205 GTI, nåra extra hästar?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Lite frågor bara för att jag ska bli överens med mig själv om någon form av plan. Jag tänkte lämna bilen till TS-motor för montering och mappning av unichip till hösten.

Vad jag tänkte göra innan detta är att köpa extraktor från rallyshop i danmark, montera en annan topp (JAZ) som är portad, planad och med frästa ventilsäten, eventuellt även köpa annan kam.

Motorn är etanolkonverterad med större spridare, ställbar BTR och en högpresterande Henkopump. Spjällhuset är uppborrat för ca 10% mer flöde och en ny metallisk kat är monterad. Alla tänddelar är utbytade eller genomgångna förutom spolen men där har jag köpt biltemas 53-403 dock inte monterat än. Bilen går bra och 0-100 avverkas på 7,9 sek

Vad jag är ute efter är att kunna utnyttja etanolens fulla potential samt när jag ändå håller på utföra andra effekthöjande trim. Effekten vill jag ha på mellanregistret.

1.Räcker det med eller kanske snarare rekommenderas att använda sig av orginalkammen med framställd tändning? Om jag ska byta, vilken bör jag välja?
2. Hur mycket komp bör jag ha och hur mycket ska planas för att nå det?
3. Lönar det sig att byta ut spolen?
4. Finns det bra alternativ till TS? Mappning av bilen med de modifikationer jag gjort/ska göra skulle kosta 8190:-

Många frågor, hoppas någon orkar svara :)

För de som tycker att jag ska börja med väghållning o bromsar så är det redan gjort :wink:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
m@s

Post by m@s »

Alex wrote:...
4. Finns det bra alternativ till TS? Mappning av bilen med de modifikationer jag gjort/ska göra skulle kosta 8190:-

Många bra frågor där Alex! :wink:
Ja kan bara ge dig en vink på nga av dem, hoppas d hjälper lite...

Ja kör me ca1,5-1,7bar överladd (å E85) på min motor å använder mig av biltemas högeffektsspole för 200pix, d funkar helt ok!
Visst blir E85 mer svårantänt med hög komp (laddtryck) men d möter man upp med minskade gnistgap å hårdare sitft.

Vad jag känner till så funkar unichip som en piggyback :roll:
D innebär att man mappar extra soppa/tändning ovanpå mappen som ligger i org.sprutet.
Dvs man kommer aldrig ifrån org.sprutets lambdareglering i closed loop området.
Därför kan jag tänka mig att du kan nå liknande resultat (visst TS mappar på rullande landsväg på ett antal belastningsområden :wink: ) om du installerar och mappar en piggyback själv.
Det bööör bli betydligt billigare än 8k. :roll:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Tack för dina svar Mats! Lite klokare blev jag allt, men ett par frågor till blev det dock.

m@s wrote:Många bra frågor där Alex! :wink:
Ja kan bara ge dig en vink på nga av dem, hoppas d hjälper lite...

Ja kör me ca1,5-1,7bar överladd (å E85) på min motor å använder mig av biltemas högeffektsspole för 200pix, d funkar helt ok!
Visst blir E85 mer svårantänt med hög komp (laddtryck) men d möter man upp med minskade gnistgap å hårdare sitft.

Har du en bild på hur du kopplat in spolen? Jag blir aldrig klok på att läsa kopplingsscheman. Vilken kabel ska vart på den nya spolen? Är det några stift du rekommenderar? Med rätt gap och hårdhet.

m@s wrote:Vad jag känner till så funkar unichip som en piggyback :roll:
D innebär att man mappar extra soppa/tändning ovanpå mappen som ligger i org.sprutet.
Dvs man kommer aldrig ifrån org.sprutets lambdareglering i closed loop området.

Men det har väl ingen betydelse? Piggybacken går ju mellan ecu och lambda? Så då reglerar den väl ändå till önskade värden?
m@s wrote:Därför kan jag tänka mig att du kan nå liknande resultat (visst TS mappar på rullande landsväg på ett antal belastningsområden :wink: ) om du installerar och mappar en piggyback själv.
Det bööör bli betydligt billigare än 8k. :roll:

Den kunskapen tror jag att jag är gaaanska långt ifrån. O jag känner ingen som kan...
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
m@s

Post by m@s »

Spolen e jätteenkel å koppla, den har bara 2 kablar in -ofta sitter de dock i par (som d gör org).
Koppla bara ett par av dem på ena polen å de andar paret på andra polen. :wink:
(ska ta ett kort å Pm:a till dig)

Stiftmässigt så tror jag att du klarar dig finfint med standardstift (typ NGK BCPR7ES), gnistgapet justerar du bara genom att slå ihop det lite å mäta med ett bladmått.
De flesta stift har std gnistgap på 0,9mm för att man ska kunna justera d till önskvärt.
Det gör du när du märker att bilen misständer vid hög belastning.

