Nytt stycke om den negativa cambern börjar på sidan 10
Jag hade kört såhär som clarre har ritat. i bärarmen sticker det ut en cirkelformad bit som du kommer trycka på adapterplattan på som kommer ta rätt mycket krafter. Detta gör att bultarna kommer avlastas.
Clarre; Får jag be dig att ta ett kort på bärarmen men lite mer från sidan så man ser hur mycket den biten sticker ut. Hoppas du vet vad jag tänker på.
Clarre; Får jag be dig att ta ett kort på bärarmen men lite mer från sidan så man ser hur mycket den biten sticker ut. Hoppas du vet vad jag tänker på.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Loffas wrote:då det i princip bara uppstår skjuvning och där det enligt bild verkar vara en försänkning i materialet för att bättre ta upp skjuvlaster kommer m8 funka med marginal.
däremot borde man se över lagert om det inte går att få tag i ett rejälare pga merbelastningen
Är du säker att det i princip bara uppstår skjuvning? Vad händer om man tar en kurva i 1.3G?
Citroën Xantia Activa TCT -96
Hmm frågan är inte om det blir bra mycket mer än några hundra kilo.
Om man tänker att man tar en kurva där detta hjul agerar ytterhjul så får det i princip hela bakvagnens vikt att hantera. Då har du en hävarm från nedre bultparet till däckets anläggningsyta som jag misstänker är betydligt större än hävarmen som bildas från nedre bultparet till de övre.
Om vi spekulerar i att den förstnämnda hävarmen är ca 27cm och den sistnämnda är 45mm så får vi en dragkraft i övre bultparet som blir 270/45 ggr större än kraften vid marken.
Med en bil på 400kg i bakänden och en sidoacceleration på 1.3 G så blir dragkraften i varje bult 1560kg. Det tycker jag känns betydligt värre än skjuvkrafterna som dessutom växlas mot friktion via dragkraft i denna typ av förband. Men vad vet jag.
Om man tänker att man tar en kurva där detta hjul agerar ytterhjul så får det i princip hela bakvagnens vikt att hantera. Då har du en hävarm från nedre bultparet till däckets anläggningsyta som jag misstänker är betydligt större än hävarmen som bildas från nedre bultparet till de övre.
Om vi spekulerar i att den förstnämnda hävarmen är ca 27cm och den sistnämnda är 45mm så får vi en dragkraft i övre bultparet som blir 270/45 ggr större än kraften vid marken.
Med en bil på 400kg i bakänden och en sidoacceleration på 1.3 G så blir dragkraften i varje bult 1560kg. Det tycker jag känns betydligt värre än skjuvkrafterna som dessutom växlas mot friktion via dragkraft i denna typ av förband. Men vad vet jag.
du verkar vara motsträvig till lösningen i denna tråden?
själv har jag en 205a och tycker denna lösningen är klart den bästa so far.
för 8.8 skruv har du Rp02 (innan skruven plasticerar) på 640N/mm2 och en spänningsarea på 36mm2 (arena skruven kan ta upp laster på)
det är helt ok. skulle man gå upp till 10.9 stål vars hållf e på 900N e man bra safe.
själv har jag en 205a och tycker denna lösningen är klart den bästa so far.
för 8.8 skruv har du Rp02 (innan skruven plasticerar) på 640N/mm2 och en spänningsarea på 36mm2 (arena skruven kan ta upp laster på)
det är helt ok. skulle man gå upp till 10.9 stål vars hållf e på 900N e man bra safe.
hediis wrote:Jag hade kört såhär som clarre har ritat. i bärarmen sticker det ut en cirkelformad bit som du kommer trycka på adapterplattan på som kommer ta rätt mycket krafter. Detta gör att bultarna kommer avlastas.
Jo jag vet vad du menar. Jag fixar det när jag är hemma igen. Har just nu 20 mil till bärarmen, kommer hem onsdag kväll.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Loffas wrote:du verkar vara motsträvig till lösningen i denna tråden?
Inte det minsta. Jag bara funderar på om det inte går att göra enklare. Tänka lite så som Collin Chapman. (Varför har jag då en Activa kan man fundera på
Om skruvarna kan ta upp hela lasten i skjuvning så borde man inte ens behöva en adapterpatta (som ju borde göra att det blidar ett friktionsförband) utan kunde nöja sig med distanser just vid skruvarna (likt shims) och sedan göra nya fina hål i lagerhållaren som gängas och klara sig med 4 bultar och lite plåtbitar? Lättare i dubbel bemärkelse.
Jag envisas fortfarande med att bara vika till bakvagnen med våld. Är allmänt vedertaget inom seriös racing. Kan peka ut 2 JTCC-bilar i toppskiktet som är byggda så.
Man tar sonika ett långt, grovt rör och svetsar på en adapter som går att bulta där hjulet sitter, sen böjer man
Detta är en väl utprovad metod som håller för alla!!
Man tar sonika ett långt, grovt rör och svetsar på en adapter som går att bulta där hjulet sitter, sen böjer man
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Jag envisas fortfarande med att bara vika till bakvagnen med våld. Är allmänt vedertaget inom seriös racing. Kan peka ut 2 JTCC-bilar i toppskiktet som är byggda så.
Kallsmide/Kallbockning
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
naqref wrote:Anledningen till mina funderingar beror på att jag möjligen felaktligen har fått för mig att Golfmänniskorna bara schimsar för toe och camber. Och deras bakvagnar ser ju snarlika ut i detta hänseende.
nej du har helt rätt. de kom fram en kille som körde golf och påpekade det du sa
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Peder_306Dimma wrote:naqref wrote:Anledningen till mina funderingar beror på att jag möjligen felaktligen har fått för mig att Golfmänniskorna bara schimsar för toe och camber. Och deras bakvagnar ser ju snarlika ut i detta hänseende.
nej du har helt rätt. de kom fram en kille som körde golf och påpekade det du sa
Då återstår frågan; Varför göra det svårt för sig när man kan göra det lätt? Alt. Vad är problemet?
Golfar mk1 körs med distansplatta planad till camber... Fungerar hur bra somhelst.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

R-Gubbe wrote:Undrar om det är någon skillnad på de äldre. Jag får kolla på meca.se och se vad dom säger.
VAD SÄGER NI ALLIHOP OM HÅLLFASTHETEN PÅ DET HÄR?
Jag menar så att jag slipper tappa ett hjul till.
Upptäckte att de jag trodde var M6 redan var M8 då kan det ändras till M10 då det är gott om gods runt hålen.
Detta tror jag på gubbe.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