605: Bakaxelbyte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Bengt C

605: Bakaxelbyte

Post by Bengt C »

Hellö

Jag ska byta bakaxel på min Peugeot 605 och det rostiga aset som syns på bilderna här är den "nya" bakaxeln. Den är, tro det eller ej, mycket bättre än min gamla. Den gamla har rostat inifrån ramens lådsektioner så att man kan köra in en skruvmejsel överallt runt gummibussningarna och ena fästet för krängningshämaren har brutit upp ett hål i ramen så att det hänger löst. Vidare är bromsoken på den "nya" i betydligt bättre skick än mina gamla. Nu håller jag på att fixa lite fräschare bromsrör, slangar, wires m.m. innan bytet ska ske. Två frågor:

1) Jag tror jag har läget någorlunda under kontroll men undrar om det är något speciellt man ska se upp med när man gör detta? Något som är knepigare än man tror och som bör hanteras på ett speciellt sätt. Tips helt enkelt!

2) Ena monteringsskruven mot karossen har ärgat fast i gummibussningens alu-nav (se bild) och går inte att få loss. Det går att snurra hela bussningen, men det går vansinnigt trögt. Kommer jag att hitta muttrar på andra sidan karossplåten eller sitter bakaxeln i gängade fästen som sitter fast i karossen? Muttrar är att föredra, annars är jag lite rädd att "slita ut" gummibussningen om jag ska snurra den kanske 30 varv för att dra bulten i karossfästet.

ImageImage
Bengt C

Post by Bengt C »

Första tipset får jag tydligen stå för själv:

Har man en gammal 605 med 41.000 mil på mätaren, kanske man inte har lust att lägga 800 kr på bromsslangar till bakaxeln. Tyvärr finns inte slangar till 605 på Biltema. Men om man går dit i alla fall, finner man andra slangar som passar och kommer då undan med 300 kr.

Främre slangarna till Renault 19 (89-95) passar perfekt mellan bärarm och ok. (det fanns en annan Renaultslang som även den passade, kommer inte ihåg vilken.) Mellan subframe och bärarm passar bakre slangen till Renault Megane (96-) med undantag för att den är lite för lång. (Några av Reanultslangarna var slut i butiken. Det kan finnas andra som passar längdmässigt, utan att jag lyckades kolla det.)

Efter att ha skaffat bromsör på rulle och koningsverktyg (några hundra på Biltema) har jag insett att enda rationella sättet att jobba med dessa detaljer är; Klipp av bromsrören intill bromsnipplarna så att man kan trä en vanlig 6-kant hylsa över dem för demontering. Om nippeln, mot förmodan, skulle gå att lösgöra med ett annat verktyg, kommer den garanterat att sitta fast på röret. Man drar sönder det under alla omständigheter. Använder man 6-kant hylsa går nippeln att återanvända och det är faktiskt jäkligt kul att bocka nya bromsrör.

ImageImage
Dennis.S

Post by Dennis.S »

det var de finaste bilderna jag någonsin sett på en bromsslang! :lol:
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Bengt C

Post by Bengt C »

Åh, tack! :wink:
Khaouti

Post by Khaouti »

Bengt C wrote:Första tipset får jag tydligen stå för själv:

Har man en gammal 605 med 41.000 mil på mätaren, kanske man inte 

ImageImage

Det är bara att kämpa på.

En bekant var förra året uppe i Piteå och kom tillbaka med en 605:a med

95000 mil på samvetet.

De e bare å kämpe på ( högläses med fördel på en go värmländska ).
Ali Khaoua - Göteborg
Elisedal IS är mitt lag.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:D

Ja det där blir nog bra när de e klart. :D

Har du byggt den där bänken enkom för bakaxeln? :wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Khaouti

Post by Khaouti »

Du får byta avatar....Pingvinen skrämde mig faktiskt rejält..se tiden för mitt inlägg....mörkt rum.

Första gången jag hoppade av skräck pga Internet....

Allvarligt!

:(

Kan nästan tro att du la ut den hårt sminkade De Vito avsiktligt....

nattetid....buuhh....du fick mig iaf att rysa till.

Nu vågar jag knappast botanisera bland forumen tack vare din avatar....

