Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

Mean Machine

Post by Mean Machine »

Bytte mina spridare i GTIn idag till 316cc-rackare och tankade först ungefär 60/40% E85/bensin (dunk + resterna i tanken), körde till macken och tankade upp. Motorn går nästan ännu bättre nu än förr, men den slocknar gärna direkt när man startar den (vilket den iofs hade tendens att göra förut med, men inte lika farligt... kanske tidigt att säga också). Vad än värre är att motorlampan bestämde sig för att lysa konstant den här gången, inte som förut när den tyckte att lambdasonden var problemet (då kom och gick det, jag har inte orkat byta sonden än), och inga felkoder får jag heller. Den visar diagnostikstart, sedan får jag bara ett fast sken.

Anybody? Som den går tänker jag iofs ignorera lampan, men det känns inte helt stabilt, hade varit roligare att veta vad som var problemet...
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ingo wrote:
Hur gör jag förresten för att öka trycket på mina nuvarande spridare? Finns det någon "skruv" eller liknande jag kan pilla på? Är helt novis på sådant här vilket kanske märks. Tack för hjälpen!

Du får köpa en ställbar regulator och montera efter den ordinarie, dvs på returslangen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ingo

Post by Ingo »

TheDagger wrote:Du får köpa en ställbar regulator och montera efter den ordinarie, dvs på returslangen.

Jepp det måste jag nog göra om jag ska köra på 100 e85. Imorse tog det några sekunder extra innan den hoppade igång och sedan gick den lite ryckigt (ca 10 grader ute) och det med ca 90% e85. Men bara jag fått upp tempen märker jag faktiskt inte av ngn effektförlust öht och då har jag maxat den ordentligt några ggr.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Ingo wrote: Imorse tog det några sekunder extra innan den hoppade igång och sedan gick den lite ryckigt (ca 10 grader ute) och det med ca 90% e85. Men bara jag fått upp tempen märker jag faktiskt inte av ngn effektförlust öht och då har jag maxat den ordentligt några ggr.

Precis sådär beter sig min bil vid de temperaturerna.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:
Ingo wrote: Imorse tog det några sekunder extra innan den hoppade igång och sedan gick den lite ryckigt (ca 10 grader ute) och det med ca 90% e85. Men bara jag fått upp tempen märker jag faktiskt inte av ngn effektförlust öht och då har jag maxat den ordentligt några ggr.

Min är med dum kall. Den brukar gå igång lätt och gå en stund sen dör den om man inte kör iväg direkt.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Morbidio wrote:

Min är med dum kall. Den brukar gå igång lätt och gå en stund sen dör den om man inte kör iväg direkt.

Fullständigt normalt, finns flera olika "steg" på kallstartanrikningarna, ett av dem går in direkt efter start och klingar av ganska snabbt, typ 25-100sekunder, det är när den sjunker som man kan märka av att bilen blir lite besvärlig, men grundproblemet är att den vanliga varmkörningsanrikningen är för låg. Så antingen lurar man boxen via tempgivaren på lämpligt sätt eller så får man programmera om boxen.

Gissa vad som är lättast :wink:, men det blir ändå sällan helt bra utan ny uppvärmningskurva.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote:
Morbidio wrote:

Fullständigt normalt, finns flera olika "steg" på kallstartanrikningarna, ett av dem går in direkt efter start och klingar av ganska snabbt, typ 25-100sekunder, det är när den sjunker som man kan märka av att bilen blir lite besvärlig, men grundproblemet är att den vanliga varmkörningsanrikningen är för låg. Så antingen lurar man boxen via tempgivaren på lämpligt sätt eller så får man programmera om boxen.

Gissa vad som är lättast :wink:, men det blir ändå sällan helt bra utan ny uppvärmningskurva.

Låter rimligt. Jag startar oftast min i garaget och låter den stå och gå, och den brukar dö och börja bli kinkig inom någon minut.
Men min är ju ingen vinterbil så jag lever med det.
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Hur många % inblandning av bensin vågar man ha när man startar med större spridare?
boh

s2 rallye
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Hannes Alvesson wrote:Hur många % inblandning av bensin vågar man ha när man startar med större spridare?

Jag har inte direkt labbat, men min gick lite halvsunkigt på runt 40% bensin. Skulle tro att upp till 20-25% ska vara hyfsat lugnt dock.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Absolut max ...cirka 15% bensin skulle jag ha i om bilen är inujsterad för E85.

Mängden soppa som behövs minskar drastiskt när du kryper under "E75" gränsen.

Glöm då inte att E85 är 85% sprit och 12% bensin, resten är tillsatser för att de skall blanda sig väl och att motorn skall starta lättare. Vinterblandningen som är det som fylls på i cisternerna hos mackarna efter, uhm... 1e oktober till siste april om jag inte minns fel, är dessutom E75 från början.
Hans Hellström

SNILLET
Crew
Crew

Dutycyclemätning.

Post by SNILLET »

För de som vill mäta spridarnas dutycycle på sin motor.

