Henkan wrote:Varför har min bil Talbot-logos på alla rutor när Talbot lades ner 1986, och hur länge höll dom på med det?

(Min bil är från 1988)
Talbot finns kvar som varumärke på sätt och vis. Det kan man se t ex när man köper reservdelar från Peugeot. Det står Peugeot Talbot.. på plastpåsar o dyl.
Talbot finns, inte kvar/kvar, som bil men ändå inte.
Talbot Horizon skulle ersättas med Talbot Arizona då varumärket Talbot tillhörde Peugeot men bilen fick heta Peugeot 309 i stället.
I samband med detta lades Talbot ned. Tillverkningen skedde i Storbrittanien.

.
Modellen slutade att tillverkas 1993 och ersattes av Peugeot 306, känd över hela världen för sina utmärkta köregenskaper och de driftsäkra motorerna.
309 tillverkades i Indien från 1993 fram till 1997 för den inhemska marknaden där den gjorde succé.
PAL Ltd som tillverkade bilen fick endast 24% av delägarskapet i den vilket gjorde att priset på reservdelar till 309:an blev väldigt högt och i och med det kunde man inte reducera priset på bilen i sig. Det betydde senare slutet för tillverkningen. PAL var dessutom missnöjda med det sk
CKD priset som de ansåg Peugeot hade ställt alldeles för högt.
Talbot har en brokig historia och jag tror inte att vi har sett Talbot för sista gången.