:shock:
Ali Khaoua - Göteborg
Elisedal IS är mitt lag.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Khaouti wrote:Du får byta avatar....Pingvinen skrämde mig faktiskt rejält..se tiden för mitt inlägg....mörkt rum.

Första gången jag hoppade av skräck pga Internet....

Allvarligt!

:(

Kan nästan tro att du la ut den hårt sminkade De Vito avsiktligt....

nattetid....buuhh....du fick mig iaf att rysa till.

Nu vågar jag knappast botanisera bland forumen tack vare din avatar....

:shock:

Ööhh, nä la ut den avataren för jag tyckte att jag var så lik honom. På något vis. :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
607-VIK

Post by 607-VIK »

Khaouti wrote:
Bengt C wrote:Första tipset får jag tydligen stå för själv:

Har man en gammal 605 med 41.000 mil på mätaren, kanske man inte 

ImageImage

Det är bara att kämpa på.

En bekant var förra året uppe i Piteå och kom tillbaka med en 605:a med

95000 mil på samvetet.

De e bare å kämpe på ( högläses med fördel på en go värmländska ).

jävla bil på att gå långt, verkar som att 605órna var välbyggda, visst de var lite strul när dom kom -1990 men sen verkar det som att dom bara går och går. Min -97 har gått 28000mil och det ändå som är bytt i slitagedelar är: Hö bak bromsok ,generator och kupéfläkt de är allt på de milen.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Bengt C

Post by Bengt C »

Khaouti wrote:En bekant var förra året uppe i Piteå och kom tillbaka med en 605:a med 95000 mil på samvetet.

95.000 mil! Jösses, det var fan-i-mej en hel del. Soppa för 1 miljon! Min kommer inte att gå så långt. Skulle tro att den dör innan 50.000 mil, realistiskt sett.

Peugeot_605 wrote:Har du byggt den där bänken enkom för bakaxeln? :wink:

Självklart, och inte bara det. Jag kände att om jag skulle kunna göra detta med lite stil, så behövdes även en travers. Så jag byggde en sådan också. Det är en elvinsch som jag fäst i en plåtbalk avsedd för skjutportar, bägge från Jula. Åsså gjorde jag en speciell löpvagn för wiren och satte hela aggregatet på garagevinden.

ImageImage
Last edited by Bengt C on Sat Nov 17, 2007 23:22, edited 1 time in total.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bengt C wrote:
Khaouti wrote:En bekant var förra året uppe i Piteå och kom tillbaka med en 605:a med 95000 mil på samvetet.

95.000 mil! Jösses, det var fan-i-mej en hel del. Soppa för 1 miljon! Min kommer inte att gå så långt. Skulle tro att den dör innan 50.000 mil, realistiskt sett.

Peugeot_605 wrote:Har du byggt den där bänken enkom för bakaxeln? :wink:

Självklart, och inte bara det. Jag kände att om jag skulle kunna göra detta med lite stil, så behövdes även en travers. Så jag byggde en sådan också. Det är en elwinsch som jag fäst i en plåtbalk avsedd för skjutportar, bägge från Jula. Åsså gjorde jag en speciell löpvagn för wiren och satte hela aggregatet på garagevinden.

ImageImage

Jisses, mannen. Nåja ska man göra något ordentligt så ska det vara ordentligt också.
:D
Captain Klutz
V_605

----------------
R.O.B.

Post by R.O.B. »

den traversen gilla jag. har lurat på hur man skulle lösa det i mitt gamla garage/bod/verkstad. Har ju en outnyttjad vind där med ett hål i innertaket. hade nog nöjt mig med ett sånt där kedjeblock. va kosta grejerna?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
vicool

Post by vicool »

Du har inte lust att lägga upp några bilder på hur övriga garaget ser ut?
Misstänker rent, snyggt, pedantskött med känsla för detaljer även där, precis som det skall vara!

