Jag hade märkt då jag provkörde den hos säljaren att den hade lite lustig gång... Väl hemma så insåg jag att den gick på tre cylindrar och vid 2500 varv gick alla cylindrar i , det jag testa mig fram till var att tvåans cylinder inte ville vara med riktigt... Bara rycka loss tändkabel efter tändkabel... Jag inhandla nya friska stift och märkte vid bytet att tvåans stift var sotig och såg inte alls ut som dom övriga... Tänkte då att här har förbränningen inte vart som den skulle... Hmm
Vid start gick maskin lika illa fortfarande...
Vid provkörning röck bilen samt att det klicka som tusan i boxen i handsfacket och att motorlampan blinka frenetiskt...
Surt som citron... Grannen sa åt mig å garva att de där motorerna kör alla slut på... Otäta ventiler... Bara renovera toppen sa han...
Hmm... Jag tog kontakt med farsan... Han har nästan allt... Så en kompressionsprovare lånades samma dag... Efter att testat alla cylindrar fick jag värdena 1:an 11,75 2:an 11,50 3:an 12,20 4:an 12,25
Med de värdena så kunde jag bara konstatera att alla cylindrar var hyfsat okey...
Jo en helt ny bil vart det...
Orsak till problemen var alltså en tändkabel...
Vid fuktigt väder vart alltså överslagen än mer påtagliga...
Motorlampan och elboxen känner därmed av att något är fel om inte alla burkar går som dom ska...
Hej hopp...