Chassinr vid omlackering

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Olof

Chassinr vid omlackering

Post by Olof »

Håller ju på att pillar med en 205 som ska lackas om i vinter i en annan färg hur gör man med chassinr?
För det är väl inte speciellt poppis att bara slipa ner det och stansa in nytt på egen hand?

Det är ju stansat direkt i lacken och inte på en "bar" yta som på andra bilar. Oavsett hur man gör kommer lackeren att slipa ner chassinr. Ser ju skabbigt ut på en bil, som är tex röd från början och man byter till tex svart, där chassinr är röd färg från bilens begynnelse.
wavik©

Post by wavik© »

chassinr i bilen är heligt, du får inte ens nysa på det, spb är duktigt stränga på att de är helt orört...
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

menar du chassinumret i motorutrymmet så skulle jag lackat över numret.du har ju chassinumret i skuffen oxå, eller har jag fel?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
stellan

Post by stellan »

japp i skuffen och på ett par tre andra ställen (olika på olika bilar)

om det i motorutrymmet är felaktigt så komemr du få en anmärkning på detta och måste låta en verkstad stansa in ett nytt nummer åt dig och sen får du åka och göra en regbesiktning....
Olof

Post by Olof »

Jepp, menar chasiinr i motorutrymemt.

Men om vi tar 205 som exempel finns det ju bara i skuffen som lillenok säger och i motorutrymmet, vad jag vet iaf!?
Den i skuffen är ju bara en plåt. Men kan jag verkligen bara slipa ner chassinr och lacka och låta dom stansa in nytt?

Hur har ni gjort som har lackat om era bilar tex Enok?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

ej lackat just den biten.
Olof

Post by Olof »

Hmmm typiskt... :cry: :cry:
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

berätta att du inte lackat motorutrymmet, joakim... så man inte tror du skippat att lacka just vid chassinumret.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

lill, moppe-fredrik.

det vanliga är att man inte brukar lacka motorutrymmet.. :twisted:
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

allså, hälften av alla 205'or har dispans i regbevis pga oxiderade chassinummer, kolla om det står nått om dispens i pappren. 2, sätt en tejpbit över delen med chassinummer, så mkt stör den lilla biten inte på din såååååååå fina bil. Jag menar, du kommer cool som f*n, upp vid korvkiosken o alla gapar o säger. faen värsta killen va' han har lackat chassinummret (uttalas som ankan i preemreklamen).
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Olof

Post by Olof »

Peter Igelhammar wrote:allså, hälften av alla 205'or har dispans i regbevis pga oxiderade chassinummer, kolla om det står nått om dispens i pappren. ).

Dispens, tell me more :!: :P

Peter Igelhammar wrote: 2, sätt en tejpbit över delen med chassinummer, så mkt stör den lilla biten inte på din såååååååå fina bil. Jag menar, du kommer cool som f*n, upp vid korvkiosken o alla gapar o säger. faen värsta killen va' han har lackat chassinummret (uttalas som ankan i preemreklamen).

Det där med tejpbiten är ju givet om det skulle vara så att chassinr inte är rostigt. Men det får nog bli att låta chassinr vara...eller :?
Guest

Post by Guest »

Leibel wrote:om det i motorutrymmet är felaktigt så komemr du få en anmärkning på detta och måste låta en verkstad stansa in ett nytt nummer åt dig och sen får du åka och göra en regbesiktning....

Min och brorsans vinterbil är besiktad i aug. med fel chassinr. i motorutrymmet. Fick ingen anmärkning på det...(och nästa bes. är sommaren -05, ibland är det bra med gamla bilar... 8) )
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

Anonymous wrote:
Leibel wrote:om det i motorutrymmet är felaktigt så komemr du få en anmärkning på detta och måste låta en verkstad stansa in ett nytt nummer åt dig och sen får du åka och göra en regbesiktning....

Min och brorsans vinterbil är besiktad i aug. med fel chassinr. i motorutrymmet. Fick ingen anmärkning på det...(och nästa bes. är sommaren -05, ibland är det bra med gamla bilar... 8) )

inloggad nu... :oops:
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
Olof

Post by Olof »

Anonymous wrote:

Hur menar du? Kan du berätta lite mer om hur det gick till!?
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

kolla i regbevis, står det dispans tjosanhejsan(inte riktigt :lol: ) , se baksida , så e den befriad.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Olof

Post by Olof »

Peter Igelhammar wrote:kolla i regbevis, står det dispans tjosanhejsan(inte riktigt :lol: ) , se baksida , så e den befriad.

Hmmm typiskt det stod det ju inget om. :(
stellan

Post by stellan »

skit samma!

antingen sätter du en liten tej bit över eller så chansar du på att du slipepr en regbesiktning
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

Olof wrote:
Stebe wrote:

Hur menar du? Kan du berätta lite mer om hur det gick till!?

Våran vol*o 140 har fel chassinr. i motorutrymmet. Det står inget om det på senaste bes.protokollet. Det var dock inte vi som besiktade den utan den tidigare ägaren...
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
stellan

Post by stellan »

dom skiter i det ibland.. komemr ihåg när ja besiktia min gammle manta. det i motrummet va oläsligt/felaktigt och det i skuffen va bort borrat 8)

fick riva upp halva mattan i bilen för att hitta ett under stolarna :?

brukar sitta ett på a-stolpen och ett på c-stolpen sammt ett under bilen.
Mumin

Post by Mumin »

Hallåå.....det funkar oxå om du blästrar det stället, då har du ju chassienummret kvar....eller har jag fel....sen är det ju bara att lacka.....problemet löst!!! För då slipar du ju inte ner det, sanden går ju ner i siffrorna och lämnar det "orört"..... :wink:
Post Reply