flöde??.. så det räcker och blir över ..
lite bilder kanske ?
börjar ta form
Mvh Mattias

Marcus wrote:Snyggt!
Men hur är det igentligen med att kapa styrningen på det där viset? Minskar man inte livslängden rätt bra på styrningen när man minskar längden?
Har sett att många portare gör så men har alltid funderat på det.

Team_Hink_Racing wrote:Vad kör du med för slipstift? Gärna länk där man köper.
Peder_306 wrote:hediis wrote:Till salu?
Det är simons
cerveza wrote:Peder_306 wrote:hediis wrote:Till salu?
Det är simons
ja just denna toppen är simons,,
Men jag gör gärna fler, och fräser säte och ventiler med,, det gör väldigt mkt på flöde och effekt.
kommer göra ett reportage om 16v toppen inom kort med flödning och beskrivning av hur kanalen arbetar med gashastigheter mm mm och vad man ska tänka på och lite sånt om det finns intresse för det?
Mvh Mattias
zilog wrote:Jag går lite i portningsplaner av en 4v mc-topp för bankörning. Jag undrar lite vilken filosofi du arbetar efter när du designade formen på insugskanalen, vad jag har förstått så vill jag lyfta golvet, och minsta storradien för att orsaka en strypning precis bakom ventiltallriken för att via ram-charge öka gashastigheten in i cylindern. Du ser på bilderna ut att ha samma grovlek hela vägen mer eller mindre.
cerveza wrote:zilog wrote:Jag går lite i portningsplaner av en 4v mc-topp för bankörning. Jag undrar lite vilken filosofi du arbetar efter när du designade formen på insugskanalen, vad jag har förstått så vill jag lyfta golvet, och minsta storradien för att orsaka en strypning precis bakom ventiltallriken för att via ram-charge öka gashastigheten in i cylindern. Du ser på bilderna ut att ha samma grovlek hela vägen mer eller mindre.
hejsan...
formen är nästintill densamma som fabrik, det jag gjort är breddat kortradien lite på bägge sidor. minsta kanalarean är redan för stor i dessa toppar och speciellt till det lilla lyftet där är på kammarna. portningen tog bara ett par timmar som sagt.
plasta kan jag inte göra i denna toppen tack vare att det skall köras e85, det hade fungerat med belzona 1111, denna toppen är som sagt bara tillsnyggad.. och är redan overkill till det som den skall användas till.
du menar alltså att där ska plastas nästan hela vägen ner till sätesringen för att tvinga mer luft att gå i taket ? ..
detta testades på erlands egna mc toppar och plasten håller inte så långt ner i kanalen.. isåfall får man rycka ur sätesringarna och svetsa upp första sträckan.
när jag gör en kanal så vill jag lägga minsta arean innan styrningen,svag koning ner till dess och likaså från grytan och upp, jag vill även köra ner kortradien och göra en lång övergång istället för kort och snäv. många litar stumt på flödesbänken, det dom offtast inte tänker på är att luften är bra mkt tyngre med bränsle i den och att det som tidigare vart så bra i flödesbänken inte fungerar värst bra i verkligheten då luften inte hinner svänga med sin nya vikt samt att för höga gashastigheter leder till flödesseperation tack vare att det går för snabbt för att luften skall klara följa kanalens omgivning.
lägg gärna upp bilder på dina toppar.
Mvh Mattias