Eftersnack Mantorp 10/5 2009

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag har lite kass kylare, det funkar jättebra. Ibland märks det på 10:tal grader när man slår på full värme i kupén. :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Benci

Post by Benci »

SNILLET wrote:Bromsslangarna är i okänd ålder men gott yttre skick, men....,.... Men skivorna fram är slitna och bör bytas,

Bromsslangarna bör ju också bytas i vilket fall om de ger de symptomen.
Så lite avrundat kan man säga att en service nog löser en del för mig.

Hej på er igen.

Jag har en liten kommentar angående peggor och bromsar!

Jag var ansvarig för besiktningen i år, även förra året, och det som är slående är att Peugeot-klubbens medlemmar har så mycket sämre koll på sina bromsar än dem andra klubbars medlemmar.

Det är tråkigt när det kommer bilar vars förare inte har en aning om när bromsvätskan var bytt senast och bilen har allmänt dålig skick på bromsarna.

Några bortförklaringar:
- Ingen aning, minns inte
- Jag köpte bilen för 2 månader sen och har inte hunnit byta
- Bromsnippeln är av så jag har inte bytt på 2 år (hände förra året)

Jag har släppt igenom en hel del peggor med uppmaningen att se till att lufta bromsarna innan eller med uppmaning att vara extra vaksamma på bromsfading.

Har också erbjudit en att han skulle åka till macken, byta bromsvätska och vi skulle besiktiga om bilen, men han tyckte att det lät jobbigt, så han valde att inte köra.

Klubben kanske kan påverka medlemmarnas medvetenhet i frågan!
M.v.h. Benci

Banbil - Honda CRX VT-ITB
- Kinnekulle 1:01,84 s - Mantorp 1:04,30 s - Gotland 1:35,20 s -
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vi har tidigare i tråden behandlat frågan, och uppmanat till att se över bromsarna. Sen om någon inte gör det. råder vi inte över. Lite samma fenomen som med bullret på Hondorna.

Vilken bil blev nekad? Vi har inte hört eller sett nått här. Kan det varit nån som faktiskt inte är medlem?! Helt rätt agerat. Man åker inte till en banträff och bara chansar på bromsarna. En kontroll och översyn är det enda sättet att faktiskt veta.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Trist att du tar mig som exempel Benci.
Jag tillhör definitivt inte dem som har dålig koll på grejerna.
Kör med en "old banger" som är väl underhållen i valda delar, hade bromsarna varit säkerhetsmässigt bristfälliga hade jag aldrig kört ut på landsvägen med dem ens. Det är en bruksbil, skall vi bara tillåta rena banbilar vid bankörning ?

Håller däremot med om att det verkar vara en förvånansvärt låg "ha koll på" nivå hos en del av oss puggfolk.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Peter Igelhammar wrote:Lite samma fenomen som med bullret på Hondorna.

Och subuarusarna, MINST sagt. Vad jag vet så kör ju dem som vet om att de inte har särskilt bra bromsar lungt... jämfört med de snabba dyrare bilarna oftare kör av.

Somsagt, i år var ljudnivån från vissa bilar gott över 95db men men... det är väl lite som det mesta vi ser mellan fingrarna på, det är ju bara en banträff.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Bim

Post by Bim »

Jaaacob wrote:

Och subuarusarna, MINST sagt. Vad jag vet så kör ju dem som vet om att de inte har särskilt bra bromsar lungt... jämfört med de snabba dyrare bilarna oftare kör av.

Somsagt, i år var ljudnivån från vissa bilar gott över 95db men men... det är väl lite som det mesta vi ser mellan fingrarna på, det är ju bara en banträff.

Intressant!

Hur många motorsvagare, eller bara en Peugeot med 'sämre' bromsar körde av?

Jämfört med de andra bilarna, som har rejält med kraft, och rejäla bromsar?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Bim wrote:
Jaaacob wrote:

Intressant!

Vad det gäller db-mätningen så satt den monterad på banan, och dess display fanns att beskåda på väggen vid utfarten till banan. Den lös til ibland. Men rent spontant så kändes den som den missa en hel del bilar :roll: Men det är ju upp till de ansvariga att se att bullret ligger på rätt sida av gränsen. Jag är säker på att Hpc hade koll på detta. Om Mantorps utrustning visar godkänt, jae... då e det ju godkänt. De kan ju inte göra mer.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Benci

Post by Benci »

SNILLET wrote:Trist att du tar mig som exempel Benci.

Sorry, det var inte meningen att peka ut dig specifikt som har dålig koll, utan snanare att det inlägget var närmast till hands att citera.

