807 motorhaveri x 2

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
leandro1

807 motorhaveri x 2

Post by leandro1 »

Hej där!
Saken den att jag har en 807 som jag fått motorhaveri på för ca ett år sedan. Den skar när jag åkte upp till Ramundberget och hade stått under natten då det var ca -25-30 grader kallt och på morgonen när jag skulle starta så började bilen att hacka och började ryka kraftigt. Efter en stund så lade bilen bara av och det rann olja ur blocket. Som gammal bilmek så förstod jag att det var allvarligt och beställde bogsering. Det visade sig senare att blocket spruckit och att jag behövde en ny motor. Som tur är gällde då Peugeots motor garanti utifrån att bilen var en 2004 och inte hade gått mer än 15.000 mil. och jag kunde efter ca 2 månader åka upp till Östersund från Stockholm och hämta min Peugeot med ny motor i (Beställd från Frankrike a 100.000kr) och åka hem.

Nu idag 10 månader och ca 1300 mil senare händer samma sak!!!!!
Bilen har stått under en relativt kall natt 10-15 -grader och scenariot är precis det samma med undantag att det denna gång inte rinner någon olja genom blocket. Jag tror dock att bilen troligtvis skurit då allt i övrigt tyder på detta. Bilen servades för drygt två månader sedan och ja..... vad skall man säga...? Är detta ett vanligt eller i varje fall tidigare uppmärksammat problem?.. Någon har nämnt något om en vevhuskampanj...är det något som har med saken att göra?

Vad tror ni? Kan man göra något eller är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 40-50.000kr för en beg motor inkl jobb?
En sak är säker.....ALDRIG mer Peugeot :(
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Sälj den i delar och köp sedan volvo eller dyligt :)
Synd sådant händer
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
munne

Post by munne »

Menar du att det inte är nån garanti på den nya motorn du har fått? Jag skulle bli rikstokig!!!!!!
PSC's private surgeon:)
leandro1

Post by leandro1 »

Vet inte om jag har någon garanti på den nya motorn "Munne" men utifrån tidigare erfarenheter så utgår jag från det mest negativa och slipper på så vis att bli mer besviken än nödvändigt. Jag har som sagt var bogserat iväg bilen idag och vet inte det definitiva svaret än men det lutar åt att det är det samma som senast.

Ska ringa Fribergsbil I nacka i morgon och bör väl då få svar på vad felet är. När jag fick den nya motorn monterad i Ö-vik blev jag själv förvånad över att jag inte fick några papper på ett det var en ny motor i bilen. Jag fick själv påtala detta för den auktioriserade Peugeot Verkstaden där som då skrev "motorbyte" i min servicebok vilket är den enda dokumentation jag har på att det är en ny motor i bilen. Hade kontakter med en ansvarig för Peugeot I sverige under tiden som man utredde min förra skada så det finns säkert... :? kanske någon dokumentation på det hela där dvs Peuegot Sverige! Min bil har nu gått 15300 mil och jag vet inte därmed om de anser sig ha något ansvar för skadan. Dock faktum är att en ny motor på 1300 mil har gått sönder på precis samma sätt som tidigare och de bör ha något ansvar i detta anser jag. Bara jag och min sambo, som båda är i 40 års åldern och lugna bilförare, har kört bilen och det finns inget i övrigt som jag kan tänla mig påverkat detta motorhaveri än något konstruktionsfel/tekniskt fel!
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

leandro1 wrote:Vet inte om jag har någon garanti på den nya motorn "Munne" men utifrån tidigare erfarenheter så utgår jag från det mest negativa och slipper på så vis att bli mer besviken än nödvändigt. Jag har som sagt var bogserat iväg bilen idag och vet inte det definitiva svaret än men det lutar åt att det är det samma som senast.

