idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

TheDagger wrote:
Dart wrote:Vem är peder?

Han på min avatar har någon sagt :lol:

aah. poletten ramlar ned. nu fick jag ihop det! :lol:
macrus

Post by macrus »

datapata wrote:
macrus wrote:
Mangie wrote:länken är inte rätt
Attsingen,

Funkar denna då; http://www.stylingbutiken.se/Shop/Page/ ... hp?iId=805

visst har du en rallye? snälla förstör den inte :cry: behåll åtmistone orginalstolarna och montera/skicka med dem vid eventuell försäljning
Det stämmer bra det, JGSons gamla. Mjo nog kommer jag behålla orginalstolarna. Tycker dock dom är rätt fula och inte alls så bekväma. Därför jag funderar på att slänga in några andra. Förstöra bilen skulle aldrig falla mig in. ;)
Dart

Post by Dart »

TheDagger wrote:
Dart wrote:Vem är peder?

Han på min avatar har någon sagt :lol:

ah, han har för övrigt stått modell för något godis. Finns något lösgodis som ser ut som downisar ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
macrus

Post by macrus »

TheDagger wrote:
macrus wrote:Funderar på att slänga in ett par, fällbara "sportstolar" i min etthundrasexa istället för de tråkiga fula orginal sätena som sitter nu.

Men funderar lite, visst är det inga problem att besiktiga bilen sålänge de är monterade ordentligt i chassit? Eller måste stolarna ha något certifikat eller godkänningar?

Stolarna jag kikar lite på är dessa; http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index ... lId=7000B*

Tänk på att det är mycket jobb att montera stol i 106. Gör man det enkelt slår man huvudet i taket. Jag valde att bulta min direkt i golvet, givetvis med lämplig förstärkning av dito.
Du fick mig att både fundera en och två gånger och nu är jag jävligt kluven på hur jag ska göra.

Hade hoppats på att det inte var allt för mycket mickel med det.
Märkligt att det ska bli så galet om man använder skenorna då?
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

macrus wrote:
TheDagger wrote:
macrus wrote:Funderar på att slänga in ett par, fällbara "sportstolar" i min etthundrasexa istället för de tråkiga fula orginal sätena som sitter nu.

Men funderar lite, visst är det inga problem att besiktiga bilen sålänge de är monterade ordentligt i chassit? Eller måste stolarna ha något certifikat eller godkänningar?

Stolarna jag kikar lite på är dessa; http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index ... lId=7000B*

Tänk på att det är mycket jobb att montera stol i 106. Gör man det enkelt slår man huvudet i taket. Jag valde att bulta min direkt i golvet, givetvis med lämplig förstärkning av dito.
Du fick mig att både fundera en och två gånger och nu är jag jävligt kluven på hur jag ska göra.

en hundrasex är ganska liten från början. monterar man en sån stol i orginalskenor brukar nya stolen komma högre upp. behåll orginalstolarna och lägg pengarna på något roligare :)

glömt bort hur den rallyen såg ut. den som har annan front? du är inte sugen på att sälja bilen istället då? ;) ser den orginal ut kan jag tänka mig en sån :D
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
macrus

Post by macrus »

datapata wrote:
macrus wrote:
TheDagger wrote:

en hundrasex är ganska liten från början. monterar man en sån stol i orginalskenor brukar nya stolen komma högre upp. behåll orginalstolarna och lägg pengarna på något roligare :)

glömt bort hur den rallyen såg ut. den som har annan front? du är inte sugen på att sälja bilen istället då? ;) ser den orginal ut kan jag tänka mig en sån :D
Mjo, men bilen är f*n rätt hög ändå för att vara så liten. Well, får fundera på det där.

Bilen ÄR orginal förrutom coilovers och avgassystemet. Avagassystemet ska dock bytas ut till ett supersprint. Bilen kommer förbli orginal till utseendet förrutom vita backspeglar och andra fälgar som ligger och väntar nu.
Längtar till sommaren och jag sålt Fååååården.