Sant att piggyn ligger mellan sonden och ECU'n, dock för att påverka sprutets lambdareglering måste isf piggybacken kunna modifiera bilens lambdasignal. Visst d finns piggybacks som kan göra detta, men ja tyckte att d va ett himla meck me ytterligare en maptabell :shock:
Summan av detta blir att när man smyger på gas är det väldigt svårt att få bilen att gå på jämna AFR, den går stundtals magert i celler där den gick fett repan innan.
Detta kanske inte blir ngt större bekymmer för dig som inte ska överladda? :roll:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Är det någon som har någon idé om det andra jag frågade om? Snillet, oo du mannen som vet allt om hur våra bilar beter sig bäst på etanol? :notworthy:
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Har någon en idé?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:Har någon en idé?

Repetera frågan!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nik

Post by Nik »

Eftersom du kör E85 så måste du ju skaffa högkompskolvar så du landar på sisådär 12.5:1, skulle vara jävligt intressant att se hur det blir. Vi behöver en försökskanin helt enkelt ;)

Har du förresten tid med Peugeot på onsdag? Jag har en ny laddning på g!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:Eftersom du kör E85 så måste du ju skaffa högkompskolvar så du landar på sisådär 12.5:1, skulle vara jävligt intressant att se hur det blir. Vi behöver en försökskanin helt enkelt ;)

Har du förresten tid med Peugeot på onsdag? Jag har en ny laddning på g!

Det går ju faktiskt att hyvla toppen på dom där, men man får ju ha trimkammen i först och mäta då.

Borde inte vara problem med standardspole med det kompet och E85 om man tänker på vad jag har i effektivt komp med 1,3 bar ladd på min. Den tänder på E85 upp till lambda 0,7 iaf, sen dör det.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

The Dagger wrote:Repetera frågan!

Alex wrote:Lite frågor bara för att jag ska bli överens med mig själv om någon form av plan. Jag tänkte lämna bilen till TS-motor för montering och mappning av unichip till hösten.

Vad jag tänkte göra innan detta är att köpa extraktor från rallyshop i danmark, montera en annan topp (JAZ) som är portad, planad och med frästa ventilsäten, eventuellt även köpa annan kam.

Motorn är etanolkonverterad med större spridare, ställbar BTR och en högpresterande Henkopump. Spjällhuset är uppborrat för ca 10% mer flöde och en ny metallisk kat är monterad. Alla tänddelar är utbytade eller genomgångna förutom spolen men där har jag köpt biltemas 53-403 dock inte monterat än. Bilen går bra och 0-100 avverkas på 7,9 sek

Vad jag är ute efter är att kunna utnyttja etanolens fulla potential samt när jag ändå håller på utföra andra effekthöjande trim. Effekten vill jag ha på mellanregistret.

1.Räcker det med eller kanske snarare rekommenderas att använda sig av orginalkammen med framställd tändning? Om jag ska byta, vilken bör jag välja?

Många frågor, hoppas någon orkar svara :)

För de som tycker att jag ska börja med väghållning o bromsar så är det redan gjort :wink:

Nik wrote:Har du förresten tid med Peugeot på onsdag? Jag har en ny laddning på g!

Snålt med tid. Du kan inte imorron? Eller grejorna är inte där än?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:

1. Originalkammen är rätt trevlig just på mellanregister, ska du byta kam skulle jag nog rekommendera snäll gatkam. Eller kolla om Enem har nån profil dom kan slipa till.

2. Du bör upp i 11-12 i komp, man måste mäta och räkna för att veta hur mycket man ska plana, jag är inte vän med siffror så jag frågar alltid andra eller använder denna sidan: http://powerpage.dk/regnemaskiner-filer ... askine.htm
Edit: 1,75mm tror jag toppen ska av ca.

