Jag tycker det låter som ett tändningsproblem, att hon inte orkar vid last.
Men att det är spolarna tror jag inte utan blir en dålig så går den på 3 helt enkelt, och det märks.
Felkodena verkar inte vara rätt heller, men du kanske räknade fel?
Sen får Benjamin den lilla fransosen översätta så vi förstår
Det har varit problem med vattenpumpen den som efterkyler, gick den sönder så gick den i limpmode och varvade bara 5000rpm, men tydligen måste Tryggen bytt detta? För du varvade mer än 5 innan då åkte?
Team_Hink_Racing wrote:Jag tycker det låter som ett tändningsproblem, att hon inte orkar vid last. Men att det är spolarna tror jag inte utan blir en dålig så går den på 3 helt enkelt, och det märks. Felkodena verkar inte vara rätt heller, men du kanske räknade fel? Sen får Benjamin den lilla fransosen översätta så vi förstår
Det har varit problem med vattenpumpen den som efterkyler, gick den sönder så gick den i limpmode och varvade bara 5000rpm, men tydligen måste Tryggen bytt detta? För du varvade mer än 5 innan då åkte?
ok.. Ja trygg har bytt den pumpen som du menar, den gammla ligger i bilen, men han köpte en beg från en skrotad T16 som bara gått 1000mil..Och den pumpen går när jag stänger av bilen, så den verkar det inte vara någe fel på iaf.. Jag har inte varvat över 4000rpm med den än..
han sa till mig att kablarna till lambdan har varit av, så dom e skarvade med skarvhylsor, han trodde att de kanske kan vara nå vingel med det oxå?
Supra wrote:men de kan ju inte vara så mycke annat om jag får upp felkoden för lambda, fel blandning och lekage? eller?
Den kanske har stått och fått vatten i tanken eller igensatt bränsle filter? Nu är vi på bränslesidan Min Bx brukade gå jävlig sunkigt gick ej o varva den om man inte gasade upp den med precis rätt gas , sen bara tänkte man släppa upp kopplingen dog den ner till typ 500varv.
Blås baklänges i matarslangen och se om det hjälper?
Du kanske körde slut på soppa det som fanns kvar och drog in vattenn i filtret?
Om den inte får tillräkligt med soppa så kan ju lambdan varna för leenblandning.
Ja den har ju stått ett bra tag säger dom, och de va kvarts tank i den när jag åkte iväg. filtret är nytt. så besinen var rätt så gammal, men jag tanka nytt i Mariestad full tank. idag tömde jag i sån där cleaner från stp eller vad dom heter.. ska jag kolla över skit i ledningen då tro?
men de e ju separata spolar på denna? och dom flesta säger att de är inte det. Jag va ute för en stund sen, och nu går det rätt ok upp till 3500 sen vill den inte lika mycke, känns som den stryper på nå vis.:/
lumpan wrote:slangen från luftfiltret ned till turbon som suger ihop sig när du börjar få lite tryck i maskinen? Bort med hela burken och testa en vända.
ok, du menar den där slangen som ser ut som ett dragspel? inte den långa som kommer från fronten? men om jag tar bort filtret går den väl skit? eller?
hellas wrote:tändkablarna brukar ge upp på T16 kan ju även vara skit i bränslefilter t.ex.
Dåliga tändkablar kan överhetta tändspolarna. Jag hjälpte en gubbe på E20 för några år sedan som fått stopp pga det. Vid lite felsökning visade det sig att kabeln från tändspolen till fördelare inte satt ordentligt. När jag satte fast den ordentligt, och spolen fått svalna gick den som den skulle igen.
Lite vatten i tanken borde inte vara något problem, etanolen som är inblandad blyfri bensin borde väl ta hand om det? Annars skulle en skvätt E85 (typ 10-15% blandtankning) ta hand om problemet utan att orsaka driftstörning på grund av magerkörning.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
lumpan wrote:slangen från luftfiltret ned till turbon som suger ihop sig när du börjar få lite tryck i maskinen? Bort med hela burken och testa en vända.
ok, du menar den där slangen som ser ut som ett dragspel? inte den långa som kommer från fronten? men om jag tar bort filtret går den väl skit? eller?
Ja den slangen..
nej, bilen går inte sämre utan filtret.. kör inte på grusväg när du testar bara.
Erik Lundberg
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Man nollar boxen bäst genom att göra som när man tar fram lagrade felkoder med en kabel mot jord. Eftersom det sitter kondensatorer i boxen nollar man inte alltid genom att lossa minuspolen en stund.
Med tändningen på:
Men vid ECU Init jordar man tio sekunder, lyfter kabeln från jord i tio sekunder för att därefter jorda åter tio sekunder.
Och 5000RPM-klipp vid trasig aftercoolpump gäller bara en sort av ECU:nummer.
Nu minns jag inte om jag själv hade 0.24 eller 0.34 men min var "rätt" box.
Och kom ihåg att alltid köra med avjoniserat vatten och inte kranvatten när du blandar till kylarvätskan så kalkar inte pumpen ihop.
Benjamin wrote:Man nollar boxen bäst genom att göra som när man tar fram lagrade felkoder med en kabel mot jord. Eftersom det sitter kondensatorer i boxen nollar man inte alltid genom att lossa minuspolen en stund.
Med tändningen på:
Men vid ECU Init jordar man tio sekunder, lyfter kabeln från jord i tio sekunder för att därefter jorda åter tio sekunder.
Och 5000RPM-klipp vid trasig aftercoolpump gäller bara en sort av ECU:nummer.
Nu minns jag inte om jag själv hade 0.24 eller 0.34 men min var "rätt" box. Och kom ihåg att alltid köra med avjoniserat vatten och inte kranvatten när du blandar till kylarvätskan så kalkar inte pumpen ihop.
jag ska prova nolla boxen nu. De lustiga är att nu går bilen bra upp till 3500 sen laddar den typ inge mer, vet inte vad som händer men den går inge bra efter 3500 iaf..
Nyss börja den blå rycka som f*n! å va f*n de är vet jag inte heller..
Den här svarta lådan som de står turbo på, vad e det för nåt om jag får fråga? alltså den som sitter ovanför insuget?
Supra wrote: Den här svarta lådan som de står turbo på, vad e det för nåt om jag får fråga? alltså den som sitter ovanför insuget?
Vattenkyld intercooler.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Är ju inte riktigt bra att den blåryker förståss, men behöver förhoppningsvis inte vara någon katastrof.
Lagerna i turbon kan ju ha havererat och felkällan kanske ligger där? Får du motorolja in genom spjäll och sen förbränning lär hon ju ryka blått. Då är det inte värre än att du får byta snurra i bästa fall.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
ja jag va loss med slangen som kommer från turbon, och de ligger lite olja i röret, inte mycke men de va olja där iaf:/
för jag vart oljig om fingrarna..
jag hoppas inte topp packningen e paj:(
Men bilen går bra upp till 3500rpm sen slutar den typ dra.
För innan den börja ryka så tryckte jag på lite , men inte mer än till 3500 varje gång. Kan packningen ha ryckt för det?