Vibrerar vid bromsning (607 V6)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
607-VIK

Vibrerar vid bromsning (607 V6)

Post by 607-VIK »

Hej!

Någon som vet vad som orsakar vibrationerna när jag bromsar från högre farter, de är alltså ratten man känner de i.

åtgärdat:

* Bremboskivor fram
* Nya belägg fram
* Fått bakskivorna svarvade
* Nya Belägg bak
* 4st sprillans nya däck
* Balansering av däck

Har blivit bättre med skakningarna men de finns fortfarande kvar vid bromsning ner t.o,m c.a 70Km/h, irriterande! :x

Bilen: 607 V6 2001
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Blev skivorna raka när de svarvades? Skulle ju helt klart kolla upp det, helst sätta dit nya skivor för att totalt eliminera de som felkälla.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by 607-VIK »

Claes B wrote:Blev skivorna raka när de svarvades? Skulle ju helt klart kolla upp det, helst sätta dit nya skivor för att totalt eliminera de som felkälla.

Framskivorna är nya, men bakskivorna är svarvade.

Så de vore konstigt om framskivorna skulle vara vinda igen på så kort tid (300 mil)

Så jag begriper inte vad som kan vara fel när allt är bytt, kan okena ställa till vibrationer?
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

605-VIK wrote:
Claes B wrote:Blev skivorna raka när de svarvades? Skulle ju helt klart kolla upp det, helst sätta dit nya skivor för att totalt eliminera de som felkälla.

Så de vore konstigt om framskivorna skulle vara vinda igen på så kort tid (300 mil)

Så jag begriper inte vad som kan vara fel när allt är bytt, kan okena ställa till vibrationer?

Har du kört in skivorna lungt? Dvs inte legat och värmt dom med flit som vissa envisas med. Det ska man INTE göra, stålet måste få tid på sig att sätta sig långsamt. Dvs om man nitar och har sig med nya skivor kan dom slå sig direkt.
Oken ska inte kunna framkalla vibrationer, men däremot kan man ju få skivorna fel om man inte rengör anliggningsytorna noga innan man monterar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mr.T

Re: Vibrerar vid bromsning (607 V6)

Post by Mr.T »

605-VIK wrote:Hej!

Någon som vet vad som orsakar vibrationerna när jag bromsar från högre farter, de är alltså ratten man känner de i.

åtgärdat:

* Bremboskivor fram
* Nya belägg fram
* Nya Belägg bak
* 4st sprillans nya däck
* Balansering av däck

Har blivit bättre med skakningarna men de finns fortfarande kvar vid bromsning ner t.o,m c.a 70Km/h, irriterande! :x

Troligen nått av dom bakre oken som tar dåligt.
205 Gti -89
607-VIK

Post by 607-VIK »

TheDagger wrote:
605-VIK wrote:

Har du kört in skivorna lungt? Dvs inte legat och värmt dom med flit som vissa envisas med. Det ska man INTE göra, stålet måste få tid på sig att sätta sig långsamt. Dvs om man nitar och har sig med nya skivor kan dom slå sig direkt.
Oken ska inte kunna framkalla vibrationer, men däremot kan man ju få skivorna fel om man inte rengör anliggningsytorna noga innan man monterar.

Ja bilen har gått lungt sedan bytet, så de är därför jag inte kan förstå varför vibrationerna inte försvinner när det mesta är bytt.

Är tacksam för alla tips ni tror det kan vara för de är så drygt att ratten ska skaka varje gång man bromsar in från högre fart
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
607-VIK

Re: Vibrerar vid bromsning (607 V6)

Post by 607-VIK »

Mr.T wrote:
605-VIK wrote:Hej!

åtgärdat:

* Bremboskivor fram
* Nya belägg fram
* Nya Belägg bak
* 4st sprillans nya däck
* Balansering av däck

Troligen nått av dom bakre oken som tar dåligt.

ok, kan de göra så att ratten skakar ifall bak-Oken kärvar/Tar dåligt ?
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Migge

Post by Migge »

Jag skulle nog säga om du känner det i ratten så är det inget som kommer bakifrån. Ring till din närmaste Peugeot-verkstad och be att få prata med en TA och kolla med dom. Tror det finns ett servicetips på det...
Reservdelsbytare på Peugeot Malmö
106 Rallye -97 *Såld*
Post Reply