flat skruvskalle flyttar den sig när du svetsar. Och spraya svetsspray på skruven så får du ut den lättare.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Här kommer det lite bilder från mitt pågående bygge.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Är väl inte så mycket att orda om. Det mest tidskrävande är ju att slipa till rörändarna så att det passar. Det är ju inte bara vinkel åt ett håll. Hålen i bakkant på sista bilden håller jag på att göra mellanlägg till så att dom kan svetsas dels i förstärkningsplattan och dels i golvet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
folkrace

Post by folkrace »

Om den byggs för Racing så glöm att ha den demonter bar!(ja det är tillåtet men besvärligt...)
Jag har byggt någon Racing bur det rör överallt den skall vara bultad i fjäder tornen fram(igenom torpedvägg)bara för att nämna ett rör
sedan är det inte G att montera baksträvorna i golv de skall sitta i hjulhus
Jag fick start förbud på folkrace pga detta i våras (lånad golf gti)
Sitter bältet i buren får inget rör sitta bakom centrum bak hjul
Racing bilen gick lägsta klass långlopp
Last edited by folkrace on Thu Aug 02, 2007 23:42, edited 1 time in total.
folkrace

Post by folkrace »

Glömde från -08 (folkrace)skall det vara kryss bak jag vet inte hur det gäller andra grenar
:oops:
Sliced

Post by Sliced »

folkrace wrote:Om den byggs för Racing så glöm att ha den demonter bar!

Det får den visst vara.. :)
Lionnes bur gick fint att ta i och ur, och om det inte finns 'torn' vid övre framfjäderfästena behöver du inte ha rör dit. Vi hade det inte på vår pug som gick i racing.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
folkrace

Post by folkrace »

:idea:
Last edited by folkrace on Thu Aug 02, 2007 23:43, edited 2 times in total.
folkrace

Post by folkrace »

Det var som f_n det gick en 205 gti i vår klass(HCR) å den var tvungen att ha dom rören.
Den ända bil som gick fri var en Volvo 142
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

folkrace wrote:Om den byggs för Racing så glöm att ha den demonter bar!
Jag har byggt någon Racing bur det rör överallt den skall vara bultad i fjäder tornen fram(igenom torpedvägg)bara för att nämna ett rör

Som Arne skriver så blir torn-staget i praktiken valfritt (har bekräftat det med min besiktningsman) på 205/309 m fl och om man väljer att ha det ändå så kan man välja att göra det enkelt eftersom "tornen" ansluter till kupén.

folkrace wrote:sedan är det inte G att montera baksträvorna i golv de skall sitta i hjulhus
Jag fick start förbud på folkrace pga detta i våras (lånad golf gti)
Står inget om det i TR vad jag sett och min montering av baksträvorna är OK med besiktningsman eftersom hjulhusen är gjorda av folie. Det enda som är tveksamt med den monteringen är att strävorna är att de inte "följer invändig sidopanel så nära som möjligt" men har man inget annat att montera i så...

Jag tror tyvärr du blivit blåst på en tävling på felaktiga grunder.

folkrace wrote:Sitter bältet i buren får inget rör sitta bakom centrum bak hjul
Racing bilen gick lägst klass långlopp
Var hittar du detta i TR? Har läst mig vindögd men inte hittat ngn sådan bestämmelse?

Se http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
EN 14497
folkrace

Post by folkrace »

Ett tips montera inte "corolla"stag,"hjälmkrossar"stag och dörrsträva/or på
v.sida förens stol och ratt monterats.
Jag har fått flytta på dörr strävan på min205 pga att den tog i stolen...
och på racing bilen slog man handen i corolla staget så de vart en justering :evil:
Vidare montera aldrig en tävlingsstol i golvet!!!
(om man av någon anledning slår upp golvet så krossas nyckelbenen i bästa fall)
Vad som bör förstärkas är trösklarna vid huvud bågen.jag har rullat sönder två 205 trösklarna viker sig vid h.bågen
(det var inga våldsama rullningar max 80km/t )
Vid rullning (205)utan bur lägger sig A-stolparna efter dörrarnas översida
folkrace

Post by folkrace »

Tekniska Regler FOLKRACE

Bakåtsträvans infästning i huvudbågen ska vara så nära taket som möjligt, och bakåt infästes i hjulhusen för att ge maximal stadga åt huvudbågen.

Jag ska kolla racing reglementet men jag antog att det var samma
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

folkrace wrote:Tekniska Regler FOLKRACE

Bakåtsträvans infästning i huvudbågen ska vara så nära taket som möjligt, och bakåt infästes i hjulhusen för att ge maximal stadga åt huvudbågen.

Jag ska kolla racing reglementet men jag antog att det var samma
Nej, det är inte samma lydelse och det är ju synd att det står så i FR-2 eftersom det inte stämmer att det blir 'maximal stadga' vid infästnig i hjulhusen.
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Då är det nog inte samma i racing för jag har inte hittet något om det jag heller. Vore ju i o för sig konstigt om det skulle skilja för jag har ju fått för mig att buren är för förarens och ev co drivers säkerhet. Men jag håller med om att det är en jungel att läsa TR. tror man måste vara jurist för att klara det på ett bra sätt. Liknar ju lite Haynes manualerna där det hoppas fram och tillbaka mellan kapitlen och bilder.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
folkrace

Post by folkrace »

Jag erkäner mig slagen
:oops: :oops: :oops:
Tekniska Regler
Rally, Racing samt Rallycross

Bakåtssträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar.
Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen, riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt.

TR 5.8.3.2.5 Tilläggsbestämmelser:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare).

Anledningen till att det inte får vara monterat bakom hjulc.är att vid en ev påkörning bakifrån skall inget som bältet sitter i gevika så att bältet slakar eller sträcks (detta har jag fått föklarat av fr bes.man vid flera tillfällen,har även varit tvungen att flytta bältes infästningen före start)
Det kanske också bara gäller i folkrace???

Dom norrlänska bes .männen är kanske något av "paragraf ryttare"?
Jag har fått diskutera mig igenom alla vagnboks besiktningar
folkrace,rally,rallycross,racing.Det kan ju även vara jag som är besvärlig.... :idea:
Post Reply