Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote:
datapata wrote:jag vet inte om det stämmer, men jag hörde om någon som köpte sånna elektriska handtagsvärmare som finns till motorcyklar, som man lindar under handtaget på styret, och lindade ett par sånna runt fuelrailen. skulle tydligen funka bra att slå på dem några minuter först och sen starta bilen direkt.....

nån som vet om det funkar? snillet?

Låter osannolikt, dom ger inte så mycket värme.

Tveksamt. Skall man starta så räcker iofsig ganska lite värme till. På en Audi jag hade tidigare monterade jag en H3 55W i luftrenaren, sedan tände jag den en liten stund precis innan jag startade upp, hjälpte enormt mycket i starten vid minusgrader.

En del monterar förvärmningselement till dieselmotorer, alltså sådana som sätts i insugsröret, inte glödstift. Bara till starten alltså.

Glödstift i insuget ger väl explosionsrisk annars, men om man kapslar det på nåt vis kanske det funkar också :)
Jag har förvärmning på mitt insug original, men det ger väl inget innan motorn går runt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Om man nu skulle byta spridare innan bensinen är helt slut (lampan lyser) och så kör man till macken och tankar fullt med etanol, blir det helt fel då? :)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Morbidio wrote:Om man nu skulle byta spridare innan bensinen är helt slut (lampan lyser) och så kör man till macken och tankar fullt med etanol, blir det helt fel då? :)

Nej, men du behöver ju inte ha långt till macken för den kommer gå riktigt fett. Har du ingen reservdunk istället?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Glödstift i insuget ger väl explosionsrisk annars, men om man kapslar det på nåt vis kanske det funkar också :)
Jag har förvärmning på mitt insug original, men det ger väl inget innan motorn går runt.

Som jag skrev, INTE glödstift, det kan nog explodera ja.
Utan på större "maskin" dieslar sitter det ibland elektriska förvärmningslement i insuget som skall användas vid kallstart. Det är stora grova grejer på några hundra watt.

Kör du en sådan i typ 10-30 sekunder så själva luften i insuget blir rejält uppvärmd, så räcker det för att motorn skall hosta igång på 1:a eller 1:a vridet på nyckeln. Men det brukar bara behövas en bit under 0:an i temperatur.

Ned dit skall man kunna klara sig med rätt tändinställning och soppamängd.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Nu har jag kopplat in mitt kallstartsmotstånd i 205an och den startade direkt i morse. Innan behövde jag ca tre vrid för att den skulle starta på morgonen även när det var varmt. Hur svår den hade varit under kalla förhållanden vet jag inte. Det enda jag kan konstatera är att den blev svårare ju kallare det var. Här följer en guide.

Jag tänkte att man kunde använda en av knapparna i mittkonsollen som ändå inte används. Min stolsvärme har ju aldrig fungerat och dessutom har jag en annan stol så den kändes ypperlig.
Jag köpte ett extra kontaktstycke på skroten för 10 spänn för att jag skulle slippa klippa mina egna kablar även om det hade fungerat lika bra. Ett 4,7kOhm NTC motstånd på Elfa för 12,50 kr, lite kablar och sockerbitar hade jag hemma.

Efter att ha mätat upp var jag hade kontakt när knappen var intryckt respektive uppe, kom jag fram till att enda gången jag slöt kretsen var när knappen var intryckt. Det innebär att "normalläget" är när knappen är intryckt. Det finns kontakt på två andra kontakter också när knappen är ute men där satt ett inbyggt motstånd i kontaktstycket. Kabel 1 & 3 har kontakt när knappen är intryckt.
Image

När knappen är ute bryts bypassen och strömmen leds igenom motståndet
Image

Bild på hela kopplingen
Image

De nya kablarna dragna in genom panelen
Image

Kommer ut i handskfacket på vänster sida
Image

Från kontaktstycket i ECUn är det dags att klippa kabel 45 som går till tempsensorn i motorrummet. Den är tydligt uppmärkt men man får skruva av det lilla plastlocket som centrerar kablarna för att komma åt den ordentligt.
Image

Kabel 45 klippt och skarvad in på de nya kablarna
Image

Nu kan jag starta i vinter också!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
MostWanted-LKPG

Post by MostWanted-LKPG »

Nån som har testat E85 på 206Gti ?

Om man vill ha lite mer permanent konvertering vilka olika lösningar finns det då?

Kommer man märka nån skillnad i effekt?

Tack !
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Alex wrote:Nu har jag kopplat in mitt kallstartsmotstånd i 205an, Nu kan jag starta i vinter också!

MEKTIPS!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:
Alex wrote:Nu har jag kopplat in mitt kallstartsmotstånd i 205an, Nu kan jag starta i vinter också!

MEKTIPS!

