Rost på 406a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
406_Jonathan

Rost på 406a

Post by 406_Jonathan »

Igår så var Peggan inne på en verkstad i emmaboda för byte av stabilisatorstag och nån bussning. Sen igår kväll när jag kollade in bilen så upptäckte jag att de försökt lyfta bilen på fel ställe höger bak... Jätteglad blev jag då :roll:
Image
Image

Men det var värst vad "plåten" som kom fram där var rostig tänkte jag. Så jag började känna och banka lite på plåten däromkring. Då upptäcker jag detta:
Image
Och detta:
Image

Lacken har släppt på de ställena för ett par år sedan typ, men jag har fyllt på med rostskydd flera gånger där och kunde inte tänka mig att läget var såhär.
Runt omkring hålen så känns det allmänt klent och tar jag i lite så känns det som att hållen snabbt blir mångdubbelt större...

Nu har jag en fråga: Läggs mycket tyngd på den här plåten när man hissar upp bilen? Behöver jag vara orolig för att området ger med sig en vacker dag när jag hissar upp bilen höger bak? På andra sidan plåtväcket (insidan) så är det inte så rostigt.

Kort sagt, behöver jag ta tag i det här och betala någon för att fixa det, eller ska jag vänta till den dagen det sticker mig i ögonen alltför mycket? Jag tänker ju ha kvar bilen iallafall ett par år till...
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
pugg_90

Post by pugg_90 »

fram med vinkelslip och svets och lite plåt:P kan nog kosta dig en 1500-2500 för att få det lagat på verkstad :(
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

pugg_90 wrote:fram med vinkelslip och svets och lite plåt:P kan nog kosta dig en 1500-2500 för att få det lagat på verkstad :(
Hade jag kunnat hantera en svets hade jag ju kunnat gjort endel själv, men har faktiskt aldrig ens hållit i en... :(
406_Jonathan

Re: Rost på 406a

Post by 406_Jonathan »

406_Jonathan wrote:Nu har jag en fråga: Läggs mycket tyngd på den här plåten när man hissar upp bilen? Behöver jag vara orolig för att området ger med sig en vacker dag när jag hissar upp bilen höger bak? På andra sidan plåtväcket (insidan) så är det inte så rostigt.
:?:
danielr112

Post by danielr112 »

Inte så länge du hissar på rätt ställen så är det ingen fara.

Sådanna hära hål kan komma på bara ett halvår till ett år. Specielt om du fått in vatten och de inte rinner ut. Så hade jag varit som du hade jag fixat till det direkt om du ska ha kvar bilen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

danielr112 wrote:Inte så länge du hissar på rätt ställen så är det ingen fara.

Sådanna hära hål kan komma på bara ett halvår till ett år. Specielt om du fått in vatten och de inte rinner ut. Så hade jag varit som du hade jag fixat till det direkt om du ska ha kvar bilen.
Om det nu är vatten som tagit sig in där och sen inte kan komma ut. Då behöver man ju fixa det innan man lagar rosten, annars blir det kanske likadant igen? Tips på var det kan vara isåfall?
danielr112

Post by danielr112 »

Jag kan tyvär inte hur 406an ser ut. Men oftast kommer vatten in vid hjulhusen. Kan vara att tätningarna är borta.

Att vatten kommer in är inget farligt så länge de finns skydd på insidan och ett hål under så att vattnet kan rinna ut. De flesta bilarna jag har haft har jag sett till att det har funnits ett hål en bit bak under. Sedan sett till att dom är ordentligt vaxade på insidan. Någon slags hålskydsmassa.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag vet två farliga ställen på 406.... mercedesstället bakom strålkastarna (många 124 som rostar där)... mög lägger sig i plåtvecket ovanför spoilern. lossa pluggen i innerskärmen å blås på ordentligt med vatten där. sen i nederkant på framskärmarna framför dörrarna så samlas det mög som håller fukt.

sen det klassiska stället på bilar... tröskellådan i hjulhusen bak... det lilla plåtvecket... viktigt att tvätta.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
danielr112

Post by danielr112 »

Alla mina peugeoter har jag tagit fram vinkelslipen på och skurit bort den fållan så de inte kan samlas vatten där bak.. Fattar inte riktigt hur man kan konstruera det på det viset. Som gjort för att börja rosta.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Den där pluggen i innerskärmen fram, är det den hyfsat stora gummipluggen eller? Ingen elektronik eller så som man ska se upp med där?

Plåtvecket bak, menar ni vecket som sträcker sig uppåt runt innerskärmen? Där jag pekar på bilden alltså:

Image
R.O.B.

Post by R.O.B. »

406_Jonathan wrote:Den där pluggen i innerskärmen fram, är det den hyfsat stora gummipluggen eller? Ingen elektronik eller så som man ska se upp med där?

jepp... typ 4x6 cm. jag har då aldrig haft problem med det. bara sidoblinkers som ligger där. jag blåser på så det bubblar ut runt kanten på strålkastarn. brukar komma med en del mög som samlats där. det andra stället som jag prata om är precis bakom stänkskyddet fram under sidoblinkersen... längst ner vid infästningen.

406_Jonathan wrote:Plåtvecket bak, menar ni vecket som sträcker sig uppåt runt innerskärmen? Där jag pekar på bilden alltså:

jepp
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Jag har blivit tillsagt på en verkstad nu att min tröskel nog inte kommer gå genom besiktningen (har den 29 okt). På bilderna längst upp där jag sticker igenom fingrar; nu kan jag få 5 fingrar genom det vänstra och 3 genom det högra hålet. Och skulle de på besiktningen slå och vara lite hårdhänta så växer ju hålen ganska mycket mer.

Stämmer det att de inte tillåter sånt? Mekanikern nämnde ett antal cm som de har som gräns.

Jag kommer alltså att lämna in bilen för detta isåfall, har inte erfarenhet eller möjlighet att fixa det själv. Men byter man hela tröskellådan eller bara ersätter de dåliga delarna?
Han jag pratade med (har en liten bilverkstad) skulle byta hela tröskellådan och om han ska göra det så går det på 2000-2500:-. Men jag tror att jag hellre lämnar in det till en riktig billackerare så att man förhoppningsvis får det snyggt gjort.

Image
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kan du inte själv så lämna jobbet till en som fixar tröskeln å kanske lägger på lite "skyddslack", sedan lämnar du VIDARE bilen till en annan firma som är bra på lack så tar de hand om allt det, men det lär bli rätt dyrt.

Finns duktiga killar som gör "hela jobbet" för rätt pengar men dem brukar man få söka upp via rekommendationer.....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bilprovningen gillar INTE sådan rost nej.

Du måste som sagt ha råkat ut för att dräneringshålen tätnat.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Håkan Ö

Post by Håkan Ö »

Hejsan..
Jag upptäckte tyvärr också samma problem med rost på min blå 406td-99 i sommras :( .Så jag tog då och slipade upp runt hålen och sen plastade jag igen dom med 4varv båtplast som ett försök :) eljest så är det nog byte av sparklåda som gäller för den var rätt tunn för att börja svetsa och laga den befintliga med plåtbitar.. :?
Men få du bytt din för 2500 så låter den inte så faligt för det är ju rätt mycke jobb med det..
Sammy

Post by Sammy »

kolla med växjöbillackering, han gör allt i ett. 2500 låter som ett rätt bra pris dock, han tar nog inte mkt mer dock.
9-3 AERO Maptun Steg 2
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Sammy wrote:kolla med växjöbillackering, han gör allt i ett. 2500 låter som ett rätt bra pris dock, han tar nog inte mkt mer dock.
Tack för tipsen, har dock lite långt till växjö (9 mil) så det är nog i kalmar eller karlskrona-området som är aktuellt.
munne

Post by munne »

Ta Stena line till Gdynia:)
PSC's private surgeon:)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Idag har jag besiktat bilen och den gick igenom :D Skulle tippa på att han inte ens såg rosthålen på tröskeln, bilen ser väl så fin ut i övrigt... :P

Så av den anledningen är det ju inget måste att fixa det nu. Frågan är om det är dumt att vänta till våren? Om vintern tar hårt på det så kanske det är dumt att vänta, men samtidigt byter de väl hela tröskeln (?) och då gör det inget att vänta till efter vintern? Hmmm........ :-k
Simon!

Post by Simon! »

Varför dumsnåla jonathan?? Antingen har du pengarna nu. Och då ordnar du bilen.

Eller så har du inte pengarna och så väntar du tills du har pengar.

Enkelt :)
Jaguar x300 4.0l

Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
Post Reply