Hackig gång 205 gr

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
strumpan

Hackig gång 205 gr

Post by strumpan »

Börjar bli gråtfärdig över denna bil snart, student och fattig med för den delen. Bilen är då en 205 gr -92,1.4 med 28k mil. Till saken , vid kallstart så går den bara igång på 2...sedan 3 och slutligen 4, ibland börjar den bara på 3 cyl beroende på humör. Klart den rycker och luktar apa, men varför denna förbannade start??? Den startar lätt oavsett väder och hur många dagar den har stått. Stift, rotor,fördelare och kablar är bytta.

Sedan till sak 2, satans ryckig vid lugna statskrypkörningar, precic när man ska gasa på så rycker den till för kung och fosterland. Men sen går det finfint, bara det inte är krypkörning. Luktar illa från avgas även om motorn är varm, surt.

Hoppas på hjälp och tips, har försökt förklara så detaljerat jag kan. Sverige väntar ivrigt på en mer välluktande 205 gr just nu :P
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Hackig gång 205 gr

Post by Peder »

strumpan wrote:Börjar bli gråtfärdig över denna bil snart, student och fattig med för den delen. Bilen är då en 205 gr -92,1.4 med 28k mil. Till saken , vid kallstart så går den bara igång på 2...sedan 3 och slutligen 4, ibland börjar den bara på 3 cyl beroende på humör. Klart den rycker och luktar apa, men varför denna förbannade start??? Den startar lätt oavsett väder och hur många dagar den har stått. Stift, rotor,fördelare och kablar är bytta.

Sedan till sak 2, satans ryckig vid lugna statskrypkörningar, precic när man ska gasa på så rycker den till för kung och fosterland. Men sen går det finfint, bara det inte är krypkörning. Luktar illa från avgas även om motorn är varm, surt.

Hoppas på hjälp och tips, har försökt förklara så detaljerat jag kan. Sverige väntar ivrigt på en mer välluktande 205 gr just nu :P

Tändmodul verkar vara det enda som fattas i din lista på byta grejer.

:)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder_306Dimma wrote:
strumpan wrote:Börjar bli gråtfärdig över denna bil snart, student och fattig med för den delen. Bilen är då en 205 gr -92,1.4 med 28k mil. Till saken , vid kallstart så går den bara igång på 2...sedan 3 och slutligen 4, ibland börjar den bara på 3 cyl beroende på humör. Klart den rycker och luktar apa, men varför denna förbannade start??? Den startar lätt oavsett väder och hur många dagar den har stått. Stift, rotor,fördelare och kablar är bytta.

Sitter i fördelaren, men... det kanske syftades på fördelarlocket ?

Jag skall vara lite trist, och säga att det vanligen är flera saker som behöver fixas på de här motorerna när de kommit till detta stadiet. För de som pysslat lite med dem så är de MYCKET enkla att felsöka m.m., när man har dem framför sig.....

Utifrån beskrivningen så får jag känslan av att det är mer än ett fel här.

Har alla felen kommit samtidigt, eller hur började det hela ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

SNILLET wrote:
Peder_306Dimma wrote:

Sitter i fördelaren, men... det kanske syftades på fördelarlocket ?

Jag skall vara lite trist, och säga att det vanligen är flera saker som behöver fixas på de här motorerna när de kommit till detta stadiet. För de som pysslat lite med dem så är de MYCKET enkla att felsöka m.m., när man har dem framför sig.....

Utifrån beskrivningen så får jag känslan av att det är mer än ett fel här.

Har alla felen kommit samtidigt, eller hur började det hela ?

My bad
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
strumpan

Post by strumpan »

nä den har alltid varit såhär, första gången upptäckte jag att lamdan var urkopplad då kopplade jag tillbaka den sen gick det lite bättre. men har alltid gått så här annars, idag gjorde jag en annan upptäckt som jag inte har sett tidigare, rappar jag till den på gasen ( vid stillastående tomg. körn.) så sotar det till som faaaan. Har en fin svart sot fläck strax bakom blåset i snön nu=P Tydligt tecken på att motorn får tok för mkt soppa? eller vad säger professorerna??
205Racer

Post by 205Racer »

Min 205xr betedde sig på samma sätt när cylinderpackningen var kass (toppapackning) då var det olja som kom ut från avgassystemet det luktade oxå pekk..