Ganska grundläggande för att starta bensinbil på sprit :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Alex wrote:
Morbidio wrote:Om man nu skulle byta spridare innan bensinen är helt slut (lampan lyser) och så kör man till macken och tankar fullt med etanol, blir det helt fel då? :)

Nej, men du behöver ju inte ha långt till macken för den kommer gå riktigt fett. Har du ingen reservdunk istället?

Ingen reservdunk nej.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Åkte till Shell, stod där 20 min och vips så tankade man 100% etanol helt plötsligt. :D

Kom precis hem efter några testmil, verkar bra. 8)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Morbidio wrote:Åkte till Shell, stod där 20 min och vips så tankade man 100% etanol helt plötsligt. :D

Varför stod du där i tjugo minuter? :scratch:
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Alex wrote:
Morbidio wrote:Åkte till Shell, stod där 20 min och vips så tankade man 100% etanol helt plötsligt. :D

För att jag bytte spridare. :wink: :wink:
Zkronk

Post by Zkronk »

Är det inte 85% etanol man tankar på mackarna? :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:
Alex wrote:

Du satte dom med kablarna uppåt eller?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

TheDagger wrote:
Morbidio wrote:
Alex wrote:

Öh, ja? :-k
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Morbidio wrote:
TheDagger wrote:
Morbidio wrote:
Alex wrote:

Öh, ja? :-k
,

:lol:

Hur skötte sig trycket, de ökades eller?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jaaacob wrote:Hur skötte sig trycket, de ökades eller?

Tydligen, för bilen går precis som förut. :)
Ingo

Post by Ingo »

Tja! Jag funderar på om det är dumt av mig att köra omkring som jag gör nu med ca 60 % e85 i tanken utan att byta spridare som många talar om? Har kört ett tag på den här blandningen nu och märker inte att bilen skille gå ngt sämre och inte heller tänds några lampor osv. Tycker definitivt inte att min motor går sämre än innan, inte än iaf. Förbrukningen verkar dessutom knappt ha påverkats så jag funderar på att öka på dosen till kanske 100% etanol. Bilen är en 2,0 95 605. Synpunkter?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ingo wrote:Tja! Jag funderar på om det är dumt av mig att köra omkring som jag gör nu med ca 60 % e85 i tanken utan att byta spridare som många talar om? Har kört ett tag på den här blandningen nu och märker inte att bilen skille gå ngt sämre och inte heller tänds några lampor osv. Tycker definitivt inte att min motor går sämre än innan, inte än iaf. Förbrukningen verkar dessutom knappt ha påverkats så jag funderar på att öka på dosen till kanske 100% etanol. Bilen är en 2,0 95 605. Synpunkter?

60% kan som du säkert märkt funka bra utan åtgärder, men ska du köra helt på ren E85 så ska du nog byta spridare eller öka trycket. Det kan iofs gå att köra bilen som den är, men ska du göra en omkörning lär du märka av nedsatt prestanda direkt.
Brukar låna en 806 med 2,0 8v och den blir ganska seg med för mycket E85 i tanken, i synnerhet med släp på kroken :lol:
Ingo

Post by Ingo »

TheDagger wrote:
Ingo wrote:Tja! Jag funderar på om det är dumt av mig att köra omkring som jag gör nu med ca 60 % e85 i tanken utan att byta spridare som många talar om? Har kört ett tag på den här blandningen nu och märker inte att bilen skille gå ngt sämre och inte heller tänds några lampor osv. Tycker definitivt inte att min motor går sämre än innan, inte än iaf. Förbrukningen verkar dessutom knappt ha påverkats så jag funderar på att öka på dosen till kanske 100% etanol. Bilen är en 2,0 95 605. Synpunkter?

60% kan som du säkert märkt funka bra utan åtgärder, men ska du köra helt på ren E85 så ska du nog byta spridare eller öka trycket. Det kan iofs gå att köra bilen som den är, men ska du göra en omkörning lär du märka av nedsatt prestanda direkt.
Brukar låna en 806 med 2,0 8v och den blir ganska seg med för mycket E85 i tanken, i synnerhet med släp på kroken :lol:

Med släp på kroka är min duktigt seg redan idag, men vad är att vänta från en 2,0 ;)

Har idag kört med gissningsvis 80% e85 och jag märker faktiskt ingen skillnad vid maxacc och liknande. Det verkar faktiskt som att soppan räcker till. Tycker den känns precis lika pigg/trött som tidigare. Däremot märkte jag att den stönade lite i krypkörning och jag har fått kärringstopp 2 ggr idag och det brukar jag inte få :-k Men det gäller bara kall motor vad jag märkt so far.

Hur gör jag förresten för att öka trycket på mina nuvarande spridare? Finns det någon "skruv" eller liknande jag kan pilla på? Är helt novis på sådant här vilket kanske märks. Tack för hjälpen!
Post Reply