idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:Påtal om det, har det någonsin funnits slid-ventiler i en topp? skulle vara rätt intressant att tillverka skivor som snurrar bara. Dock är det ju en nackdel med mer lager men vafasen, det är förmodligen effektivare.

Har sett en artikel om det i en motortidning från mitten på 80 talet vet jag...., men mer än så vet jag tyvärr inte :(
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sundin wrote:
Joi wrote:Hittar inte i instruktionsboken, så frågar här.
Hur många liter sås går det i tanken på en 309 gti16 -92 ?

Det ska stå i boken. Har för mig att det är 55 liter.

Jag kanske minns tokigt... men står inte tankvolym i regbeviset ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

[quote="snille]
Har sett en artikel om det i en motortidning från mitten på 80 talet vet jag.... men mer än så vet jag tyvärr inte :([/quote]

Oooo... antagligen för dyrt.. Men det är värt att forska i när får tid :P
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Johnson

Post by Johnson »

Fick för mej att det var 3 in och 2 ut?
Kanske var mer så på mc sidan...
Gti Kojan
406 Coupén
Fieron
Yamaha Thunderace 1000 Street fighter
Honda CRF 250
KTM 250 SX
öhl-in

Post by öhl-in »

Johnson wrote:Fick för mej att det var 3 in och 2 ut?
Kanske var mer så på mc sidan...

Naturligvis är det 3 in o 2 ut... sorry att jag inte kollade först vad jag skrev.. :oops:
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Jag undrar hur ni tror han gjort för att få blinkers/backljus röda på 406an? Kan man tona rött eller? Vad kostar det ungefär isåfall?

Image

Image
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Joi

Post by Joi »

Finns att köpa sån röd toningsfärg, precis som den svarta som finns, fast röd då :wink:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Joi wrote:Finns att köpa sån röd toningsfärg, precis som den svarta som finns, fast röd då :wink:
Oki doki :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Undrar ang. kopplingen på 406an.
Det är så att när man släpper upp den så hackar den sig liksom upp lite. Den följer inte efter foten perfekt om ni fattar. Bara undrar om det finns något att smörja eller om det bara är så den är :P .
öhl-in

Post by öhl-in »

406_Jonathan wrote:Undrar ang. kopplingen på 406an.
Det är så att när man släpper upp den så hackar den sig liksom upp lite. Den följer inte efter foten perfekt om ni fattar. Bara undrar om det finns något att smörja eller om det bara är så den är :P .

Kan vara början till slutet :(
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
krille!

Post by krille! »

Ibland ser man folk som vill byta bultcirkel på sina nav, problemet är oftast att de vill gå från 4 till 5-bult, vilket brukar skapa problem med specialtillverkade spacers och så då bulthålen inkräktar på varandra.

Min undran är då, bör inte kompletta nav från olika bilar passa ett antal andra modellen och märken så man får rätt bultcirkel direkt?
Det som ska stämma är väl hjullagrets inre diameter och eventuell abs-krans samt drivknut.
Måste ju finnas ett antal bilar som har lika mått eller tillräckligt nära?
ET som kanske skiljer går ju att ändra med spacers efteråt.

Har dock inte hört nånting om liknande projekt förut så vad är problemet jag inte tänker på?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

krille! wrote:Ibland ser man folk som vill byta bultcirkel på sina nav, problemet är oftast att de vill gå från 4 till 5-bult, vilket brukar skapa problem med specialtillverkade spacers och så då bulthålen inkräktar på varandra.

Min undran är då, bör inte kompletta nav från olika bilar passa ett antal andra modellen och märken så man får rätt bultcirkel direkt?
Det som ska stämma är väl hjullagrets inre diameter och eventuell abs-krans samt drivknut.
Måste ju finnas ett antal bilar som har lika mått eller tillräckligt nära?
ET som kanske skiljer går ju att ändra med spacers efteråt.

Har dock inte hört nånting om liknande projekt förut så vad är problemet jag inte tänker på?