Haha nja tyvärr, du får nog söka vidare. ;)
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Hur pass mycket skiljer det i kabelhärvan mellan en 306 GTI med knappkodlås och en Xsara VTS med kod i nyckeln? Kan man köra med 306 härvan med upplåst box eller måste man ha Xsara härva och den här lilla boxen som sitter under ratten? Hoppas något förstod iallafall :lol:
Peugeot 106
Peugeot 206
warper

Post by warper »

Passar 206'an ratt på en 406?

Vill ha en 3 ekrad ratt med airbag, jag vet att tutan sitter i ratten på en 206 men det borde väll funka ändå?
Rx37

Post by Rx37 »

Vad ska man se upp med vid köp av en 406 2,2l?

Har en lämplig en på gång och det kan bli aktuellt med köp.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

S.Hedström wrote:Hur pass mycket skiljer det i kabelhärvan mellan en 306 GTI med knappkodlås och en Xsara VTS med kod i nyckeln? Kan man köra med 306 härvan med upplåst box eller måste man ha Xsara härva och den här lilla boxen som sitter under ratten? Hoppas något förstod iallafall :lol:

Hur menar du ?

Är Xsaran en bil med transponder i nyckeln ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

SNILLET wrote:
S.Hedström wrote:Hur pass mycket skiljer det i kabelhärvan mellan en 306 GTI med knappkodlås och en Xsara VTS med kod i nyckeln? Kan man köra med 306 härvan med upplåst box eller måste man ha Xsara härva och den här lilla boxen som sitter under ratten? Hoppas något förstod iallafall :lol:

Hur menar du ?

Är Xsaran en bil med transponder i nyckeln ?

Stämmer!
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Tur att den här tråden finns ;) Är det någon som har koll på hur stort hål det är i taket för antennen på en 406 Coupé? Är bekväm av mig och orkar inte skruva isär det bara för att mäta :oops:
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Vad är det för stigning på plattan till krängningshämmaren på 306 bakvagnen?

Vet att det är M12, men inte mer :( En vanlig går inte in och det är någon finare gänga. Har provat med en hjulbult också, men är också fel stigning..

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

hediis wrote:Vad är det för stigning på plattan till krängningshämmaren på 306 bakvagnen?

Vet att det är M12, men inte mer :( En vanlig går inte in och det är någon finare gänga. Har provat med en hjulbult också, men är också fel stigning..

fords hjulbult passar, kolla upp vad de har för stigning. jag brukar själv sno en bult eller två från brorsans fiesta när jag ska ha isär en axel :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

datapata wrote:
hediis wrote:Vad är det för stigning på plattan till krängningshämmaren på 306 bakvagnen?

fords hjulbult passar, kolla upp vad de har för stigning. jag brukar själv sno en bult eller två från brorsans fiesta när jag ska ha isär en axel :)

Tack! Värt att leta upp! :D

BMW har samma skit också ^^,

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jag letar efter något bra medel som man kan göra rent i motorrummet med, någon som har något tips på någon bra spray?
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Morbidio wrote:Jag letar efter något bra medel som man kan göra rent i motorrummet med, någon som har något tips på någon bra spray?

bromsrengöring :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Turtle wax engine clean. Två munstycken följer med, en för hård och tunn stråle och en för bred och mjukare. Jädrans högt tryck i de burkarna :thumbup:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jönsson wrote:
Morbidio wrote:Jag letar efter något bra medel som man kan göra rent i motorrummet med, någon som har något tips på någon bra spray?

bromsrengöring :)

Det är bra skit alltså?

Kallavfettning http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82899
Mikroavfettning http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93404
Motortvätt http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82836

Detta du snackar om Jönsson?: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82838

Återigen, är Biltemas grejer bra? De är inte så dyra så man kanske ska köpa och prova?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Biltemagrejorna är super men turtle wax luktar inte lika mycket apa
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Post Reply