205 GTI sprutat olja över motorn, frusen vevhusventilation?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
DaF1e

205 GTI sprutat olja över motorn, frusen vevhusventilation?

Post by DaF1e »

Min 205 GTI har sprutat olja över hela främre delen av motorn. Frun ringde i morse när hon kommit fram till jobbet om rök, bränd lukt och ett nersölat motorutrymme. I eftermiddags när hon slutade mötte jag upp och handlade olja. Hon hade fått hjälp med att kolla oljenivån och det var inte en droppe på stickan. I med 2.5l olja och provstart, stabilt oljetryck (2.5 bar på tomgång) och inget synligt oljesprut under huven. Hon fick lov att köra hem den sakta med falkögon på oljetryckslampan/mätaren och jag följde efter bakom. Och ungefär där är jag nu. Bilen har sprutat ner främre delen av motorn under färd till hennes jobb, och allt verkade vara i sin ordning på vägen hem(?). Jag hittar i kvällsmörker och kyla inga ledningar kring vevhusvent. som är av eller dåliga. Ingen majonäs i oljepåfyllningen (där jag tagit bort stålullen tidigare och slangarna till locket är nya). Motorn är även rejält sölig undertill. Kan fartvinden blåsa upp så mycket olja ovanpå motorn? Inte enligt min egen erfarenhet då slangen till oljekylaren nästan gängade ur sig totalt i somras. Så vad kan tänkas återstå? Till saken hör att det var j-kligt kallt i morse, -15 grader och motorvärmaren var inkopplad max en halvtimme bara. Jag gissar själv på vevhusvent. trots allt. Det kanske finns något litet hål någonstans jag inte upptäckt. Jag är till 99% säker på att oljan inte kommer ffrån någon packbox på sidorna då kletet inte verkar komma därifrån (se bilder). Ventilkåpspackning? Topplockspackning (inte mer majonäs än vanligt vintertid, inte mycket vitt i avgas, kan den läcka "utåt"?) Vad tror ni andra duktiga Pug-proffessorer? :wink:
Image

Image
Last edited by DaF1e on Mon Feb 16, 2009 16:54, edited 1 time in total.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Frederic

Post by Frederic »

Ventilkåpspackningen kanske är kass ?
Fred

http://www.garaget.org/?car=106744
205 Gti 90 röd
206 Gti 00 svart (såld)
DaF1e

Post by DaF1e »

Nu funkar bilderna! Tack om det nu är någon moderator som haft ett finger med i det spelet! :)

Ventilkåpspackning. Visst kan det kanske vara den. Tycker bara att läckaget kommit väldigt snabbt, och mycket på en gång. Rätt eller fel?

Förbaskat tråkigt med vädret med dubbla siffror minusgrader. Jag skulle vilja tvätta rent och sedan försöka leta läckage. Mycket enklare på en ren motor. Men hur tvätta!? Jag får väl vänta. J-kla tur att jag nyss köpt en bil till...
BMW 540iA -94
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Slanganslutningarna till oljepåfyllningen? Varmkörde min i garaget när jag ställt in den kall efter att ha stått ute en morgon och den var också nersölad när jag kom ner i garaget efter ett tag. Det verkade som om det hade läckt från de smala slangarna. Eftersom det inte var någon fartvind så rann allting rakt ner o sölade ner tråg oljefilter mm.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag tror på slangarna till oljepåfyllningen, som clarre säger.
Du skulle ju kunna, om du hade tid plocka dän slangarna å rensa dem.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Har läst om detta i alla år om folk som har problem med att 205:an trycker ut olja när vevhusventilationen har frusit. Jag själv har haft min 205:a i tolv år och aldrig haft strul med det ens när det varit runt 20 minusgrader. Hur kan det komma sig? Sorry DaF1e, att jag spinner vidare lite i din tråd med samma fråga ;)
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by DaF1e »

Det är lugnt Kordon, all input är välkommen! :)

Jag vill själv gissa på något med vevhusvent. som jag skrivit tidigare. Dels med tanke på var oljan hamnat, och det faktum att den tryckts ut vid väldigt kallt väder. Men exakt var är det som det brukar frysa? Bägge slangarna till oljelocket är nya (även stickan är ny och tätar fint). Jag har tagit bort stålullen i oljepåfyllningsbehållaren förra vintern. Igår när vi skulle ha hem bilen såg jag inte heller ett uns av majonäs i oljepåfyllningen och det var inga problem att fylla på olja vilket det brukar när det är majonäs i slangen ner till tråget.
Tror inte jag har så mycket annat att göra än att vänta på plusgrader, tvätta av motorn så jag kan leta läckage. Läcker det inget då, kan man väl nästan vara hundra på vevhusvent.?
BMW 540iA -94
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Hej, Jag har haft samma fenomen på min gamla 205 Gti och vevhusvent. frös så oljan tog vägen upp via nivå stickan.