Sen angående bullret från Hondorna, så har klubben under hela vintern mycket aktivt arbetat för att folk skall dämpa ner avgasljudet.
I flera trådar disskuteras detta och ledningsfolk klart talar om att
det kommer inte att ses mellan fingrarna i fortsättningen.

Jag har utfört ljudmätning på alla tveksamma bilar på besiktningen och endast en bil fick sätta i pluggen för att hamna under 95 dB. Och det var en Subaru.
----------------

Det har gjorts stora framsteg på bullersidan i klubben och jag kommer bara på en Honda på rak arm, som lät mycket på Mantorp.
Men han var så pass "smart" att han släppte alltid av när han passerade depån.
----------------

Jag själv har 3 st. ljudämpare på bilen varav den som sitter längst bak är Apple's största 2,5'' ovala dämpare.
M.v.h. Benci

Benci

Post by Benci »

Bim wrote:
Jaaacob wrote:Och subuarusarna, MINST sagt. Vad jag vet så kör ju dem som vet om att de inte har särskilt bra bromsar lungt... jämfört med de snabba dyrare bilarna oftare kör av.

Jag ser på "bromsfrågan" ur en ren besiktnings-teknisk perspektiv.

Sen om folk kör över sin egen eller bilens förmåga, så kan man inte förutse eller kontrollera det på besiktningen.

Alla avåkningar beror inte på dåliga bromsar.
M.v.h. Benci

Benci

Post by Benci »

Benci wrote:Sen om folk kör över sin egen eller bilens förmåga, så kan man inte förutse eller kontrollera det på besiktningen.

Jo föresten,
jag fick jaga efter en stackare som gjorde en piruett efter besiktningen. :wink:

Men han fick lov att köra trots allt. :D
M.v.h. Benci

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Benci wrote:
SNILLET wrote:Trist att du tar mig som exempel Benci.

Sorry, det var inte meningen att peka ut dig specifikt som har dålig koll, utan snanare att det inlägget var närmast till hands att citera.

Skönt att höra.
Kändes lite som "va f-n nu ?", då jag ägt bilen i ett år, den används till jobbpendling och hålls säkerhetsmässigt i gott skick, men det putsas INTE på den, och en sådan detalj som bromsslangar byter iaf inte jag när de är mycket fina på utsidan. Men som en av våra räserbilsexperter "Sliced" förklarade så finns det ju en orsak till varför det finns stålomspunna teflonslangar 8). Iomed de mycket klena/små bromsarna från fabrik på min lille, så är det faktiskt FULLT möjligt att det blir så varmt att gummislangar djävlas vid bankörning.

Som sagt 238mm solida(oventilerade) skivor, 900kilo bil som tvärnitas från 140knyck....., de BLIR varmt !
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hej Benci :)

Det är BRA att du är nitisk när det gäller säkerhet. Finns ju alltid skillnader på folk. Som t.ex "Snillet" som är gammal och erfaren och vet med sig vad han har för bil. En bil med 60hk vallar man mest runt banan för att hitta spår osv, inte testa hur sent man kan bromsa.
Sen finns det generationen "ung och dum" som tror man kan framföra 300hk med originalbromsar...ja, du förstår min tankegång.
Att det finns folk i denna klubben som inte sköter sina bromsar förvånar mig, då alla som kör är väldigt aktiva på forumet och knappast kan ha missat detta. Men vi ska se till att vara så tydliga vi kan i såna frågor hädanefter.

Sen ang Hondor och ljudnivå. Jag är inte ute efter att hänga ut varken nån enskild eller hela HPC, men det finns vissa som låter klart störande. Om dom klarar bullerprov eller ej tycker jag är ointressant, dom som har bilar med vasst och genomträngande ljud borde få sig en lektion i att högst ljud inte automatiskt har flest hästkrafter. Finns ingen större anledning att ha raka rör som avslutar i en 5" japsdämpare på en 1,6 liters motor ;)
Finns garanterat en och annan pugge som kör samma stil med, men dom verkar hålla sig borta från klubben och forumet tack och lov.

Sen undrar jag hur kunskapen är generellt bland dom som besiktigar?
Jag hade själv trubbel på Gelleråsen förra året nämligen. Dom var typ 4-5 gubbar som ville döma ut mina r-däck. Anledningen var att dom som alla andra r-däck var slitna på ytterkanten, dom blir ju såna när man bara kör på bana. Man kan ju inte jämföra r-däck med gatdäck precis. Sen ansåg en annan att corden syntes när detta var ett avtryck efter skärmbreddaren av plast då denna kan snudda däcket vid hård nerfjädring. Lite mer kunskap än så eftersökes. Internutbildning inom klubbarna kanske? Det finns ju trots allt en del folk inom varje klubb som har mycket god kompetens och rutin.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:Som sagt 238mm solida(oventilerade) skivor, 900kilo bil som tvärnitas från 140knyck....., de BLIR varmt !

