Bättre moderering av Köp & Sälj

Åsikter om forumet/hemsidan? Skriv det här isåfall.
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Synd att det är skillnad om Crew skriver spam eller om övriga medlemmar gör det....

Hänvisning: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=63106
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Attsäter wrote:Synd att det är skillnad om Crew skriver spam eller om övriga medlemmar gör det....

Det är det inte. Sluta tjura :wink:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Attsäter wrote:Synd att det är skillnad om Crew skriver spam eller om övriga medlemmar gör det....

Jag menade egentligen, fast det inte framgick att det e lättare att tex komma på en stor träff o visa upp bilen. Kanske föds det ett köpsug hos nån. Dessutom så får vi ju se en mkt ovanlig bil på en banträff. Men bara för din skull Attsäter så radera vi mitt absolut ytterst jätte-onödiga inlägg på nån enstaka rad i en annons som inte ens är din.

Vi kanske skulle ha en crew som kollar så att crew gör rätt. Men vem kollar dem i sin tur?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peter Igelhammar wrote:Men vem kollar dem i sin tur?

Kungen!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peter Igelhammar wrote:
Vi kanske skulle ha en crew som kollar så att crew gör rätt. Men vem kollar dem i sin tur?

Vi behöver alla göra övervägandet om inte PM är bättre ibland.
Typ. (mig själv inräknad).
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Peter Igelhammar wrote:

Jag menade egentligen, fast det inte framgick att det e lättare att tex komma på en stor träff o visa upp bilen. Kanske föds det ett köpsug hos nån. Dessutom så får vi ju se en mkt ovanlig bil på en banträff. Men bara för din skull Attsäter så radera vi mitt absolut ytterst jätte-onödiga inlägg på nån enstaka rad i en annons som inte ens är din.

Hade det stått i annonsen att han borde visa upp bilen för att folk ska förstår varför den kostar som den gör så hade det väl inte vart några problem, men är det bara ren skit så räknas det väl som spam?
Tycker att om man har regler så bör dom följas av alla, oavsett om man är crew eller "vanlig".

Peter Igelhammar wrote:Men bara för din skull Attsäter så radera vi mitt absolut ytterst jätte-onödiga inlägg på nån enstaka rad i en annons som inte ens är din.

Så du tycker det är ok att alla skriver nån enstaka rad... Hur många tecken ska det vara för att räknas som spam?

Och ja, Tack så mycket, snällt att du raderar skit som inte borde vara med i någons annons!

Citerar skaparen av denna tråd
Sundin wrote:Det är alldeles för mycket skitsnack på Köp & Sälj. Antingen så måste moderatorerna jobba hårdare eller så måste det till striktare/tydligare regler mot spam i annonser.
Jag och flera med mig stör oss så mycket på detta att vi helt enkelt låter bli att annonsera på PSC.
Är man inte intresserad av att köpa det som säljs eller inte har något att erbjuda den som vill köpa - LÅT BLI ATT SKRIVA NÅGOT.

(Jag är inte en gnällig jävel. Jag har bara irriterat mig på det här för länge nu.)

Känns lite som man är tillbaka på ruta ett om du nu fördömer att jag rapporterar massa spam i köp & sälj delen...

Nån som kollar att crew gör rätt? Tycker du att det behövs?, själv trodde jag att crew visste vad som gällde för regler på forumet och inte. Men visst, alla är vi människor och alla gör fel förr eller senare, synd bara att du tror att det bara är jag som retar mig på massa skit som skrivs i (nästan) alla annonser...
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Var hittar du mängder med "nedspammade" annonser i köp/sälj numera egentligen ?
Hans Hellström

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jag såg anmälan av den annonsen. Men eftersom Peters inlägg var följt av flera andra som inte tillförde nåt och eftersom annonsförfattaren själv hade svarat lät jag det vara.
För saken är ju så att en del tycker det är ok med annat än just frågor om annonsen i den. Hade ts inte svarat eller svarat negativt hade jag tagit bort det med en gång.
När ts (annonsören) själv "spammar" vad ska man göra då? Finns ju fullt av annonser som utvecklar sig till "godarådtrådar" är det fel eller ska man låta det vara så länge ts själv tycker det är ok?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

TheDagger wrote:På citroenakuten ansågs detta vara ett så stort problem att det numera inte går att svara i säljesavdelningen. Tråkig lösning, men effektiv.

Gör som Akuten.
Trådarna ska var låsta och trådägaren ska inte kunna "Uppa" sin annons utan bara ändra om varan är såld eller prissänkt osv.
Jag och Dagger räcker upp hand :lol:
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

SNILLET wrote:Var hittar du mängder med "nedspammade" annonser i köp/sälj numera egentligen ?

Här kommer några exempel med ren spam i...

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=62939

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=63020

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=61150

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=63133

Bara några exempel där det borde rensas, sen att dom inte är helt sönderspammade, men helt onödiga inlägg finns.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Claes B wrote:Jag såg anmälan av den annonsen. Men eftersom Peters inlägg var följt av flera andra som inte tillförde nåt och eftersom annonsförfattaren själv hade svarat lät jag det vara.
För saken är ju så att en del tycker det är ok med annat än just frågor om annonsen i den. Hade ts inte svarat eller svarat negativt hade jag tagit bort det med en gång.
När ts (annonsören) själv "spammar" vad ska man göra då? Finns ju fullt av annonser som utvecklar sig till "godarådtrådar" är det fel eller ska man låta det vara så länge ts själv tycker det är ok?

