Bromsbackar 306 fråga ang fjäder.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
discharged

Bromsbackar 306 fråga ang fjäder.

Post by discharged »

Image

Den fjädern som sitter på baksidan av backarna,(den i nerekant på bilden alltså) lyckades inte montera den som den sitter på bilden utan satte den på framsidan istället, det borde inte göra nån skillnad va?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Rent spontant.... så tror jag faktiskt....att... den SKALL sitta på utsidan.... :), blir ju überknöligt å montera skiten om den skall sitta som på bilden, man hänger ju gärna dit den när väl backarna är på plats.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
discharged

Post by discharged »

SNILLET wrote:Rent spontant.... så tror jag faktiskt....att... den SKALL sitta på utsidan.... :), blir ju überknöligt å montera skiten om den skall sitta som på bilden, man hänger ju gärna dit den när väl backarna är på plats.

tell me about it, jag har en spräckt nagel, och två jack + en klämskada från tången pga den där jävla fjädern :wink:
discharged

Post by discharged »

Bromsarna har inte hoppat ut än i alla fall, så min slutsats är att den kan sitta på utsidan lika gärna som insidan.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Jag brukar sätta dit fjädrarna först när backarna är lösa, Och sedan är det bara dra isär dom lite och sätta dom på plats.
Då slipper man trillskas med fjädrarna.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Decimal wrote:Jag brukar sätta dit fjädrarna först när bakarna är lösa, Och sedan är det bara dra isär dom lite och sätta dom på plats.

Jo, det beror ju lite på hur grejerna sitter ihop, ibland när man monterar som det ser ut på bilden sätter man dit fjädern innan, sedan sätter man klackarna på backarna mot stoppet i skölden och "hävarmar" in dem.

Brukar bero på hur självjusteringen ser ut vad som är enklast.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
discharged

Post by discharged »

SNILLET wrote:
Decimal wrote:Jag brukar sätta dit fjädrarna först när bakarna är lösa, Och sedan är det bara dra isär dom lite och sätta dom på plats.

Jo, det beror ju lite på hur grejerna sitter ihop, ibland när man monterar som det ser ut på bilden sätter man dit fjädern innan, sedan sätter man klackarna på backarna mot stoppet i skölden och "hävarmar" in dem.

Brukar bero på hur självjusteringen ser ut vad som är enklast.

är självjusteringen på handbromsen eller vanliga bromsen på 306?
Post Reply