Du har inte vatten i oljan eller vice versa??
205XR Xet Rules
205Racer

Post by 205Racer »

Gör ett komp prov på den bara för att kolla..
Komp mätare finns att köpa på biltema från 199-399kr eller alt.låna på Peugeot verkstad..
205XR Xet Rules
strumpan

Post by strumpan »

ingen olja i vattnet och och inget vatten i oljan finns det. så cyl. packningen e nog hel, motorn är pigg och går fint som en klocka. men just sotet när man rappar till på gasen, kolsvart....ingen blå rök eller vit utan kolsvart. plus att vid kallstart så går den på ojämnt antal cyl, men bara i några sekunder sen hoppar den igång på alla....och självklart den sura lukten vid den ojämna gången. något med insprutningen måste ligga o spöka?? temp.mätare?? inspr.munstycket?? kallstartsventil??
205Racer

Post by 205Racer »

Har du kollat om motorn drar "tjuv"luft. Spraya startgas vid alla vakumslangar och vid vakuumklockor vid start, rusar motorn så är det ett tecken på att den drar tjuvluft, Kan vara så att luftmängdsmätaren börjar sjunga på sista versen...

Ang.den ojämna gången så hade jag provat byta tändmodulen, får man tag på skroten för en hundring.. Var noga med att du får rätt modul.. Finns två olika BOSCH och BERU.. Kolla detta noga..

Håller tummen att det är så enkelt..
205XR Xet Rules
strumpan

Post by strumpan »

ska genast bege mig ut med startgasen i högsta hugg. ang den onödigt överdrivna hackningen, så såg jag ett jätteglapp på den övre motorkudden, så det kan vara god tid att byta ut den:P
tore

Post by tore »

Hej !
Min 205rg har burit sig åt ungefär som din,,,
Startar lätt , men sen känns det som om den gick fett.
Rök svart,luktade djävligt illa,bluddrade gick toppen på lite mer varv.
Däremot så blev den inte säskilt varm , ca 65/70 gr enligt mätaren.
Nån sa att dom blev inte särskilt varma så det var nog normalt.
Tyvärr även dålig värme i kupe`n.
Som synes i mitt inlägg ovan så drog han mycket bensin.
Har nu bytt termostat.
Går mycket bättre,blir lagom varm även inne i bilen :lol: :lol:
Återstår o se om det var termstaten som var boven till allt det onda!!!
Tore
205Racer

Post by 205Racer »

strumpan wrote:ska genast bege mig ut med startgasen i högsta hugg. ang den onödigt överdrivna hackningen, så såg jag ett jätteglapp på den övre motorkudden, så det kan vara god tid att byta ut den:P

Hur gick det?? Hittade du nån läckage??
205XR Xet Rules
strumpan

Post by strumpan »

sorry för mitt sega svar, lastbilschafför i europa. hittade inget läckage, har varit på tippen och grävt fram en bra beg. hybrid förgasare....eller vad dem nu heter, lambdasond nästa. meeeeeen idag tog jag en titt på stickan, och det var ingen grann syn. antigen skroten nästa elr sälja på blocket till någon som har mer råd och tid. rätt synd då man har blivit kär i bilfan, fin kärra.
strumpan

Post by strumpan »

hur mäter man ut lamda sonden så att den har rätt värden?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Var finns du och bilen ?
Hans Hellström

strumpan

Post by strumpan »

helsingborg, hur så? ska du komma med servicebilen o fixa bilen från noll =P
strumpan

Post by strumpan »

är det absolut ingen som vet hur man mäter en lambda sond? :?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jo... men det är klurigt att förklara när den sitter på plats.

Finns en massa folk därnere i södern som borde kunna tipsa lite på plats :)
Hans Hellström

strumpan

Post by strumpan »

Nu är bilen till salu!! 2000:-
Alto

Post by Alto »

har du kollat om du fått några felkoder?

finns i mektips hur man får fram felkoder, om du vill ha bilder på hur det såg ut i min när jag kollade felkoder är det bara att fråga.

va förvånansvärt enkelt när jag kollade på min 405a.
bilen va lite mysko att få igång, ibland starte den direkt, ibland inte ens med startkablar och startgas, värme /kyla spelade ingen roll.

visade sig att jag hade kod 14, insprutnings temp mätarn. visade sig att kontakten hade åkt av, ska va låsning på den fast mosade kontakten lite när jag och farsan bytte växellåda, hehe.

nu funkar den fint.

EDIT: du kan göra en tråd i sälj delen om du inte redan gjort det.
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Post Reply