vilka bromsar skall man köpa?
vilka bromsar skall man köpa?
Måste nog byta både skivor å klossar på bilen, men vart vågar man köpa sånt?
Nån som vet va peugeot själva tar för skivor å klossar?
Är micros skivor nått å ha?
är det samma skivor å klossar till min bil som till dom gammla mi16?
-/Christian
Nån som vet va peugeot själva tar för skivor å klossar?
Är micros skivor nått å ha?
är det samma skivor å klossar till min bil som till dom gammla mi16?
-/Christian
Jag vet inte vad Peugeot tar för sina egna, men även de vanliga skivorna på Mekonomen är brembo och de håller bra kvalitet.
Bromsbelägg finns det ju en uppsjö av, och det enda jag absolut inte köper är Biltemas belägg. Deras skivor vet jag inte hur de är i längden, de ser bra ut på det sättet att de är bearbetade runt om och ser snygga ut, men om materialet i dem är ngt att ha vet jag inte, så fast de är billiga skulle jag inte sätta dem på min egen bil.
Bromsbelägg finns det ju en uppsjö av, och det enda jag absolut inte köper är Biltemas belägg. Deras skivor vet jag inte hur de är i längden, de ser bra ut på det sättet att de är bearbetade runt om och ser snygga ut, men om materialet i dem är ngt att ha vet jag inte, så fast de är billiga skulle jag inte sätta dem på min egen bil.
- Marcus Sundström
polaren köpte biltema skivor till sin sierra, och efter två veckor så blev de ordentligt rostiga i mitten o de blev ganska skeva också efter lite tuff körning med de... beläggen fick han byta efter 2 veckor. biltemas belägg altså.
så biltemas belägg åker aldrig på min bil!
så biltemas belägg åker aldrig på min bil!
Last edited by Amar on Sun Apr 27, 2003 15:41, edited 1 time in total.
-
Guest
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Gäst.
Jag skulle vilja veta hur du tänker då jag jobbar med stål i jobbet och har aldrig hört något så idiotiskt sagt om stål. Att det skulle bli bättre och mindre känsligt mot olika påverkningar för att det lagras.
ha.
Stål som stål är en ren lögn.
Det är MYCKET stora skilnader mellan olika stålsorter.
vad biltema vs tex peugeot original använder för stålsort vet jag ej, men jag tuppar på att det är olika. Det finns därmed oxå stora skilnader i pris mellan olika legeringar. Vissa stålsorter e basvarotr och mycket billiga att tillverka...
Jag skulle vilja veta hur du tänker då jag jobbar med stål i jobbet och har aldrig hört något så idiotiskt sagt om stål. Att det skulle bli bättre och mindre känsligt mot olika påverkningar för att det lagras.
ha.
Stål som stål är en ren lögn.
Det är MYCKET stora skilnader mellan olika stålsorter.
vad biltema vs tex peugeot original använder för stålsort vet jag ej, men jag tuppar på att det är olika. Det finns därmed oxå stora skilnader i pris mellan olika legeringar. Vissa stålsorter e basvarotr och mycket billiga att tillverka...
...sen är det skillnad på hur man efterbehandlar skivorna, rätt värmebehandling minskar spänningar i skivan så att risken att den slår sig minskar.
Men att låta skivorna ligga ett år.... det är nog ungefär lika effektivt som att rabbla trollformler.
Om jag förstått det rätt så är det inte egentligen gjutjärn man har i bromsskivor eftersom det är hyfsat högt legerat. Kallar man det gjutstål då?
Men att låta skivorna ligga ett år.... det är nog ungefär lika effektivt som att rabbla trollformler.
Om jag förstått det rätt så är det inte egentligen gjutjärn man har i bromsskivor eftersom det är hyfsat högt legerat. Kallar man det gjutstål då?
EN 14497
Faktum är att man iaf på MC-sidan i tävlingssammanhang använde gjutjärn i skivorna, eftersom det var så värmetåligt.
På en gatcykel är det dock inte lika bra, av rent kosmetiska skäl. De ser röda och rostiga ut efter bara ett regnväder.
På en gatcykel är det dock inte lika bra, av rent kosmetiska skäl. De ser röda och rostiga ut efter bara ett regnväder.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär wrote:...sen är det skillnad på hur man efterbehandlar skivorna, rätt värmebehandling minskar spänningar i skivan så att risken att den slår sig minskar.
Nä, jag tror att det fortfarande kallas för järn, men inte gjutjärn.
Kanske segjärn eller gråjärn?
Men som Enok säger, det är väldig skillnad på stål och stål, även på gjutet.
Och biltemas saker har jag inget förtroende för, de är för billiga, nästan så att skivorna kostar mindre än vad bara materialet borde gå på...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

AvestaPolarit AB numera...
Rostfria produkter ring och plåt. Jobbar i slutskedet av kedjen dvs färdigställningen.
Ring dim 300mm till 2000mm tjocklek 2mm till 13mm
vikter upp till ca 25ton på ringarna.
ganska tunga saker...hehe
plåt i alla möjliga dimensioner...dock minst 1000mm bredd eller längd........
Rostfria produkter ring och plåt. Jobbar i slutskedet av kedjen dvs färdigställningen.
Ring dim 300mm till 2000mm tjocklek 2mm till 13mm
vikter upp till ca 25ton på ringarna.
ganska tunga saker...hehe
plåt i alla möjliga dimensioner...dock minst 1000mm bredd eller längd........