Kollade lite vad det skulle kosta att byta koppling och/eller svänghjul eftersom kopplingen hugger en del när man ska åka iväg, och får till svar att att kopplingsbyte kostar ca 8000:- inkl mtrl och med svänghjulet så skulle det kosta ca 18000:-........ snacka om att man fick kaffet i halsen!
-Kan man innan bytet ta reda om det är kopplingen, svänghjulet eller båda som behöver bytas?
-Kopplingen vet jag man kan köpa billigare "löst" går det att göra med svänghjulet också, tror det är av s k "dubbelmassetyp"?
-Är dessa byten något man skulle kunna låta någon annan verkstad/privatperson än aukt. peugeotverkstad utföra eller är det för mycket special?
Klart att du kan göra det på annan verkstad. Svänghjulet går kanske att svarva eller slipa. Men att ettsvänghjulsbyte i samband med ett kopplingsbyte skulle kosta 10 000 verkar ju helt horribelt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
VA! Helt otroligt. Du skulle ju inte köpa verkstaden utan bara ett svänghjul.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Knorren wrote:Ja han skulle ha ca 1700:- för en kopplingsats jfrt med 3400:- Frågan är vart man ev kan hitta ett svänghjul och någon som kan byta grejorna.
Lämna svänghjul på svarvning! Å sats från autofrance som du skriver. Kolla med andra mekar bara. Det skiljer jätte mycket innom peugeot själva med.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Bumpar denna tråd igen med en fråga om kopplingsbyte:
Är det "bara" att lossa växellådan från motorn och plocka bort den för att byta kopplingen? Eller måste motorn lossas/lyftas också?
Knorren wrote:Bumpar denna tråd igen med en fråga om kopplingsbyte: Är det "bara" att lossa växellådan från motorn och plocka bort den för att byta kopplingen? Eller måste motorn lossas/lyftas också?
Richard Gustavsson wrote:Det är inte ytan på svänghjulet det blir fel på utan själva "dubbelmassefunktionen" om man säger .
Och det är inga konstigheter att byta kopplingen, tycker jag iaf.
Det där med dubbelmasse blir jag inte riktigt klok på? Har väl funnits på en hel del bilar under ett antal år va, typ från Volvo 940 med flera? Hur funkar det egentligen? Jämnare gång eller, mindre oljud till kupén oder was?
Och vad är det som går sönder på Peugeots dubbelmasse?
Hade blivit glad om Richard eller någon annan kunde reda ut detta!!!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
vår gick isönder för en månad sen men det gick på garantin, tror att det var svänghjulet iaf, inte så lätt när mossan förklarar
Seat leon vtt 20 1,8t ( jotack )
Peugeot 206 GTI 01:a ( såld )
Saab 9000 CD 89:a ( skrot? )
Saab 900 97:a ( såld )
Bärbar dator
Samt Misslyckad Blondering ( inte längre )
Mange, Dummare änn genomsnittet
Kan man inte skratta åt sig själv ska man inte skratta åt andra.........
Seat leon vtt 20 1,8t ( jotack )
Peugeot 206 GTI 01:a ( såld )
Saab 9000 CD 89:a ( skrot? )
Saab 900 97:a ( såld )
Bärbar dator
Samt Misslyckad Blondering ( inte längre )
Mange, Dummare änn genomsnittet
Kan man inte skratta åt sig själv ska man inte skratta åt andra.........
Richard Gustavsson wrote:Det är inte ytan på svänghjulet det blir fel på utan själva "dubbelmassefunktionen" om man säger .
Och det är inga konstigheter att byta kopplingen, tycker jag iaf.
Det där med dubbelmasse blir jag inte riktigt klok på? Har väl funnits på en hel del bilar under ett antal år va, typ från Volvo 940 med flera? Hur funkar det egentligen? Jämnare gång eller, mindre oljud till kupén oder was?
Och vad är det som går sönder på Peugeots dubbelmasse?
Hade blivit glad om Richard eller någon annan kunde reda ut detta!!!
Du har ju först som ett svänghjul kan man väl säga, sen utanpå det ett svänghjul till typ. Det yttre svänghjulet sitter ihop med det inre med någon slags gummiliknande grej typ så att när man släpper upp kopplingen så vrids det inre svänghjulet lite från det yttre (kraften från motorn är ju direktpåverkande på det inre, så det är det yttre som släpar efter lite) så att kraftöverföringen från det inre blir inte lika direkt, alltså mjukare, när den kommer till kopplingen.
Typ.
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
Var hemma hos en polare igår som höll på att byta koppling på en Jumpy HDi -01. Visade sig att det var svänghjulet som gått sönder och inte kopplingen. Men jag har kört bilen förut och det kändes verkligen precis som en slirande koppling.
Nån hade exakta siffror på vad svänghjulet kostade? Finns inte pirat gissar jag? Vi funderade på att sätta dit svänghjul från tidigare HDi eftersom dom inte har dubbelmassesvänghjul.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag hittade svänghjul på eBay UK för några tusenlappar billigare (inkl frakten).
När du skriver att det känns som en slirande koppling så stämmer det inte på mina symptom, utan jag har att kopplingen hugger när jag ska iväg från stillastående främst, så då kanske det "bara" är kopplingen i mitt fall då?
Om det går att modda in ett svänghjul från en tidigare modell som inte har dubbelmassefunktionen så är jag väldigt intresserad av info om detta också!
Knorren wrote:Jag hittade svänghjul på eBay UK för några tusenlappar billigare (inkl frakten). När du skriver att det känns som en slirande koppling så stämmer det inte på mina symptom, utan jag har att kopplingen hugger när jag ska iväg från stillastående främst, så då kanske det "bara" är kopplingen i mitt fall då? Om det går att modda in ett svänghjul från en tidigare modell som inte har dubbelmassefunktionen så är jag väldigt intresserad av info om detta också!
Ja på denna bilen slirade det, och det visade sig att den inre delen av svänghjulet som var löst så det går att snurra på för hand!
Om det är svänghjulet eller kopplingen som felar på din bil vågar jag inte svara på.
Vet inte vilken motor du har i din bil, men i denna sitter det en 8-ventilad DW10. Och eftersom samme bekant har bytt på sin gamla Xantia HDi -99 med identisk motor så påstår han att svänghjul från den borde passa. Vi ska forska vidare i ämnet så får vi se
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.