1) När jag kör i jämn hastighet, t.ex. 80 km/h, händer det ibland att bilen hugger till. Detta skedde var 5:e – 10:e minut i helgen då jag körde 40 mil. Det hugger till ett par gånger i ca 5 sekunder, sen går det bra tills nästa gång. Vad kan vara fel och hur felsöker man? Det bör nämnas att jag tror att jag har en förgasarmotor, då jag inte ser insprutare, och vid insuget sitter något förgasaraktigt som verkar vara styrd elektroniskt. Kan någon berätta mer om detta?
Så om jag har förgasare borde det innebära att det finns bränsle, och således inget fel på insprutare eller bränsletryck.
2) Vad har jag för system för tändning? Det verkar inte vara en rotor.
3) Var jordas motorn? Kan inte finna jordkabeln.
4) Generellt om bilen. Är den bra? Vad ska man se upp med? Är växellådan hållbar (behövs det bytas olja?)
5) Behöver ventilerna justeras manuellt?
6) Jag tycker bromsarna tar bra, men det går trögt. Min tjej orkar nästan inte bromsa…. Ska det vara så, är de tröga? Jag har kikat lite på bromsservot, och vid slangen som går in i servot verkar det vara en gummiring/packning som är lite slapp. Kan det vara det? Hur byter man den?
Hoppas ni förbarmar er över mig och min bil. Det är en 1995:a och har bara gått 8000 mil. Jag är tacksam för alla svar!
Med vänlig hälsning//Fredrik Gustafsson
UPPdaterad 3:e aug 2010 LÖST!!
Bytte tändmodul begagnad från Walters bildelar i Falkenberg för den nätta summan av 375 SEK. Nu går bilen myyyycket bättre! Jag har kört 20 mil sedan bytet, och den har bara hackat ett par gånger (knappt körbar tidigare), kan detta ha att göra med dåliga tändkablar, eller ska jag strunta i att byta det? Kan det skada bilen eller elektroniken på något sätt att köra med dåliga tändkablar?
Hur som helst anser jag problemet löst.
För övrigt kan jag säga att lampan med för hög kylvattentemperatur börjar lysa efter 2 km uppför i en tunnel i 80 km/f på tvåans växel... Men den slocknade så fort det började plana ut
UPPDATERAD 8.e aug 2010 INTE LÖST!
Hej igen, beklagar, men det löstes inte. Bilen visar fortfarande samma symptom... Den var bra i ett par dagar, men nu är den likadan, så nu är jag tillbaka på ruta ett....