Mvh
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Verkar som om bilar som körs i stadstrafik drabbas mer sällan.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

DaF1e wrote:Det är lugnt Kordon, all input är välkommen! :)

Jag vill själv gissa på något med vevhusvent. som jag skrivit tidigare. Dels med tanke på var oljan hamnat, och det faktum att den tryckts ut vid väldigt kallt väder. Men exakt var är det som det brukar frysa? Bägge slangarna till oljelocket är nya (även stickan är ny och tätar fint). Jag har tagit bort stålullen i oljepåfyllningsbehållaren förra vintern. Igår när vi skulle ha hem bilen såg jag inte heller ett uns av majonäs i oljepåfyllningen och det var inga problem att fylla på olja vilket det brukar när det är majonäs i slangen ner till tråget.
Tror inte jag har så mycket annat att göra än att vänta på plusgrader, tvätta av motorn så jag kan leta läckage. Läcker det inget då, kan man väl nästan vara hundra på vevhusvent.?

Har du tagit bort stålullen både i locket och under trätten i påfyllningen?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon

Post by DaF1e »

Kordon wrote:Har du tagit bort stålullen både i locket och under trätten i påfyllningen?
Ja, det har jag gjort. Tog bort dem för rengöring från början men bägge näten var i så dåligt skick att jag inte ville ha dem där med risk för att metallbitar letar sig ner i tråget.
BMW 540iA -94
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

DaF1e wrote:
Kordon wrote:Har du tagit bort stålullen både i locket och under trätten i påfyllningen?
Ja, det har jag gjort. Tog bort dem för rengöring från början men bägge näten var i så dåligt skick att jag inte ville ha dem där med risk för att metallbitar letar sig ner i tråget.

Bra, händer att folk missar att ta bort den under tratten. Men då har vi en grej mindre att bekymra oss om ;)
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon

Post by DaF1e »

SNILLET wrote:Verkar som om bilar som körs i stadstrafik drabbas mer sällan.
Min går nästan alltid två mil landsväg innan jag eller frun kommer till stadens gränser, borde jag kanske täcka för grillen vintertid?
BMW 540iA -94
DaF1e

Post by DaF1e »

Satte i motorvärmaren en timme och körde sedan in bilen i garaget. Synade lite och kunde egentligen bara konstatera det som syns på bilderna ovan. Kollade oljenivån igen och ja, det behövdes fylla på. Och så rann inte oljan ner i tråget igen p.g.a. majonäs som då uppstått efter hemkörningen från fruns jobb. Petade lite med en kabel i slangen mellan påfyllningsburken och tråget. Iskristaller i majonäsen! Då är ispropp i vevhusventialtionen orsaken. Skönt att ha hittat orsaken i alla fall. Sedan återstår det att kolla om något gått sönder när den tryckt olja, det har jag inte hunnit med ännu.
Och då är frågan, hur i h-e ska man bli av med majonäsen vintertid? Jag brukar suga rent den slangen då och då med industridammsugare på jobbet, men jag vill inte behöva göra det varje dag när det är riktigt kallt ute. Har läst om en original värmekabel att montera i just den slangen och det verkar ju vara enda vettiga lösningen. Eller hjälper det att täcka för grillen vintertid för lite varmare motorrum?
BMW 540iA -94
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Finns de som sätter rörisolering runt slangarna för att inte kyla ned dem så kraftigt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Zkronk

Post by Zkronk »

SNILLET wrote:Finns de som sätter rörisolering runt slangarna för att inte kyla ned dem så kraftigt.

Jag har gjort det min min GTi och det har inte frusit för mig, men kladdet har inte heller försvunnit.. Jag var in på Citroën förra vintern och hörde vad dom skulle ha för en sådan värmetråd och det var runt 500 spänn har jag för mig, så det blev ingen då.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

det här med majonäs verkar vara väldigt varierat. i min gti som jag haft i ca 5 år har jag aldrig haft problem med majonäs. den har körts nästan dagligen allt från 0,1-5 mil per körtillfälle men oftast ca 1,5 mil till jobbet, även vintertid i minus 20 och utan motorvärmare... den hade t.o.m ullen kvar i påfyllningen första 3 åren :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Se7en-Toffe

Post by Se7en-Toffe »

Kanske är inaktuellt men när jag hade min 205Gti -85 sprillans ny så frös den redan första vintern med verkstadsbesök å modifiering som resultat.
Exakt vad som gjordes minns jag ej men tycker det är konstigt att problemet fortfarande finns kvar 24 år senare.......

:)
DaF1e

Post by DaF1e »

Jag funderar lite på att på något sätt dra en extra slang till tråget från toppen på oljepåfyllningen. Vatten rinner inte uppåt... Vad tror ni om det?
Har inte kollat ifall något tryckts sönder när oljan smet ut, vad har ni andra som råkat ut för isproppar för erfarenhet av det?
BMW 540iA -94
Se7en-Toffe

Post by Se7en-Toffe »

Kom just på en annan rolig sak som hände med min 205 då när den var ny
och det var att gasen fastnade vid omkörning på motorväg :shock: blev lite stirrigt, vrida av tändningen å glida in på vägrenen, lyfta på huven å konstatera att allt var okej. Andragången det frös så va de bara att stampa till på gasen igen så lossnade det :) Blev besök på verkstad då också med lite modifiering som följd......

:)
Post Reply