Benjamin wrote:Motorstörningar T16
Dessa två är bekräftade, men det finns en till som jag och många utsatts för och det felet finns det bara teorier om.
Det som händer är att vid hastigheter strax över 200km/h tänds motorlampan och tändningen klipper ner till 3000RPM.
När det händer mig måste jag stanna och låta bilen kallna för att spärren ska försvinna.
Rosefors nämnde på sommarträffen 2008 att när det händer honom behöver han bara koppla ur och låta den gå ner på tomgång och sen gasa på igen så är spärren borta.
De teorier som finns har med hastighetsgivaren på växellådan (eftersom det händer oftast nånstans strax över 200 blås), men en troligare orsak har med laddtrycksregleringen och Overboosten att göra.
Det var Rosefors som kom med den idén också i somras.
Haft samma bekymmer, men aldrig hänt då jag har haft ca 95% gas istället för plattan i mattan...
Först trodde jag att spolarna överhettades då man sällan ligger fullt så länge på någon annan växel, kör jag lugnt så förvinner "cutten" efter ett tag då spolarna kylt ned sig..
Kanske köra utan locket över spolarna?
Men, varför sker detta inte på 95% gas då? bör bli lika varmt så min teori är ju skrotad.!
Aja, ingen bekräftad anledning finns.