Ska ringa Fribergsbil I nacka i morgon och bör väl då få svar på vad felet är. När jag fick den nya motorn monterad i Ö-vik blev jag själv förvånad över att jag inte fick några papper på ett det var en ny motor i bilen. Jag fick själv påtala detta för den auktioriserade Peugeot Verkstaden där som då skrev "motorbyte" i min servicebok vilket är den enda dokumentation jag har på att det är en ny motor i bilen. Hade kontakter med en ansvarig för Peugeot I sverige under tiden som man utredde min förra skada så det finns säkert... :? kanske någon dokumentation på det hela där dvs Peuegot Sverige! Min bil har nu gått 15300 mil och jag vet inte därmed om de anser sig ha något ansvar för skadan. Dock faktum är att en ny motor på 1300 mil har gått sönder på precis samma sätt som tidigare och de bör ha något ansvar i detta anser jag. Bara jag och min sambo, som båda är i 40 års åldern och lugna bilförare, har kört bilen och det finns inget i övrigt som jag kan tänla mig påverkat detta motorhaveri än något konstruktionsfel/tekniskt fel!

Du bör nog ta kontakt med KO, vill jag göra gällande, om Peugeot inte faller till föga och låter garantin för den nya maskinen gälla.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Q Ball Racing

tråkigt att höra

Post by Q Ball Racing »

var glad att bilen ej brann upp för dig.
det gjorde en av våra kund bilar för ett par veckor sen.

bilen har självantänt och enligt KW Bruun och peugeot frankrike så har detta hänt på ett antal 807 bilar.

total brinn tid på bilen är ca 5 minuter och hela bilen är totalt utbränd.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Vad är det för motor? Bensin eller diesel?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
arbetaren

Post by arbetaren »

100 lax för en ny motor?? 40-50 för en beg? Låter lite väl i överkant.
Beklagar hur som helst och hoppas det löser sig..
206 GTI
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

arbetaren wrote:100 lax för en ny motor?? 40-50 för en beg? Låter lite väl i överkant.
Beklagar hur som helst och hoppas det löser sig..

håller med om att det låter mycket.
bytte motor i en 407 i veckan och den satte vi i en beggad motor 2,2 bensin-
den motorn vi satte in hade gått 5300 mil och vi gav ca 15k för den.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
HellMek
Crew
Crew

Re: 807 motorhaveri x 2

Post by HellMek »

leandro1 wrote:En sak är säker.....ALDRIG mer Peugeot :(

Ja för detta händer alla Peugeoter hela tiden och aldrig andra märken.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
S-performance
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by S-performance »

Vi bytade motor i en 807 för någon månadsen och det gick på ca35000 med ny koppling och vattenpump, och en ny motor i dag kostar 76000 ink moms. Vi köpte en beg motor från en 406:a.
_S-performance _______________________
Peugeot 306 GTI bruksbil edition SÅLD
Peugeot 205 Mi16-6 PTS
Peugeot 205 Mi16 TURBO gröna faran
Peugeot 205 GTI-6 Gutmann
Peugeot 205 GTI -89
Peugeot 405 Mi16 Racing projekt
Peugeot 205 CTi busbil
Peugeot 205 GTI Lemans "krockad"
Peugeot 309 sx

Ge oss skåne tillbaka

http://www.bonnmeck.se/
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

TheDagger wrote:

Peugeot är det bästa märke jag haft.

Opel har jag haft två maskinras på, Ford ett och Volvo ett. :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peugeot_605 wrote:
TheDagger wrote:

Jag har kört slut på varenda motor jag haft oavsett märke, men Peugeot är dom som håller för fullgas längst 8) :lol:
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

TheDagger wrote:
Peugeot_605 wrote:
TheDagger wrote:

Jag har kört slut på varenda motor jag haft oavsett märke, men Peugeot är dom som håller för fullgas längst 8) :lol:

Hahahaaa, ja du racar ju men jag menade vanlig ordinarie race i den vanliga vardagen, hårdare än Svenssons Söndax.

Alltså normalkörning. :)

Vill bara tillägga att så som jag plågat min 605 V6 så är det konstigt att den över huvudtaget går ännu. :tard:

För att inte tala om de gamla 2,0 XN1 maskinerna. De gick ju att övervarva i evigheter. Roligast var att trimma skiten o sen köra av bara F-N. :D
-----------

Men att motorn gick på 100K var ju helt sjukt. Skrotarna må väl ha en massa 406 maskiner liggande. Billigast blir väl att köpa en hel bil, lyfta ut maskinen o in me den i 806:an?

