106, 1,1 liter, ryckig och allmänna frågor INTE LÖST!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
freddalf

106, 1,1 liter, ryckig och allmänna frågor INTE LÖST!

Post by freddalf »

Hej! Jag har precis köpt en 106 Midnight, och det jag har kunnat läsa mig till från instruktionsboken är att det är en 1,1 liters motor TU1M/L/Z (HDZ). Jag har ett par frågor/problem. Hoppas jag kan få lite hjälp, det verkar finnas många kunniga människor här.

1) När jag kör i jämn hastighet, t.ex. 80 km/h, händer det ibland att bilen hugger till. Detta skedde var 5:e – 10:e minut i helgen då jag körde 40 mil. Det hugger till ett par gånger i ca 5 sekunder, sen går det bra tills nästa gång. Vad kan vara fel och hur felsöker man? Det bör nämnas att jag tror att jag har en förgasarmotor, då jag inte ser insprutare, och vid insuget sitter något förgasaraktigt som verkar vara styrd elektroniskt. Kan någon berätta mer om detta?
Så om jag har förgasare borde det innebära att det finns bränsle, och således inget fel på insprutare eller bränsletryck.
2) Vad har jag för system för tändning? Det verkar inte vara en rotor.
3) Var jordas motorn? Kan inte finna jordkabeln.
4) Generellt om bilen. Är den bra? Vad ska man se upp med? Är växellådan hållbar (behövs det bytas olja?)
5) Behöver ventilerna justeras manuellt?
6) Jag tycker bromsarna tar bra, men det går trögt. Min tjej orkar nästan inte bromsa…. Ska det vara så, är de tröga? Jag har kikat lite på bromsservot, och vid slangen som går in i servot verkar det vara en gummiring/packning som är lite slapp. Kan det vara det? Hur byter man den?
Hoppas ni förbarmar er över mig och min bil. Det är en 1995:a och har bara gått 8000 mil. Jag är tacksam för alla svar!

Med vänlig hälsning//Fredrik Gustafsson

UPPdaterad 3:e aug 2010 LÖST!!

Bytte tändmodul begagnad från Walters bildelar i Falkenberg för den nätta summan av 375 SEK. Nu går bilen myyyycket bättre! Jag har kört 20 mil sedan bytet, och den har bara hackat ett par gånger (knappt körbar tidigare), kan detta ha att göra med dåliga tändkablar, eller ska jag strunta i att byta det? Kan det skada bilen eller elektroniken på något sätt att köra med dåliga tändkablar?

Hur som helst anser jag problemet löst.

För övrigt kan jag säga att lampan med för hög kylvattentemperatur börjar lysa efter 2 km uppför i en tunnel i 80 km/f på tvåans växel... Men den slocknade så fort det började plana ut :)

UPPDATERAD 8.e aug 2010 INTE LÖST!

Hej igen, beklagar, men det löstes inte. Bilen visar fortfarande samma symptom... Den var bra i ett par dagar, men nu är den likadan, så nu är jag tillbaka på ruta ett....
Last edited by freddalf on Sun Aug 08, 2010 20:25, edited 2 times in total.
106 Midnight -1995, 1.1 liter
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är ingen förgasare, utan insprutning av monopoint-typ. Innebär att det bara finns en spridare och den sitter mitt i spjällhuset. Så bränslet styrs av diverse givare, spjälläge, vatten och lufttemp och lambdasond. Såna små störningar som du har brukar vara svåra att hitta när dom bara uppträder sporadiskt. Men första steget borde vara att gå över alla kontakter med kontaktspray, kontrollera tändstift och vaccumslangar. Bränslefilter kan vara bra att byta. Sitter under bilen, vänster sida längst bak innanför tröskeln.

Du har tändning av wasted spark typ på din, innebär en spole med 2 separata kanaler. Dessa KAN krångla, men det brukar vara mer konsekvent då. Dom är också känsliga för elektrodavståndet på tändstiften, så kolla det.

Jorden till motorn sitter från växellådan till batterihyllan ungefär. Sitter även jordpunkter längst fram på varje rambalk i motorrummet, kolla dessa. Även tändspolen ska vara jordad i blocket via skruvarna direkt, brukar aldrig vara problem men kolla så den sitter fast iaf.

Generellt är 106 en bra bil, men bakaxlar och växellådor är usla. Kolla så bakaxeln fjädrar och hjulen inte har konstiga vinklar.
Lådorna är inte mycket att göra nåt åt än att köra försiktigt. Givetvis ska det finnas olja i också.

Ventilerna har vanlig justering med skruv och låsmutter, och även om dom är ok så tickar dom rätt mycket.

Gummitätningen till vaccumslangen bör vara frisk, om du bänder lite i den ska det pysa ut luft, gör det inte det är det nog väldigt otätt. Behövs den bytas köper man en ny på peugeot, bara att dra loss slangen försiktigt och byta gummit.

8000 mil var inte mycket, är bilen import?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
freddalf

Post by freddalf »

Hej och tack för svaret. Intressant att läsa om insprutningen, jag visste inte att det fanns sådant. Jag bor i Norge nu, och bilen är inte importerad. Den har faktiskt komplett servicehäfte, senast i våras och helt rostfri, så jag misstänker att man kanske har gjort ett bra bilköp förr en gångs skull, även om den är ganska spartansk.