Skönt att bilen inte har mer motor än bromsar iaf, finns ju säkert de som har över 200 blås med sina bilar på samma ställe ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sliced

Post by Sliced »

Benci wrote:
Bim wrote:
Jaaacob wrote:Och subuarusarna, MINST sagt. Vad jag vet så kör ju dem som vet om att de inte har särskilt bra bromsar lungt... jämfört med de snabba dyrare bilarna oftare kör av.

Jag ser på "bromsfrågan" ur en ren besiktnings-teknisk perspektiv.

Sen om folk kör över sin egen eller bilens förmåga, så kan man inte förutse eller kontrollera det på besiktningen.

Alla avåkningar beror inte på dåliga bromsar.

Det är ju bra att man tar upp och ventilerar alla möjliga ämnen.
Mitt äventyr med gummislangar var på ett långdistansrejs med en banpreppad volvo 140 med Repcos racebelägg och bra kylslangar och ny vätska, och ändå så var pedalen sladdrig i hårnålen vid depåinfarten.
Det finns alltid en svagaste länk.
Och just där var det så tydligt för oken kallnade så vi hade full bromsverkan i slutet på rakan nästa varv, och sladder i hårnålen igen.
Visste man om det fick man ta bromspunkt och pumpa upp tryck redan i vänstern före, men det var scary första gången det hände.

Det enda vi kan kolla vid besiktningen är vätskan... och att det finns belägg kvar genom att det inte rasslar metall mot metall när man bromsar om man råkar höra det.

Det gick en Volvo 240 i SLC för ca 15 år sen som åt upp frambeläggen på 2 timmar. Sista rejset körde dom utan framspoiler för kylningens skull och kom alla 24 timmarna utan byte. Bromskylning kan hjälpa mot kokning och beläggfadening men det är ju inget vi kan kräva vid besiktning.
Och nästa steg vore att kräva spunna slangar men då blir gatdäcken nästa svaga (broms-)punkt. Så till slut så handlar det om att anpassa körningen till det man åker med. Precis som du säger däruppe. *pekar*
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:Snillet, ang. värmen.. körde du med full kupévärme?

Nej tack, den är effektiv, då hade jag nog somnat av värmeslag :lol:

Förbättrar hellre kylningen genom större kyl eller genom lite mer luftledning mot och från kylet, fast att kunna köra 18-19minuter är inte fy skam det heller, är rätt nöjd, hade förmodligen kunnat köra hela passet eftersom det avslutades strax efteråt och kritiska punkten för kylvattentemp ligger snarare runt 110 grader. Men det är som sagt en BRUKSBIL, är ju skönt att kunna köra hem också.
Hans Hellström

Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hoppas att detta inte urartar till pajkastning nu... Alla klubbar har kanske en hemläxa att göra, men OM det är en tendens att PSC-medlemmarna har dålig koll på bromsstatus tycker jag det är allvarligt och att det finns en pedagogisk uppgift att ta tag i. Det behovet minskar inte för att andra bilar låter mycket.

Men besiktning ersätter inte förarens omdöme. Är t ex inget f*n av att mäta bromsvätskans kokpunkt i koppen eftersom det inte säger något om kokpunkten där den har betydelse, ute vid oken.

Att ge sig ut på bana utan att ha så bra koll på bromsarna man kan är ju bara rent ut korkat och borde regleras av självbevarelsedriften. Men det finns ju underlag för www.darwinawards.com så alltför förvånad kanske man inte borde bli... :roll:

Det kan fallera ändå vilket det gjort två ggr för mig, den andra gången (Arne :oops: ) var det en liten bit dumhet inblandad där jag litade på specen för bromsbeläggen och hade inte bäddat in dem. Första gången med kokning av ny bromsvätska var inte kul.
EN 14497
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Åh andra sidan är det väl ändå bra att förarna säger som det är och inte ljuger och säger att bromsvätska är bytt med mera..? Då är det ju helt upp besgubbarna att neka eller tillåta. :)

Självklart ska man ha koll på sina bromsar och bilen i övrigt, men ändå viktigt med ärligt folk!
freda155

Post by freda155 »

Attsäter wrote:
Team_Hink_Racing wrote:Image

Riktigt "fet" (Fet på skånska :lol: ) Simon!

Och ge oss info om den där 205:an som var kompressormatad.... :shock:

Hur kommer jag i kontakt med gentlemannen i denna fräna vagn? Simon alltså.

edit: den som söker skall finna. Det är lemans, om jag förstår det rätt?
Last edited by freda155 on Thu Jun 11, 2009 22:09, edited 1 time in total.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Pmar dig
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
P_Forsman