Då var man hemma från Linköping efter att ha kollat på denna bil: http://www.blocket.se/ostergotland/Peug ... ?ca=18&w=1 Det blev dock ingen affär. Säljaren hade sagt i telefonen att serviceboken inte var fullt iskriven, men att det fanns kvitton på servicar. Men det fanns ju inte enda kvitto på någon service, bara två kamremsbyten... Dessutom hade han sagt att det bara fanns rost på ett litet ställe, men jag hittade snart ett ställe till. Och till sist hade han sagt att det inte fanns några bucklor på den men jag hittade flera stycken dörruppslag... Vad trött man blir. Så det blev 55 mil i onödan.
406_Jonathan wrote:Då var man hemma från Linköping efter att ha kollat på denna bil: http://www.blocket.se/ostergotland/Peug ... ?ca=18&w=1 Det blev dock ingen affär. Säljaren hade sagt i telefonen att serviceboken inte var fullt iskriven, men att det fanns kvitton på servicar. Men det fanns ju inte enda kvitto på någon service, bara två kamremsbyten... Dessutom hade han sagt att det bara fanns rost på ett litet ställe, men jag hittade snart ett ställe till. Och till sist hade han sagt att det inte fanns några bucklor på den men jag hittade flera stycken dörruppslag... Vad trött man blir. Så det blev 55 mil i onödan.
Stämmer teorin på att folk som skriver in namn som bilmärke är kulturberikare?
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
406_Jonathan wrote:Då var man hemma från Linköping efter att ha kollat på denna bil: http://www.blocket.se/ostergotland/Peug ... ?ca=18&w=1 Det blev dock ingen affär. Säljaren hade sagt i telefonen att serviceboken inte var fullt iskriven, men att det fanns kvitton på servicar. Men det fanns ju inte enda kvitto på någon service, bara två kamremsbyten... Dessutom hade han sagt att det bara fanns rost på ett litet ställe, men jag hittade snart ett ställe till. Och till sist hade han sagt att det inte fanns några bucklor på den men jag hittade flera stycken dörruppslag... Vad trött man blir. Så det blev 55 mil i onödan.
Stämmer teorin på att folk som skriver in namn som bilmärke är kulturberikare?
Ja, han hette Ranko Kondic och bröt lite. Han var dock peugeotmekaniker.
Tog ett fax på regnumret där det står:
Besiktigad 2009-12-18
Följande brister finns konstaterade för åtgärd:
Avgassystem läckage
Stomme sidobalk vänster yttre rostskadad
Färdbroms bromsskiva bak vänster rostangrepp/liten anläggningsyta
Dessutom har jag pratat med en säljare på Bilia som har bilen. Kamrem och service måste göras, fjärrnyckeln funkar ej, bilen misständer vid 4500 varv. Dock tyckte han att den var väldigt rostfri.
Så den bilen känns inte direkt intressant längre. Särskilt inte när det är typ 30 mil dit.
Morbidio wrote:Det lät inget vidare, men vill du så kan jag åka och kolla på den.
Tack för erbjudandet Ska ringa tillbaka imorgon när de gått igenom bilen lite noggrannare. Just nu känns det dock inte som att bilen är intressant för mig.
Morbidio wrote:Det lät inget vidare, men vill du så kan jag åka och kolla på den.
Tack för erbjudandet Ska ringa tillbaka imorgon när de gått igenom bilen lite noggrannare. Just nu känns det dock inte som att bilen är intressant för mig.
Den är alldeles för dyr, möjligtvis om den skulle vara i tiptop, möjligtvis.
Den är alldeles för dyr, möjligtvis om den skulle vara i tiptop, möjligtvis.
Ja verkligen, hade den varit i riktigt fint skick kanske man kunde tänka sig drygt 20000. Men med alla fel och allt som behöver göras, max hälften kanske. Skulle tro att det går att pruta rejält om man skulle vilja. Men kamremmen gick tydligen rejält på övertid så förra ägaren (som haft den mellan 1999-2010) verkar inte brytt sig det minsta. Jag tänker att om han har slarvat/inte brytt sig om den så har han nog slarvat/inte brytt sig om annat också, typ oljebyten.
Efter du vant dig med den mjuka, starka, smidiga motorn, vill du inte ha en 4:a... Dessutom är den inte speciellt törstig i vardagskörning, då man kan köra 1-3-5:e växeln, och motorn aldrig behöver anstränga sig. Det är sällsynt att den går över litern, för det mesta ligger den runt 0,85-0,90 och då är det är ingen långkörning inblandad.
Jag köpte en ny SV 3.0 1999, efter ha tittat på en massa olika alternativ (till och med Saab..) , men inget kunde mäta sig med 406:an.
och den har exet fortfarande och flänger runt med. Det enda mystiska med den är att framfjädrarna plötsligt gick av, en morgon när hon kom ut, var den låg som en lowrider på vänster fram. Fjädern hade gått av mitt i natten! Skumt.. Strax efter gav sig den andra också.
Det finns gott om 406:or, så ta dig tid och kika runt. Försök hitta en fas 2, då de har mycket skönare säten, plus lite annat trevligt jox, som typ säkerhet...
Lycka till!
En V6a är lockande, alla verkar tycka att den är så himla skön. Är dock lite rädd för soppaförbrukningen. Den går säkert att köra snålt, men min 2.0 låg på knappt litern när jag körde. Och pappas 407 2.0 HDi visar runt 0,8 på färddatorn. Skulle V6an då dra säg 1,3-1,4 så ryker så himla mycket stålar.
Förstår inte hur ni lyckas få dem att dra så mycket?
Min erfarenhet av förbrukning mellan V6 och 4:an är att de faktiskt drar ganska lika i vardagskörning, då V6 mest går på tomgång, den behöver aldrig anstränga sig, och man är sällan över 2.500 varv...
Enda skillnaden är på långkörning, då det inte går att få ner V6 lika mycket, minns att jag kört på 0,76. En 4:a kan köras på 0,65 på långkörning.
Min XJR på 370 hk ligger på 1,25 i blandad körning, och det ska ju inte en 406 överskrida.
Men, visst: man kan få dem att sluka soppa, det är bara att gasa duktigt. Fast det gör man ju sällan i vardgastrafiken.
Tja, det beror ju på hur man kör När mamma och pappa kör så drar de mindre. Vår 406 2.0 körde de på 0,85-0,9 istället.
Jag förstår vad du menar, men kan säga som så att jag inte kommer köra en V6 så att den knappt anstränger sig och hålla mig under 2500 varv. Då kan jag lika gärna ha en 2.0 Fast köper man en V6a kanske man tvingas att lära sig köra lite snålare...
Speciellt den första såg fin ut av dem, 2.2an är lite väl mkt medkörd, men ack så fin ändå
406_Jonathan wrote:Tja, det beror ju på hur man kör När mamma och pappa kör så drar de mindre. Vår 406 2.0 körde de på 0,85-0,9 istället. Jag förstår vad du menar, men kan säga som så att jag inte kommer köra en V6 så att den knappt anstränger sig och hålla mig under 2500 varv. Då kan jag lika gärna ha en 2.0 Fast köper man en V6a kanske man tvingas att lära sig köra lite snålare...
Hur fasiken får ni 2.0orna att ta så mycket? Iofs. så är det XU motorn men jag kör ju min 2.2a på max 0.75 (står 0.71 på mätaren just nu) Dock rätt så mycket längre färder, men inte alltid.
Men det hänger som sagt mycket på HUR man kör.
De två som gått 25000+ går bort pga det och den gröna går bort pga färgen. De två som finns kvar skulle dock kunna vara intressanta. Största problemet är väl att de finns mer än 35 mil bort, blir så jobbigt då...
Den silvriga ser dock inte så fin ut. "Strålkastarspolkåpan" saknas vänster fram, dimljuset ser ut att vara intryckt (?), ser ut att vara en spricka höger fram i stötfångaren och bagageluckan sitter konstigt vänster bak.
Den röda: visst, den kan vara fin. Men varför tvättar inte folk bilen innan dom lägger in den för försäljning? Tvättar dom den inte ens då så kan man ju fråga sig om de någonsin gör det?
406_Jonathan wrote:Tja, det beror ju på hur man kör När mamma och pappa kör så drar de mindre. Vår 406 2.0 körde de på 0,85-0,9 istället. Jag förstår vad du menar, men kan säga som så att jag inte kommer köra en V6 så att den knappt anstränger sig och hålla mig under 2500 varv. Då kan jag lika gärna ha en 2.0 Fast köper man en V6a kanske man tvingas att lära sig köra lite snålare...
Hur fasiken får ni 2.0orna att ta så mycket? Iofs. så är det XU motorn men jag kör ju min 2.2a på max 0.75 (står 0.71 på mätaren just nu) Dock rätt så mycket längre färder, men inte alltid. Men det hänger som sagt mycket på HUR man kör.
Ja... Det är i alla fall inte att vi kör i stan, för vi bor mitt ute i skogen och har en bra bit till det mesta. Men vi kör väl fortare än de flesta antar jag.
406_Jonathan wrote:Men vi kör väl fortare än de flesta antar jag.
Det är dumt.
Har inte du lite prövotid kvar?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.