Så igentligen är det bara skaparen själv som bör rapportera spam eftersom ingen annan kan ha en åsikt vad som är ok eller inte, trodde det var en del av crews "ansvar" att se till att regler följs på forumet.

"Godaråds"-trådar hör inte hemma i köp & sälj, splitta och lägg i rätt kategori. Och vissa goda råd bör tas via PM direkt med säljaren och inte via massa inlägg.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Yada yada yada.... det kommer igen, se bara till att ha koll lite då och då, det finns ju en hyfsad rutin.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Dart

Post by Dart »

attsäter <3
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Attsäter wrote:
Så igentligen är det bara skaparen själv som bör rapportera spam eftersom ingen annan kan ha en åsikt vad som är ok eller inte, trodde det var en del av crews "ansvar" att se till att regler följs på forumet.

"Godaråds"-trådar hör inte hemma i köp & sälj, splitta och lägg i rätt kategori. Och vissa goda råd bör tas via PM direkt med säljaren och inte via massa inlägg.

Nädå, rapportera på. Men det finns ju faktiskt inga tydliga regler som säger att det inte är ok att skriva annat än just annonsrelaterat i annonstrådarna.
T.ex. om nån vill köpa nåt och får rådet att köpa det nytt, finns inget i reglerna som förbjuder det. Om då köparen svarar med fler frågor om det så skulle det kanske platsa i allmänt, men köparen kanske ändå vill ha en köpestråd... :? Vi får sätta upp hårdare regler isf., men hur hårda ska de vara? Ska det vara så att trådarna låses direkt? Eller ska man kunna ställa frågor i dem?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dart »

jag röstar för mindre moderering....
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Claes B wrote:
Attsäter wrote:

Nädå, rapportera på. Men det finns ju faktiskt inga tydliga regler som säger att det inte är ok att skriva annat än just annonsrelaterat i annonstrådarna.
T.ex. om nån vill köpa nåt och får rådet att köpa det nytt, finns inget i reglerna som förbjuder det. Om då köparen svarar med fler frågor om det så skulle det kanske platsa i allmänt, men köparen kanske ändå vill ha en köpestråd... :? Vi får sätta upp hårdare regler isf., men hur hårda ska de vara? Ska det vara så att trådarna låses direkt? Eller ska man kunna ställa frågor i dem?

Efter att ha läst igenom reglerna så ser jag inget problem längre, finns inget om att man bara bör hålla sig till ämnet. Finns då bara kvar enstaka fall som bör rapporteras.

Så nu är det bara att spamma på!!
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Men jag låter bli att lägga tillbaka min kommentar iallafall om det e oki med alla :wink:
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Peter Igelhammar wrote:Men jag låter bli att lägga tillbaka min kommentar iallafall om det e oki med alla :wink:

Gäller inte "Flest inlägg när man dör vinner?" 8) :roll:

Vissa verkar ju tro det :wink:
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

ser att min annons är lite omtalad här...
jag tycker också att det kan spammas en hel del onödigt i säljestrådarna, vissa (ingen nämnd ingen glömd :wink: ) spammar rätt friskt och är i princip aldrig intresserade själva, kommer med onödiga kommentarer om pris osv.
oftast om jag säljer (försöker) nåt svarar jag vänligt även på onödiga frågor eller ger svar till en kommentar som pigels, som jag för övrigt inte hade nånting emot heller. just i detta fallet kan jag nästan garantera att nån med 25k över hade köpt bilen efter en åktur och provkörning på bana 8) . det håller ju faktiskt lite liv i en säljesannons också med positiva kommentarer så man slipper "uppa" hela tiden.
dock måste jag säga att jag oftast inte har hopp om att kunna sälja nånting eftersom det bara är några få genuint intresserade peugeot-ägare som faktisk kan tänka sig att lägga lite pengar på sin bil. har läst allt för många annonser där nån frågat fram och tillbaka om nån simpel pryl för 300 spänn, för att 10 inlägg senare i tråden avsluta med att säga "måste vänta till lön och se om jag har råd". fast det kommer väl på köpet när man fastnat för ett märke med billiga delar och mycket yngre förare antar jag. men, jag har iaf lyckats sälja och köpa en hel del grejor på forumet ändå!

oj vad långt mitt korta inläg blev och f*n vad bitter jag låter :lol:

en helt annan sak, vad f*n har hänt med ett helt gäng inlägg som försvunnit? ex. i min tråd där jag försöker sälja fälgar hade mangie skrivit att han inte skulle ha dem, och dagger som tyckte kan skulle ta dem ändå och skita i tv:n ? vågar ju knappt skriva nåt där när ankan varnat mig för att uppa för mycket :D
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Säljare bör bli bättre på att tala om när saker är sålda genom att ändra i första inläggen iaf. Har blivit bättre men det är fortfarande irriterande att skicka pm till någon å få beskedet "såld" när dom kunde kluddat dit det i annonsen.

Är betydligt mer störande än "spam" för mig iaf.

Så denna tråden handlar om att vi skall följa reglerna för regelföljandets skull snarare än den goda nyttan ?
Hans Hellström

Post Reply