Problemet är att det inte passar, nära är inte tillräckligt. Det måste vara exakt samma mått på lager osv... Det är isf. enklare att ta ett originalnav och lägga igen det med svets och ta upp nya hål.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by krille! »

Claes B wrote:Problemet är att det inte passar, nära är inte tillräckligt. Det måste vara exakt samma mått på lager osv... Det är isf. enklare att ta ett originalnav och lägga igen det med svets och ta upp nya hål.

Så alla nav därute är verkligen unika? :?

Men om man då borrar om och svetsar som du säger, blir det tillräckligt hållbart?
Det brukar ju vara lite tjockare metall just där hålen är för att få extra gängor så det måste man ju svetsa dit.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

krille! wrote:
Claes B wrote:Problemet är att det inte passar, nära är inte tillräckligt. Det måste vara exakt samma mått på lager osv... Det är isf. enklare att ta ett originalnav och lägga igen det med svets och ta upp nya hål.

Så alla nav därute är verkligen unika? :?

Men om man då borrar om och svetsar som du säger, blir det tillräckligt hållbart?
Det brukar ju vara lite tjockare metall just där hålen är för att få extra gängor så det måste man ju svetsa dit.

Jo, det har du rätt i, de flesta nav är ju gjutna med förstärkningar där det behövs.
Men till 99% säkert är det nog att alla nav är unika. Antal splines till drivaxeln, diameter på lagret, längd osv skiljer.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by krille! »

Trist, men samtidigt så lät det tyvärr för enkelt.
Annars hade nog folk tänkt på det för länge sen.
jakobb

kofongare

Post by jakobb »

Hej jag skulle villja veta vart skruvarna till front kofongarn sitter? på min 205 gti, tittat lite men inte orkat kolla vart alla skruvar sitter.

god jul på er
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: kofongare

Post by Stig-Arne »

jakobb wrote:Hej jag skulle villja veta vart skruvarna till front kofongarn sitter? på min 205 gti, tittat lite men inte orkat kolla vart alla skruvar sitter.

god jul på er

hittade denna under Mekhjälp&Teknik : http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56266

Ett råd till dig Jakobb : använd SÖK-funktionen som finns överst här på forumsidan. Jag har hittat svar där om allt möjligt jag funderat på, tack alla ni som skrivit in tips :D

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
jakobb

Post by jakobb »

Tack så mycket, ja jag e dålig på det här med forum och sökfunktionen tänkte jag inte ens på det men det ska jag göra i framtiden.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

På en skala 1-10. Hur svårt är det o få tag på 405 t16fälgar? och va är sådanna värderade till för pris? Kryllar ju inte direkt av dem liksom :(
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Henkan wrote:Varför har min bil Talbot-logos på alla rutor när Talbot lades ner 1986, och hur länge höll dom på med det? :?

(Min bil är från 1988)

Talbot finns kvar som varumärke på sätt och vis. Det kan man se t ex när man köper reservdelar från Peugeot. Det står Peugeot Talbot.. på plastpåsar o dyl. :?

Talbot finns, inte kvar/kvar, som bil men ändå inte. :roll:

Talbot Horizon skulle ersättas med Talbot Arizona då varumärket Talbot tillhörde Peugeot men bilen fick heta Peugeot 309 i stället. :!:
I samband med detta lades Talbot ned. Tillverkningen skedde i Storbrittanien. :shock: .
Modellen slutade att tillverkas 1993 och ersattes av Peugeot 306, känd över hela världen för sina utmärkta köregenskaper och de driftsäkra motorerna.

309 tillverkades i Indien från 1993 fram till 1997 för den inhemska marknaden där den gjorde succé.

PAL Ltd som tillverkade bilen fick endast 24% av delägarskapet i den vilket gjorde att priset på reservdelar till 309:an blev väldigt högt och i och med det kunde man inte reducera priset på bilen i sig. Det betydde senare slutet för tillverkningen. PAL var dessutom missnöjda med det sk CKD priset som de ansåg Peugeot hade ställt alldeles för högt.

Talbot har en brokig historia och jag tror inte att vi har sett Talbot för sista gången.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Post Reply