Dåliga avgasvärden på besiktningen (205 Gti)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
DaF1e

Post by DaF1e »

Mean Machine wrote:
JacobC wrote:Hehe jo men jag vill ju gärna att den ska fungera okej också,

Och du kör på Biltema-olja? :P
Biltema del och helsyntet har långt högre klassningar än vad som fanns när dessa bilar var nya, så vad är fel med dem? :roll:
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
JacobC

Post by JacobC »

Ankan wrote:Har du kollat att generatorn fungerar 100%?

Nu hänger jag inte med, generatorn påverkar väl i alla fall inte avgasvärdena? :lol:

Men, vad kan den där felkod 25 betyda? Finns det en sensor i motorn som lyssnar på motorns ljudkaraktär?! Den dök upp i samband med att tomgången pendlade lite från typ 600-1100rpm, kan det va det den varnade för?

Känns ju i så fall som en tämligen meningslös felkod, om man inte är döv då vill säga och inte hör att motorn går ojämnt.
BMW 740iA -96, Grå
DaF1e

Post by DaF1e »

Ankan menar förstås att en dålig generator indirekt kan ge felkod. :!:
BMW 540iA -94
Ankan
Senior

Post by Ankan »

DaF1e wrote:Ankan menar förstås att en dålig generator indirekt kan ge felkod. :!:

Nej det gör jag inte.

Vi hade TOKhöga HCvärden på vår 205a och vi gjorde ALLT verkligen, och det som var felet var att generatorn var paj och bilen fick inte den kräm den behövde, vilket resulterade i förhöga HC.

Det är enkelt att kolla, och dumt att låta bli. Generatorn ska generera ungefär 14V när bilen är i gång, är det under 12V så testa en annan generator.
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ankan wrote:
DaF1e wrote:Ankan menar förstås att en dålig generator indirekt kan ge felkod. :!:

Nej det gör jag inte.

Vi hade TOKhöga HCvärden på vår 205a och vi gjorde ALLT verkligen, och det som var felet var att generatorn var paj och bilen fick inte den kräm den behövde, vilket resulterade i förhöga HC.

Det är enkelt att kolla, och dumt att låta bli. Generatorn ska generera ungefär 14V när bilen är i gång, är det under 12V så testa en annan generator.

Helt riktigt. Trillar spänningen ner under 12,5 brukar problemen börja. Korrekt spänning är 13,8-14,4v.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
DaF1e

Post by DaF1e »

Ankan wrote:

Nej det gör jag inte.

Aha! Skriv gärna det direkt nästa gång också så slipper vi missförstånd. :!: :)
BMW 540iA -94
JacobC

Post by JacobC »

Okej då hänger jag med :D

Generatorn är dock i bra skick och ger ca 14,2 V, så det ska inte vara den som gör att värdena är dåliga.

Hade tänkt att lägga ner lite tid under julhelgen och se om jag kan lösa avgasproblemen...
BMW 740iA -96, Grå
JacobC

Hög bränsleförbrukning!

Post by JacobC »

Har under den senaste månaden mätt hur långt jag kommer på varje tank, och kommit fram till att jag inte kommer mer än ca 36-38 mil per tank (då lampan har lyst en stund). Det är väl ändå på tok för mycket? Iofs bara stadskörning men ändå...

Det verkar som att den släpper in alldeles för mycket bränsle till cylindrarna då den ganska ofta smäller i avgasröret vid motorbroms a la rallybil. Oförbränd bensin i avgasröret med andra ord. Funderar på om LMM:en kan ha fått fnatt och ger fel värden till boxen...?
BMW 740iA -96, Grå
power of dreams

Post by power of dreams »

häll i lite etanol i tanken under besiktnigen ;) :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

power of dreams wrote:häll i lite etanol i tanken under besiktnigen ;) :)

Reparerar det även felet på motorn?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

TheDagger wrote:
power of dreams wrote:häll i lite etanol i tanken under besiktnigen ;) :)

Reparerar det även felet på motorn?

Har jag hört! :)

Skämt å sido, det går snabbt att byta ventiltätningar, relativt...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply