Oljud vid djupa hålor 205 gti (sänksats)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
205_Olof

Oljud vid djupa hålor 205 gti (sänksats)

Post by 205_Olof »

Har monterat nya fjädrar och dämpare fram på min 205 gti -89.
Monterade även nya fjäderbenslagringar och bussningar samt k-stag samtidigt.

Efter en vecka så läckte oljan ut ur min nya dämpare vänster fram, kontaktade ge-motorsport, (där jag hade köpt dem) och de skulle skicka en ny.
Körde med detta ett tag då jag var i behov av bilen, bilen var helt stum vf alltså, så det slog som fasen i hålor (metalliskt). Inte så konstigt dock när dämparen ligger i botten.
Tröttnade på detta oljud så i väntan på att min nya dämpare skulle komma bytte jag till min orginaldämpare med sänkfjädern monterad.
Slog lika mycket med denna då den dämparen förmodligen var sliten och fjädrade som f*n.

Tog 2 månader för ge-motorsport att skicka en ny och när jag väl fick dämparen så var det till högersidan :twisted:

Nu 1 månad senare har jag alltså fått en vänsterdämpare och monterat på denna på bilen.

Jag tycker att ge-motorsport har behandlat mitt ärende mycket oproffsigt och rekomenderar ingen att köpa där ifrån. :roll:

Nu till problemet. När jag svänger samtidigt som jag kör över trotoarskant eller om jag kör väldigt fort över en djup håla så säger det donk, är mycket bättre än innan då det inte är ett metalliskt klonk.
Ljudet kommer mestadels från högersidan.

Jag funderar på om det är en egenskap från sänksatsen då den är jävligt hård, eller om man skall köpa andra fjäderbensbussningar som är hårdare.

Hoppas jag inte rört till det för mycket... :wink:
/Mvh Olof
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Ring och prata med Jonas på GE, han är bra att göra med. Säg att du är väldigt missnöjd med att det dragit ut på tiden. Han hjälper dig nog så gått det går då.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det kan inte vara så enkelt som att dämparen bottnar helt enkelt med de kortare fjädrarna monterade? Kanske det var därför den började läcka? Men visst hårdare dämpare och fjädrar gör ju att det väsnas en del. Mycket av komforten försvinner ju, till nytta för väghållning och kändla.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205_Olof

Post by 205_Olof »

Pratade med jonas på ge och det löste ju sig tillslut... Men tycker att de har hanterat situationen dåligt överlag.

Sänksdämparna skall väl vara anpassade till fjädrarna eller? Kommer ju ändå i en sats tillsammans.
freda155

Post by freda155 »

Donket när du svänger kan vara att fjädern rör sig i sätet. När nya bilar drabbas av detta (som barnsjukdom) brukar det lösas genom att man lägger gummiplattor mellan sätet och fjädern. Men det ger motsvarande höjning också, fast bara några millimeter på sin höjd.

Fjädrar och dämpare behöver inte alls vara matchade bara för att de säljs ihop. Där får man lita på säljarens kompetens.

Många biltillverkare fixar dette inte ens själva, trots deras enorma resurser. I dagsläget är det i princip bara (bland masstilverkare) PSA, VAG (dock inte Audi), Porsche, Ford, Jaguar och Land Rover som vet vad de håller på med.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

freda155 wrote:Fjädrar och dämpare behöver inte alls vara matchade bara för att de säljs ihop. Där får man lita på säljarens kompetens.

Många biltillverkare fixar dette inte ens själva, trots deras enorma resurser. I dagsläget är det i princip bara (bland masstilverkare) PSA, VAG (dock inte Audi), Porsche, Ford, Jaguar och Land Rover som vet vad de håller på med.

hmmm, intressant. Vad grundar du det på? :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
freda155

Post by freda155 »

Alex wrote:
freda155 wrote:Fjädrar och dämpare behöver inte alls vara matchade bara för att de säljs ihop. Där får man lita på säljarens kompetens.

Över sex år som motorjournalist. Kört allt som gjorts den senaste tiden :D
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Sammy

Post by Sammy »

freda155 wrote:
Alex wrote:

Ägd? :lol: :wink:
9-3 AERO Maptun Steg 2
freda155

Post by freda155 »

Sammy wrote:
freda155 wrote:
Alex wrote:

Ägd? :lol: :wink:

Hehe. Genom åren har jag aldrig kunnat ens väcka den minsta misstanke om någon av mina runt 30 kollegor (som jag hittills träffat). Jag håller med om att det kan verka så ibland.

Fast nu gled vi ifrån ämnet lite grann.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Post Reply