:thumbup: :thumbup:

Sry för OT.
Triumph Speed Triple -94

Victor Gerdevåg
IvarS

Post by IvarS »

Du vet att Biltema har nya nipplar för några ynka kronor så kan man slänga de rostiga?
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Bengt C

Post by Bengt C »

robert306gti wrote:den traversen gilla jag. har lurat på hur man skulle lösa det i mitt gamla garage/bod/verkstad. Har ju en outnyttjad vind där med ett hål i innertaket. hade nog nöjt mig med ett sånt där kedjeblock. va kosta grejerna?

Jag lägger upp ett mektips om detta i egen tråd, så kan du kolla lite och jämföra med dina funderingar. Prylarna kostade tillsammans 2.500 kr. Ställ gärna ytterligare frågor om detta i travers tråden.

vicool wrote:Du har inte lust att lägga upp några bilder på hur övriga garaget ser ut?...
...Sry för OT.

Äh, det är inget särskilt att se. (Ofta rätt stökigt på bänkarna dessutom.) Lite OT är helt lugnt med mig. Jag tycker forum är häften subject och hälften socialt. Man ska kunna diskutera lite runt i kring utan att öppna ny tråd för var enda liten fundering man har.

IvarS wrote:Du vet att Biltema har nya nipplar för några ynka kronor så kan man slänga de rostiga?

Ja vet, men 605:an har även några nipplar som är M12x1 (eller något ditåt) som inte finns på Biltema. Jag orkar inte rodda runt och leta delar när ändå nipplarna kommer ut i användbart skick då man demonterat med hylsa.
Bengt C

Post by Bengt C »

Lite fler tips. För att kunna jobba med hjulupphängningar måste man se till att fjädrarna inte fjädrar ut vid demontering. Annars får man inte ihop grejorna igen. Det finns verktyg för detta, men de fungerar egentligen bara om det finns utrymmer runt fjädern. Bakvagnen på 605 är avancerad och kompakt, så några sådana verktyg är inte att tänka på. Då kan man i stället använda spännband. Man trycker upp hjulupphängningen så mycket det går med domkraften och sedan lindar man två spännband runt fjädern enligt bild. Det är viktigt att man får med så absolut många fjädervarv som möjligt. Annars kommer de fria varven att fjädra ut och göra fjädern för lång i alla fall. Tänk bara på att detta är farligt som f*n. Dels om spännbandet släpper (därför används två), men även att bilen ofta står instabilt då man pressar upp ena hjulupphängningen på detta sätt.

ImageImage

Här kan man även se att bakaxelbytet inte sker en dag för tidigt. Jag skrev tidigare att man kan köra in skruvmejseln överallt kring gummibussningarna. Det verkar som problemet förvärrats... Inte undra på att bilen var överstyrd i högersväng, innan jag ställde av den i våras. Subframen är ju helt av vid vänstra styrstaget, vilket alltså skapat lite toe-out på vänster bakhjul...

Hjulnaven har tvåspåriga vinkelkontaktkullager med delad innerring. Det visar sig att de lager som sitter original faller isär när man demonterar dem. Vi har diskuterat detta tidigare. I praktiken får man bara grepp om navflänsen med en lite större avdragare och det är oundvikligt att lagret faller isär. Sedan får man ta bort den innerring som sitter kvar med en mindre avdragare. Men jag har på min gamla bakaxel även ett lager från SKF som jag köpt på Momentum. Detta lager lossnade faktiskt i ett stycke i första operationen, trots att även det har delad innerring. Trevligt iofs men det gör det ju omöjligt att ta isär och fetta in på nytt, om man skulle vilja det någon gång i framtiden.
Bengt C

Post by Bengt C »

Min bil är årsmodell 90 och det innebär att jag har Bendix ABS. Den bakaxel jag köpt är till en 92:a och den är försedd med Bosch givare. Bendix kransen (48 kuggar) är bara 88.5 mm i diameter och Bosch kransen (29 kuggar) är 93 mm. Det betyder att givarna är lite olika utformade, bägge har ju i slutändan en luftgap på knappt 1 mm.

ImageImage

Då flyttar man naturligtvis över mina gamla givare till den nya axeln. Men nix det går inte. I verkliga livet samt i denna och denna tråd har jag lärt mig att man i praktiken inte kan ta loss en ABS-givare i helt skick. Jag har joxat med detta någon gång på ett fjäderben och limmat givaren som sprack med epoxi. Men jag har inte lust att göra om det. Alldeles för stor risk. Köpa nya givare är uteslutet. Kostar ungefär lika mycket som hela bilen är värd. Flytta hjulspindlarna funkar, men är 1) jobbigt, 2) rostigt, 3) innebär hjulinställning.

