Höga HC och CO värden

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
bajsigor

Höga HC och CO värden

Post by bajsigor »

Min 205 gti gick inte genom besiktningen när den hade för höga värden
CO: 0,7 CO 2500: 0,6 HC: 182
När jag hade in den på besiktning hade jag dock väldigt lite olja.

Frågan är allså: Finns det något jag kan göra för att få ner värderna och hur kan man själv testa hur värderna ligger?
Det jag är rädd för är att jag ska lämna in den på en verkstad, och dom då gör testerna och de visar sig att dom ligger under gränsvärdena, endast för att jag har bytt olja och att dom kanske byter nån packning, men att dom ändå tar betalt för bytt katalysator...

Jag har också hittat en beganad katalysator från en 89a som gått ca 19 000 för ca 1500:-
Är det värt, eller kommer den också gå sönder snart?

Tacksam för svar...
HellMek
Crew
Crew

Re: Höga HC och CO värden

Post by HellMek »

bajsigor wrote:
Jag har också hittat en beganad katalysator från en 89a som gått ca 19 000 för ca 1500:-
Är det värt, eller kommer den också gå sönder snart?

Tacksam för svar...

Varför inte en ny kat för halva det priset istället???
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Zkronk

Post by Zkronk »

Som sagt, köp en ny katt på Biltema istället :wink:
bajsigor

Post by bajsigor »

Zkronk wrote:Som sagt, köp en ny katt på Biltema istället :wink:

Jasså är de så billigt :o Jag har snackat med 3 olika bilreparatörer och 2 av dom säger att dom tar 3500 för att svetsa dit nån egen variant, och den 3e sa 5000.. Man ska allså passa sig för att bli lurad märker jag 8)
Han sa också att en ny katalysator kostade 6000 ...
bajsigor

Post by bajsigor »

Sen frågade jag också vad dom tog om man hade en katalysator som dom bara skulle skruva dit, då blev det ca 1 timmes jobb + några packning = 1000 kr Det betyder allså att deras hemgjorda variant kostar 2 - 4000 kr när man får en ny för 700 kr
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

bajsigor wrote:Sen frågade jag också vad dom tog om man hade en katalysator som dom bara skulle skruva dit, då blev det ca 1 timmes jobb + några packning = 1000 kr Det betyder allså att deras hemgjorda variant kostar 2 - 4000 kr när man får en ny för 700 kr

Visst är det lite mer jobb att mecka dit en universalkat, men om du hittar nån som jobbar för mindre än 1000 spänn i timmen så kan du nog få det överkomligt.
Det är inte bara biltema som har så billiga, de flesta andra reservdelskrängare tar under 1000.- för en ny inklusive bilskrotarna.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

köpte en på biltema som ej låg i kartong... 10% mindre har jag för mig... ca 700,- till min 205a. kapade väck den gamla och svetsa dit den nya och vips så var det hc under 10.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
frean754

Post by frean754 »

Köp Biltema-katen, den funkar jättebra. Jag hade problem med HC värdet och försökte allt möjligt, det visade sig tillslut att originalkaten var bokstavligen HELT TOM.

Köpte biltemas universalkat (du får med skarvrör dessutom) och en billig mek tog 400kr för jobbet allt som allt
Uffe66
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Uffe66 »

Kan ju också prova med att byta oljefilter och den lilla oljan du har i motorn mot ny fräsch olja så sänker du du värdena en del.
Sen kan man även VARMKÖRA motorn innan dom tar värdena.
Ex köra på låg växel högt varv en tio min/kvart innan man skall besiktiga.
Och INTE stänga av motorn då hålls katen varm.

Men som sagt en ombesiktining kostar ju oxå så skulle inte detta fungera så måste det bytas kat, så det e nog lika bra att köpa Biltemas :wink:
307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
Post Reply