Kamremsfråga 406 V6! Vill ha åsikter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
406_Jonathan

Kamremsfråga 406 V6! Vill ha åsikter!

Post by 406_Jonathan »

Säljaren av en 406 coupé V6 -98 ska byta kamrem innan han säljer bilen.
Förra gången byttes den 2005 vi ca 10000 mil. Sen dess har den gått 4500 mil.

Men han har bara tänkt byta kamremmen, inga löprullar, spännare eller vattenpumpen alltså. Detta ska ha bytts förra gången och han tycker det är onödigt, såvida då inte mekanikern upptäcker något vid bytet.

Är detta idiotiskt? Eller är det OK?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag tycker det är idiotiskt. JAG skulle aldrig byta bara rem, speciellt inte på den motorn eftersom det är lite jobb att byta. Även om rullarna och pumpen känns ok nu så har man ingen aning om hur de mår om 2000 mil...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Pump eller löphjul kan haverera nästan på en gång efter ett byte då det blir ett annat tryck på dom vid nymontering av rem. Om man har otur
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Tack för svar! Lite så jag misstänkte. Fler får gärna skriva!

Jag har lagt ett bud på bilen som han accepterade, sedan fick jag reda på att han bara tänker byta remmen innan försäljningen. Nu vet jag inte om jag ska försöka pressa honom på att byta löprullar och spännare (och vattenpump) och om han inte går med på det betala dom delarna själv. Eller lita på säljaren och personen som ska byta att det inte behövs...
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Byt byt byt, det är bara dumsnålt att inte göra det.

Ett ras kostar rätt så mycket mer.
whitetiger

Post by whitetiger »

Jag har hört både det ena och det andra. Mekaniker som säger att man sk abyta rubbet, och mekaniker som säger att det absolut inte behövs såvida de ser ut att vara ok... Visst de kanske går sönder efteråt, men vilka garantier har du egentligen på att den nya vattenpumpen eller spännrullarna håller längre än den som redan sitter på.

Kamremen går av utan förvarning, medans de andra sakerna hör man när det. So I've been told!

Men det är en sak man får avgöra själv. Who knows ??

Har du penar över så BYT...
Har du inga pengar, HÅLL TUMMARNA ! :D
**** 407 ******
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

whitetiger wrote:Visst de kanske går sönder efteråt, men vilka garantier har du egentligen på att den nya vattenpumpen eller spännrullarna håller längre än den som redan sitter på.
Decimal skrev ovan att det finns en risk att saker ger upp då byte av kamrem ger lite annat tryck. Med det i åtanke (plus att grejerna är 5 år gamla) så känns risken iallafall klart mindre med nya grejer. Men jag förstår vad du menar :)
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Jag skulle inte vara rädd att återanvända löphjul och pump som bara gått 4500 mil.
Har själv aldrig bytt en pump eller spänn/löphjul som havererat på en sådan motor.
Har enbart bytt dem som förebyggande åtgärd i samband med kamremsbyte, och det är långt ifrån alla kunder som önskar få dem bytta om det inte finns tecken på läckage,oljud eller glapp när man har dem frilagda.
Har aldrig varit med om att behöva byta de delarna mellan ordinarie kamremsintervall efter att jag bedömt dem vara ok.
406 turbo
106 XT
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Finns det kvitto på att rullarna och pumpen är bytt för 5 år sedan? Annars vet man inte ens att det är gjort då.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Sundin wrote:Finns det kvitto på att rullarna och pumpen är bytt för 5 år sedan? Annars vet man inte ens att det är gjort då.
Säljaren har påstått att grejerna byttes för fem år sedan, men tyvärr glömde jag att kolla det när jag var och kollade på bilen. Minns att det fanns serviceprotokoll ifrån tillfället då jag tror att kamremsbytet gjordes iaf...

Jag tror att om jag ska vilja köpa bilen och kunna köra runt utan att oroa mig för missljud från rullarna så ska spännare/löprullar/vattenpump bytas samtidigt som remmen. Annars får det va. Även om ala gav mig lite myror i skallen igen... :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bytte rem på en sån sexa som gått sina första 12k mil. Varken rullar eller vattenpump hade nåt märkbart slitage så jag bedömer att dom klarar sig en runda till.
Sen är remmen spänd med fjäderbelastad spännare så om inte fjädern blivit kass så ska spänningen vara konstant oavsett gammal eller ny rem.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

TheDagger wrote:Bytte rem på en sån sexa som gått sina första 12k mil. Varken rullar eller vattenpump hade nåt märkbart slitage så jag bedömer att dom klarar sig en runda till.
Sen är remmen spänd med fjäderbelastad spännare så om inte fjädern blivit kass så ska spänningen vara konstant oavsett gammal eller ny rem.

:thumbup:
406 turbo
106 XT
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Tack för svaren, men tyvärr blev det inget köp av bilen. Tänkte bara tillägga att jag ringde Peugeot i Kalmar och Andreas där tyckte att det inte alls skulle vara några problem att bara byta remmen. Med tanke på att den bara rullat 4500 mil sen senaste bytet av hela kamremssatsen.
Post Reply