Sen säljer du 406:an i delar. Elller??
Captain Klutz
V_605

----------------
leandro1

Post by leandro1 »

Hej där! Vet inte men vissa inlägg verkar inte vara så seriösa eller skrivna i syftet att hjälpa. Hur som helst..till er som är seriösa, det är en bensinmotor. Till the dagge...jag förstår vad du menar men du förstår nog också vad jag menar.....när man har familj som jag så är det dels 1. förödande såväl rent praktiskt när bilen går sönder och blir ståendes en längre tid och dels 2. Nej det är faktiskt väldigt VÄLDIGT märkligt att två motorer havererar på mindre än ett år och dessutom en fabriksny motor som gått 1300 mil och som flera av er skämtar om, är svensson körd, dvs körd lugnt och sansat. Jag har själv jobbat som bilmekaniker för typ 100 år sedan och jag har aldrig hört talat om något liknande möjligtvis de postbilar vi servade och bytte motorer på men då var det endera fel ihopsatt eller någon som betett sig mycket klumpigt och kört sönder bilen genom osickligt beteende.

Uppgifterna om pris fick jag via skroten, verkstad och peogeots sverigeansvarige vid förra incidenten. Dvs skoten och verkstaden gav mig ett pris på beg motor på 25-30 lax för en som då gått 12.000 samt jobb med byte inalles 45-50.000kr
Ny motor 100.000kr sade Patrik tror jag han heter och är ansvarig för Peugeot Sverige.

S performance...att en motor från 406 passar är bra infom om jag nu i jävlighetens namn måste stå för detta fiasko själv!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

leandro1 wrote:Till the dagge...jag förstår vad du menar men du förstår nog också vad jag menar.....när man har familj som jag så är det dels 1. förödande såväl rent praktiskt när bilen går sönder och blir ståendes en längre tid och dels 2. Nej det är faktiskt väldigt VÄLDIGT märkligt att två motorer havererar på mindre än ett år och dessutom en fabriksny motor som gått 1300 mil och som flera av er skämtar om, är svensson körd, dvs körd lugnt och sansat.

Men om du skriver "aldrig mer en peugeot" på ett peugeotforum förstår du väl att folk inte är så villiga att hjälpa? ;)

Visst är det beklageligt att 2 motorer rasar för dig, nu är jag inte familjär med den generation som sitter i just din bil, men så stora problem med rasade motorer kan jag säga att det har inte Peugeot generellt. I synnerhet inte om dom sköts rätt.
Jag har själv skrotat ett par gamla peugeotmotorer, men dom har gått 20-30k mil och körts hårt så jag ska inte klaga eftersom det är helt självförvållat i mitt fall.

Men att en ny motor rasar på 1300 mil är katastrof, och det måste ju vederbörande verkstad utreda och åtgärda.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

leandro1 wrote:
S performance...att en motor från 406 passar är bra infom om jag nu i jävlighetens namn måste stå för detta fiasko själv!

Är det en 2liters bensinare så finns det en uppsjö av donatormodeller från såväl peugeot som citroën.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Waern
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Motorerna är i grunden samma mellan modellerna, det som skiljer kan vara termostathus, kablage, slangar och motorfästen mm. Detta är ju saker som du kan flytta över från din gamla motor. Kolla efter motornummret i chassi nummret tex. 3FZ eller 3FY för 2,2 RFN, RFR, mm. för 2,0

//Christoffer
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Det er ganske vanlig at vevhusventilasjonen fryser, da kaster dem av seg oljen opp peilepinnen.

Flere i den norske klubben som har opplevd dette også.

Men lurer nesten på om det er mer vanlig på EW enn på XU.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

B1ack_Mi16 wrote:
Men lurer nesten på om det er mer vanlig på EW enn på XU.

Skojar du :shock:, det är ju faktiskt VÄLDIGT vanlig på XU, men det blir vanligen inga skador förutom oljeindränkt motorrum. Efter en rensning och motortvätt fungerar oftast bilarna bra i många många år sedan, på vår ZX kom det 2008, den var från -95...... och slangarna satt med fabriksklämmorna. Det tycker jag inte är så mycket att klaga på.

Men är det VÄRRE på EW... är det inte kul. På den sitter väl dessutom inte oljestickan så den kan agera "säkerhetsventil" på samma sätt som på XU ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply