Kamremsfråga 406 V6! Vill ha åsikter!
- 406_Jonathan
Kamremsfråga 406 V6! Vill ha åsikter!
Säljaren av en 406 coupé V6 -98 ska byta kamrem innan han säljer bilen.
Förra gången byttes den 2005 vi ca 10000 mil. Sen dess har den gått 4500 mil.
Men han har bara tänkt byta kamremmen, inga löprullar, spännare eller vattenpumpen alltså. Detta ska ha bytts förra gången och han tycker det är onödigt, såvida då inte mekanikern upptäcker något vid bytet.
Är detta idiotiskt? Eller är det OK?
Förra gången byttes den 2005 vi ca 10000 mil. Sen dess har den gått 4500 mil.
Men han har bara tänkt byta kamremmen, inga löprullar, spännare eller vattenpumpen alltså. Detta ska ha bytts förra gången och han tycker det är onödigt, såvida då inte mekanikern upptäcker något vid bytet.
Är detta idiotiskt? Eller är det OK?
- 406_Jonathan
Tack för svar! Lite så jag misstänkte. Fler får gärna skriva!
Jag har lagt ett bud på bilen som han accepterade, sedan fick jag reda på att han bara tänker byta remmen innan försäljningen. Nu vet jag inte om jag ska försöka pressa honom på att byta löprullar och spännare (och vattenpump) och om han inte går med på det betala dom delarna själv. Eller lita på säljaren och personen som ska byta att det inte behövs...
Jag har lagt ett bud på bilen som han accepterade, sedan fick jag reda på att han bara tänker byta remmen innan försäljningen. Nu vet jag inte om jag ska försöka pressa honom på att byta löprullar och spännare (och vattenpump) och om han inte går med på det betala dom delarna själv. Eller lita på säljaren och personen som ska byta att det inte behövs...
-
whitetiger
Jag har hört både det ena och det andra. Mekaniker som säger att man sk abyta rubbet, och mekaniker som säger att det absolut inte behövs såvida de ser ut att vara ok... Visst de kanske går sönder efteråt, men vilka garantier har du egentligen på att den nya vattenpumpen eller spännrullarna håller längre än den som redan sitter på.
Kamremen går av utan förvarning, medans de andra sakerna hör man när det. So I've been told!
Men det är en sak man får avgöra själv. Who knows ??
Har du penar över så BYT...
Har du inga pengar, HÅLL TUMMARNA !
Kamremen går av utan förvarning, medans de andra sakerna hör man när det. So I've been told!
Men det är en sak man får avgöra själv. Who knows ??
Har du penar över så BYT...
Har du inga pengar, HÅLL TUMMARNA !
**** 407 ******
**** 407 ******
- 406_Jonathan
Decimal skrev ovan att det finns en risk att saker ger upp då byte av kamrem ger lite annat tryck. Med det i åtanke (plus att grejerna är 5 år gamla) så känns risken iallafall klart mindre med nya grejer. Men jag förstår vad du menarwhitetiger wrote:Visst de kanske går sönder efteråt, men vilka garantier har du egentligen på att den nya vattenpumpen eller spännrullarna håller längre än den som redan sitter på.
Jag skulle inte vara rädd att återanvända löphjul och pump som bara gått 4500 mil.
Har själv aldrig bytt en pump eller spänn/löphjul som havererat på en sådan motor.
Har enbart bytt dem som förebyggande åtgärd i samband med kamremsbyte, och det är långt ifrån alla kunder som önskar få dem bytta om det inte finns tecken på läckage,oljud eller glapp när man har dem frilagda.
Har aldrig varit med om att behöva byta de delarna mellan ordinarie kamremsintervall efter att jag bedömt dem vara ok.
Har själv aldrig bytt en pump eller spänn/löphjul som havererat på en sådan motor.
Har enbart bytt dem som förebyggande åtgärd i samband med kamremsbyte, och det är långt ifrån alla kunder som önskar få dem bytta om det inte finns tecken på läckage,oljud eller glapp när man har dem frilagda.
Har aldrig varit med om att behöva byta de delarna mellan ordinarie kamremsintervall efter att jag bedömt dem vara ok.
406 turbo
106 XT
106 XT
- 406_Jonathan
Säljaren har påstått att grejerna byttes för fem år sedan, men tyvärr glömde jag att kolla det när jag var och kollade på bilen. Minns att det fanns serviceprotokoll ifrån tillfället då jag tror att kamremsbytet gjordes iaf...Sundin wrote:Finns det kvitto på att rullarna och pumpen är bytt för 5 år sedan? Annars vet man inte ens att det är gjort då.
Jag tror att om jag ska vilja köpa bilen och kunna köra runt utan att oroa mig för missljud från rullarna så ska spännare/löprullar/vattenpump bytas samtidigt som remmen. Annars får det va. Även om ala gav mig lite myror i skallen igen...
Bytte rem på en sån sexa som gått sina första 12k mil. Varken rullar eller vattenpump hade nåt märkbart slitage så jag bedömer att dom klarar sig en runda till.
Sen är remmen spänd med fjäderbelastad spännare så om inte fjädern blivit kass så ska spänningen vara konstant oavsett gammal eller ny rem.
Sen är remmen spänd med fjäderbelastad spännare så om inte fjädern blivit kass så ska spänningen vara konstant oavsett gammal eller ny rem.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Bytte rem på en sån sexa som gått sina första 12k mil. Varken rullar eller vattenpump hade nåt märkbart slitage så jag bedömer att dom klarar sig en runda till.
406 turbo
106 XT
106 XT
- 406_Jonathan