Sirpe wrote:Finns de ingen risk för att kröka ventilerna om man tokvarvar uppmot 7000varv?
Finns risker med all bilkörning med det är smällar man får ta Den är byggd för höga varv, märks ju även på registret, den börjar dra fint först vid ca 4600varv
Motorn är byggd för att tåla 7000varv, tror att jag har läst att den ska klara 10000varv men tillverkaren vill ju ha säkerhetsmarginaler.
Effekttoppen ligger i alla fall högre än 7500 varv på min. Den drar hela vägen ut utan en enda tendens till sack. Vitsen med att dra den till 7500 är att då hamnar jag på ca 5200 varv vid växlingen, exakt där jag vill ha det för att få maximal acceleration.
405 Mi16 89: a. K&N luftfilter, Superchip chip och modifierat spjällhus. Jag räknar med att ta av toppen till våren då HC halten är för hög. Jag ska då öka kompet och porta toppen, samtidigt ska jag dra tillbaka kammarna några grader för att få bättre vridmoment under 4500 varv. Jag har även bytt till mig ett Simons avgassystem mot en portning av en Opel topp så vi får se hur det blir efter det.
Jag är sådär nöjd för tillfället. Jag skulle vilja ha lite mer vrid men det kommer med kompressionshöjningen och omställning av kammarna.
Anonymous wrote:Effekttoppen ligger i alla fall högre än 7500 varv på min. Den drar hela vägen ut utan en enda tendens till sack. Vitsen med att dra den till 7500 är att då hamnar jag på ca 5200 varv vid växlingen, exakt där jag vill ha det för att få maximal acceleration.
vad har du för chip? mitt gör så min mi16 varvar 7800.
Anonymous wrote:Effekttoppen ligger i alla fall högre än 7500 varv på min. Den drar hela vägen ut utan en enda tendens till sack. Vitsen med att dra den till 7500 är att då hamnar jag på ca 5200 varv vid växlingen, exakt där jag vill ha det för att få maximal acceleration.
"Effekttoppen ligger i alla fall högre än 7500 varv på min" ???? möjligtvis varvstoppen..