oljetryck
oljetryck
jo jag vet att det har diskuterats förr, men jag har ingen aning hur det skall vara på just min bil.
när den är kall så håller sig trycket runt 4bar
när man kör normalt så är den på stadiga 3bar, när man gasar till så klättrar den uppåt.
man när bilen är varmkörd o man står på tomgång så sjukner f*n trycket under 2bar. så lågt att det hamnar ibland runt 1bar sträcket..
är det verkligen normalt? oljan är nybytt och oljefiltret likaså.
på min gamla 205:a så var trycket högre vid alla tillfällen, jämfört med det här.
bilen: 309 gti16 (samma motor som i 405 mi16)
när den är kall så håller sig trycket runt 4bar
när man kör normalt så är den på stadiga 3bar, när man gasar till så klättrar den uppåt.
man när bilen är varmkörd o man står på tomgång så sjukner f*n trycket under 2bar. så lågt att det hamnar ibland runt 1bar sträcket..
är det verkligen normalt? oljan är nybytt och oljefiltret likaså.
på min gamla 205:a så var trycket högre vid alla tillfällen, jämfört med det här.
bilen: 309 gti16 (samma motor som i 405 mi16)
Jag tycker de där mätarna brukar leva sitt eget liv, tveksam till att de är så jättenoggranna.
Har man riktigt dåligt tryck kan det vara farligt, men så länge det går upp när du gasar så tycker jag inte du skall vara orolig.
Det kan ju ändras beroende vilken viskositet man har på oljan oxå.
3-4bar vid 3000 v/m är helt ok.
Om du däremot får lågt tryck vid lite högre varv +3000 så behöver du göra nått åt det.
Har man riktigt dåligt tryck kan det vara farligt, men så länge det går upp när du gasar så tycker jag inte du skall vara orolig.
Det kan ju ändras beroende vilken viskositet man har på oljan oxå.
3-4bar vid 3000 v/m är helt ok.
Om du däremot får lågt tryck vid lite högre varv +3000 så behöver du göra nått åt det.
Nu med multitronic...
.
.
-
205gti mattias
Daniel Hwass wrote:Vad kan va galet om trycket inte ökar så mkt när man gasar järnet?
För stort spel i vevaxel- och/eller vevstakslager är en sak, för låg viskositet på oljan en annan.
Packningar som läcker ska inte ha med oljetrycket att göra, skulle ju kunna vara inre läckage i en oljekanal e.d., men det vanligaste lär vara lager som är slitna.
- Richard Gustavsson
Så var det på min gamla pärla oxå. Vart något högre efter lagerbyte.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
-
Tobias Lindell
Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!
Jag har motsatt problem, jag har väldigt högt oljetryck när motorn är kall. Över 6 bar.. Jag gissar att en möjlig felorsak är igensatt vevhusventilation, någon som har någon synpunkt? Oljetrycket blir dock normalt efter att motorn blivit varm. Olje och filter är nybytt (problemen uppstod efter bytet).
Jag har motsatt problem, jag har väldigt högt oljetryck när motorn är kall. Över 6 bar.. Jag gissar att en möjlig felorsak är igensatt vevhusventilation, någon som har någon synpunkt? Oljetrycket blir dock normalt efter att motorn blivit varm. Olje och filter är nybytt (problemen uppstod efter bytet).
Brummar runt i en svart Astra Sport
Tobias Lindell wrote:Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!
Har exakt samma problem när bilen är kall. Och förut när bilen var varm så låg oljetrycket på stadiga 4 bar. Nu så ligger det på 5 bar.
Hade inte problemet förut. Och helgen som var så bytte jag filter, olja och gjorde rent slangarna till vevhusventilationen. Men jag kan inte se att det blev bättre. Jag måste ha missat någonstans där det slammat igen.
Någon som har någon idé?
//Kent [Medlem nr: 348
205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
- Richard Gustavsson
Trycket blir alltid lite högre när oljan är ny, så är det.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Tobias Lindell wrote:Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!
Att du har högt oljetryck är inget problem, och det skulle bero på vevhusventilationen kan du utesluta, oljetrycket har inte med att göra hur högt trycket i vevhuset är utan beror på hur bra pumpen lyckas med att pumpa runt oljan och hur stort motstånd det är på vägen från pumpen till sumpen så att säga.
Men jag rädd att om jag råkar varva lite innan det stabiliserat sig och blivit varmt. För det skenar iväg efter 3000 varv. Inte så kul om oljestickan ryker eller att det trycker ur olja någon annan stans. Men det är i princip inget jag kan göra åt saken?
//Kent [Medlem nr: 348
VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
-