Jag antar att Bendix/Bosch givarna rent elektriskt är hyfsat likvärdiga. Någon som vet? Men om jag bara monterar Bendix kransen med Bosch givarna får jag ett luftgap som är 2.25 mm större än det ska vara. Låter lite i mesta laget i mina öron. Någon som vet om detta funkar? Annars funderar jag på att trä på ett litet stålrör på Bosch givarna för att få dem att nå lite närmare kransen. (Stål leder magnetism 4000 ggr bättre än luft.) Har någon möjligen provat något liknande? Funkar det?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Hmm, bra idé.

Antar at det inte bara är att "trä på" några rör. Givarna behöver nog ha direkt kontakt, materiellt sett, med rören för att det ska fungera bra.
Hårdlödning?
Captain Klutz
V_605

----------------
Bengt C

Post by Bengt C »

Urk, vad detta tar tid! Jul, 3 veckor status quo, jobb mm. Nu hänger i alla fall den nya axeln i bilen och den gamla ligger på golvet. Så här såg det ut strax innan.

ImageImage

Den där mismatchen med ABS givarna har naggat mig och jag tänkte att jag får göra något åt det. Att bara smälla ihop och se om det funkar är inget vidare, eftersom jag inte har lust att riva skiten igen. Jag slängde på ett gammalt nav på gamla axeln. Drog på lite kylarslang på borrmaskinens chuck (som ett litet däck), anslöt oscilloskopet på Bendixgivaren och snurrade det hela med borrmaskinen. Givaren hade grymt hög utsignal, 10 Vpp vid 200 Hz (vilket torde motsvara 30 km/h). Jag gjorde samma sak på den nya axeln, alltså Bendixkrans med Boschgivare och ca 2.5 mm luftgap. Signalen var otroligt svag, bara 1% av vad Bendixprylarna gav tillsammans. En procent! :shock: Visserligen är jag säker på att ABS-elektroniken accepterar spänning i ett ganska stort intervall, men jag skulle inte gissa att den tar en spänning som är 100 ggr lägre än den normala! "Huston, we have a problem."

ImageImage

Frågan är vad det ger att överbrygga luftgapet med lite stål? Jag fabricerade två små klossar, ca 8 x 8 x 5 mm och borrade ett hål i dem så att återstående luftgap blev ca 0.2 mm. Det hela komplicerade av att pinnarna på Boschgivarna är 4.15 mm i diameter. :evil: Blev lite koniskt brotch där och ytterligare någon tiondel i luftgap. (Peugeot_605: Jag gissar att hårdlödning skulle smälta givaren. Det blev presspassning i stället.) Sedan gjorde jag om mätningen och konstaterade att jag lyckats höja utsignalen 6 ggr, till 6% av den nivå det ska vara. Suck!

Nu känner jag att jag inte kan göra mer åt detta. Om inte elektroniken tar den låga spänningen får jag väl helt enkelt sätta in en förstärkare emellan givare och ABS-styrenhet... Vi får se hur det går när bilskrället är på rull igen.
Last edited by Bengt C on Sun Feb 10, 2008 11:14, edited 2 times in total.
Bengt C

Post by Bengt C »

Helgens ämne: Stötdämpare. Nya bakaxeln kom med ett par fräscha dämpare av konventionell typ. Min gamla har elektroniska dämpare och jag vill helst återanvända dem, eftersom jag tidigare skött systemet så att det fortfarande faktiskt fungerar. Problemet är att damaskerna är av stål och de börjar ta slut. Där innanför ser man riktigt kraftiga pistonger, så som det brukar vara på bra dämpare. Men när damaskerna gått ner sig på detta sätt, brukar hela dämparen ge upp ganska snabbt. Det vore väl synd, eftersom de till dags datum inte läckt en droppe. Vad gör man då?

Man fixar AJAX-dämpare...

ImageImage
Post Reply