Du kan mäta dutycycle med många enklare multimeters. Det skall även gå att använda "motorinstrument" med dwell(kamvinkel, restvara från brytartändningstiden...) men det är inte lika enkla siffror att titta på.

Däremot instrument med pulskvotsmätning som detta:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91947

Inte dyrt heller. 139 bagis.

De data som står i databladet ger att den skall fungera ypperligt för dutycyclemätning över spridare.
Den tål spikar på 250volt.
Lägsta spänningen som den registrerar puls på vid de frekvenser som spridarna har är 2.5volt.
Noggrannheten är +/- 2%, mätområdet 0,1-99%.
Hans Hellström

S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Hur är det egentligen om man E85-konverterar. Jag är med på hur man gör osv men är det inget som kommer ta stryk när man bytar ut BF95 mot E85? Har hört att E85 är mer "aggressiv" än BF95 (typ försämrar gummi osv). Finns det någonting som kommer ge upp i längden eller kan jag konvertera och köra billigt utan problem? :) Finns det på något sätt man kan smörja ventilernasätena (typ blyersättningsmedel) eller det behövs inte? Frågorna är många.

Jag har läst en del angående detta både här och på andra ställen men har inte direkt kommit underfund med riskerna. Tack på förhand
Peugeot 106
Peugeot 206
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det där är klurigt, man måste ha tidsaspekten med också. Men visst finns det material som absolut INTE tål E85, men i de flesta fallen är det material som definitivt inte heller tål bensin.

Finns undantag, vissa akrylplaster m.m., men sådana material har iaf aldrig jag sett i bränslesystem, de skulle nämligen inte ens palla den spritinblandningen som finns i vanlig bensin......

Gummi blir över lag uttorkat över tid av sprit, och över tid uppfetat över tid av bensin. Vi pratar lång tid, många många år så egentligen går det på ett ut, de flesta bränsleslangar är i nitrilgummi och där blir livslängden nästan samma för sprit eller bensin.

Däremot gamla ledningar i gummi som blivit uppfetade å goa av bensin å kanske är på gränsen att gå sönder men håller precis tätt, när du kör sprit i dem så kan du räkna med att förr eller senare har spriten luckrat ut bensinen och slangen börjar läcka.

Metaller sedan, aluminium och kopparlegeringar skall ju vara känsligt men då har vi tidsaspekten igen. Tyvärr har jag inget bra svar men jag har ännu inte sett något får problem med detta i en bruksbil som konverterats och körts i några år så.

Aggresivitet är ju ett ganska intetsägande uttryck, man skall prata om beständighet om man skall använda rätt uttryck egentligen i sammanhanget.

Kolla beständighetstabeller för de olika material man träffar på i bränslesystem, jämför de olika rekommendationerna för bensin respektive sprit så ser ni själva. Bilden som målas upp är i stort ganska överdriven från flera håll.
Hans Hellström

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jag har inte räknat så jättemycket på det men jag tror inte att jag tjänar på att köra med etanol då jag bara kör korta sträckor, dessutom är det jobbigt/pinsamt när bilen knappt går att starta.

Men ska man trimma så är det väl lika bra att köra på etanol misstänker jag?
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Morbidio wrote:Jag har inte räknat så jättemycket på det men jag tror inte att jag tjänar på att köra med etanol då jag bara kör korta sträckor, dessutom är det jobbigt/pinsamt när bilen knappt går att starta.

Ay, det är skitjobbigt.
Om min inte beter sig lite bättre efter filterbyte så blir det bensin igen.
boh

s2 rallye
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Hannes Alvesson wrote:
Morbidio wrote:Jag har inte räknat så jättemycket på det men jag tror inte att jag tjänar på att köra med etanol då jag bara kör korta sträckor, dessutom är det jobbigt/pinsamt när bilen knappt går att starta.

Ay, det är skitjobbigt.

Det gjorde inte min, även om jag hade hoppats på det.
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Morbidio wrote:
Hannes Alvesson wrote:

Ay, det är skitjobbigt.

Bytte nyss så återstår att se.

Man kan inte ställa upp tomgången på nåt vänster?
Så länge den ligger på 1000 rpm eller över så är det okej men när den går ner under så vill den gärna dö.
boh

s2 rallye
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hannes Alvesson wrote:
Morbidio wrote:
Hannes Alvesson wrote:

Ay, det är skitjobbigt.

Bytte nyss så återstår att se.

Man kan inte ställa upp tomgången på nåt vänster?
Så länge den ligger på 1000 rpm eller över så är det okej men när den går ner under så vill den gärna dö.

Tror det blir bättre efter du nollat boxen. Jag kan iofs göra det när jag ändå byter remmen, måste ju ändå varmköra en stund när jag fyllt upp kylaren igen :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tror jag ska länka till detta inlägg här: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 307#748307

Klart användbart om man kör på E85 :)
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Efter ca 40 mils körning med koll på förbrukningen så snittade jag 1,14 l/mil och då var det mest motorväg så varvtalet låg oftast på 3500-4000.
boh

s2 rallye
Post Reply