3. Strunt i spolen tills den inte orkar med, men det kommer den sannolikt att göra sålänge du kör sugmotor!

4. För 8190.- skulle jag köpt ett helt nytt eftermarknadssprut och mappat så bra det går själv. Sen vänt mig med finmappning till JPM. Finns beggade Haltech osv för neråt 4-5k ibland. Unichip suger för du kan aldrig ändra nåt själv. Mjukvaran är lika hårt hållen som Coca-colas recept. Dvs Unichip låser dig till deras ÅF vilket säkerligen är deras affärside.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

TheDagger wrote:
Alex wrote:

1. Originalkammen är rätt trevlig just på mellanregister, ska du byta kam skulle jag nog rekommendera snäll gatkam. Eller kolla om Enem har nån profil dom kan slipa till.

2. Du bör upp i 11-12 i komp, man måste mäta och räkna för att veta hur mycket man ska plana, jag är inte vän med siffror så jag frågar alltid andra eller använder denna sidan: http://powerpage.dk/regnemaskiner-filer ... askine.htm
Edit: 1,75mm tror jag toppen ska av ca.

3. Strunt i spolen tills den inte orkar med, men det kommer den sannolikt att göra sålänge du kör sugmotor!

4. För 8190.- skulle jag köpt ett helt nytt eftermarknadssprut och mappat så bra det går själv. Sen vänt mig med finmappning till JPM. Finns beggade Haltech osv för neråt 4-5k ibland. Unichip suger för du kan aldrig ändra nåt själv. Mjukvaran är lika hårt hållen som Coca-colas recept. Dvs Unichip låser dig till deras ÅF vilket säkerligen är deras affärside.

Tack för länken.
För att hamna på 11,5 i komp behövs det planas 1,91mm. Sparar nog pengarna och behåller orginalkammen då. Likaså skiter jag i TS och lär mig grundmappa istället ;)
Det verkar vimla av begagnade SMT6. Priserna ligger runt 1500-2000. Är de något att ha?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Alex wrote:Likaså skiter jag i TS och lär mig grundmappa istället ;)
Det verkar vimla av begagnade SMT6. Priserna ligger runt 1500-2000. Är de något att ha?

Fixa en bredbandslambda så mappar du lätt själv.
Du kan dock kolla med bedbandslambdan innan du ger dig på sprutet, har du tur lirar det.
Ja SMT funkar för dom pengarna, men betala inte mer.
Nik

Post by Nik »

Alex wrote:
Nik wrote:Har du förresten tid med Peugeot på onsdag? Jag har en ny laddning på g!

Snålt med tid. Du kan inte imorron? Eller grejorna är inte där än?

Dom kommer på onsdag. Men jag har ingen panik, vi kan ta det på torsdag, fredag eller senare också. Bara hojta när du har tid!
Nik

Post by Nik »

TheDagger wrote:Edit: 1,75mm tror jag toppen ska av ca.

Det låter som lite mycket att ta av toppen. Nu minns jag inte exakt hur den ser ut men det får troligtvis en negativ effekt på förbränningsrummen.
Av dom skulle jag nog välja att ta 1.5mm från block/foder.
Sedan kommer justerbart kamdrev vara ett krav när man tagit så mycket!

Man har ganska snabbt brännt halva kostnaden av smidda högkompskolvar vilket kan vara värt att ha i åtanke. (I synnerhet nu när pundet är lågt!)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

2mm är ingen fara att ta av toppen på dom motorerna utan ställbart kamdrev
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Nik

Post by Nik »

Decimal wrote:2mm är ingen fara att ta av toppen på dom motorerna utan ställbart kamdrev

Nu har jag ingen rem att mäta på men 2 mm gör väl ca 2/3 tand?
Mao ska man ha en rimlig remspänning så pratar vi i storleksordningen ett par grader off vilket definitivt gör skillnad.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:
Decimal wrote:2mm är ingen fara att ta av toppen på dom motorerna utan ställbart kamdrev

Mao ska man ha en rimlig remspänning så pratar vi i storleksordningen ett par grader off vilket definitivt gör skillnad.

Är lätt att ta ur kilspåret motsvarande på drevet annars :)
Nik

Post by Nik »

TheDagger wrote:
Nik wrote:

Vad menar du? Göra spåret större eller? :?
Lär ju inte bli särskilt exakt men visst...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:
TheDagger wrote:
Nik wrote:

Vad menar du? Göra spåret större eller? :?
Lär ju inte bli särskilt exakt men visst...

Går ju att få exakt om man räknar lite.
Post Reply