Jag ska gå över de punkterna du har nämnt, antar att det är lika bra att byta tändkablar och stift samtidigt då. Funkar Biltemas varianter, eller måste man gå till peugeot?

När det gäller gummitätningen antar jag att du menar den som sitter på bromsservot? När jag bänder lite på den hörs ingenting, skulle ju vara bra om bromsarna blir lättare med en ny packning.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ja det är nog inte ett dumt köp alls, är ju en billig bil att åka i.

Biltemas Eyquem-tändstift motsvarar original till din bil, så köper du bara rätt sort funkar det bra. Kablarna tror jag inte biltema har modellanpassade, men dom har andra till Peugeot som funkar om man kan leva med att längderna inte är perfekta. Annars får du leta kablar på Meca eller Autofrance (042-201620).

Kan ju vara så att bromsarna behöver en översyn och uppsmörjning med. Sen är det ju inte lika vassa bromsar på en sådan bil som på en lite "dyrare" bil.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
freddalf

Post by freddalf »

Ok, jag ska köra förbi biltema i nästa vecka och handla lite. Ska slänga med ett bränslfilter när man ändå har ångan uppe.

En liten uppdatering på dagens körning. Jag satt 1 timme 20 min i bilkö idag (kul...), och fick motorstop ca 10 ggr! Tomgången var kass från och till, och när jag tryckte ner kopplingen stannade motorn. Det kändes som att motorn gick på 3 cylindrar, för man kände vibrationer i hela kupén. Jag fick sitta och gasa lite hela tiden för att hålla igång motorn, men efter jag lämnade bilkön och drog ut på landsvägen gick den som en klocka i 3 timmar (förutom ett par hostningar).

Kan detta vara till hjälp i felsökningen? Jag antar att den får bensin eftersom den gick bra efter kön. Kan det vara så att spänningen till stiften sjunker lite vid låga varv, och att slitna stift inte klarar av att generera gnista?

Jag återkommer när jag har bytt ut ovan nämnda punkter.

Tack igen The Dagger, uppskattas till fullo
Masmakkan

Post by Masmakkan »

Hade samma problem med min 1,4 -96. Kom fram till ett vägbygge efter att ha kört på motorväg i 20 mil o höll knappt på att ta mig igenom. Mototn gick på tre cylindrar o höll på att stanna hela tiden. (Gubbarna på bygget måste undrat när jag körde på fullvarv o slira på kopplingen)
När jag kom ut på motorvägen igen gick den bra men hostade till ibland.

Stannade o upptäckte en givare som var lös. sitter på insuget o pekar rakt fram mot dig när du tittar på den. Vet inte vad det är men bilen gick bättre efter jag ruckat lite på den. Sitter även en givare på samma insug längst till vänster med en torx. Den är lös på min o jag misstänker att den kan ha spökat oxå. Nån som vet vad dessa två givare är? Den vänstra skulle kunna dra tjuvluft..

Kolla om de sitter löst på din.
Peugeot 106
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det du bör testa först är att köra andra tändspolar. Sedan kollar du ifall vattentempsensorn är hel, och sedan lufttempsensorn.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
freddalf

Post by freddalf »

Tack för svaret!

När du säger tändspoler, då menar du tändmodulen, som tändkablarna går ut ifrån va? Där sitter tändfördelare och spolar i samma paket? Var sitter vattentemperatursensorn repektive lufttemperatursensorn? Hur ser de ut?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skriver lite här istället för PM :) (Han skickade PM till mig).

Vacuumslangen till MAP-sensorn är väsentlig att den är helt ok, sedan är som Jacob var inne på ovan, tändspolen också viktig.

Egentligen kan man säga såhär, inte HELT ovanliga fel på dessa är:
Läckande slang till mapsensor
Defekt tändspole
Glappkontakt (härligt underbart...NOT, men ändå...)
Sedan kan också ECU:n fara illa om det varit eller är fel på tändspolen eftersom de vanligen har "tändmodulen" inbyggd i boxen.

Tomgångsstegmotorn!, de där sotar igen å kärvar å klabbar å har sig, bara skruva loss å rengöra med lite avfettning å grejer, å pilla tillbaka. Då kan den fungera lite bättre om man har tur, och det har man ofta. Vanligt problem.

Spontana uppslag bara.

Det är Marelli G6 insprutning på en sånhär?, eller är det motronic?, har för mig det är Marelli på dem.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
freddalf

Tack før svar!

Post by freddalf »

Tack för svaren grabbar, jag ska kika på detta när jag kommer hem från semestern (med lite bilfixarsaker i bagaget). Jag ska skriva tillbaka när det förhoppningsvis är fixat. Och fixar jag inte det är det bara att försöka igen!

Vill bara poängtera att bilen hackar lite ibland även i vanlig fart, fast oftast med litet gaspådrag. Sen när den står still på tomgång går den mycket sämre, motorn vibrerar kraftigt p.g.a. misständning eller så. Tänker också på bränsletillförseln, men den tror jag är ok, då jag har bytt bränslefilter och att bilen går bra, när den går bra om ni fattar vad jag menar. 8000 mil borde inte medföra dålig bensinpump, och bränsletrycksregulatorn borde väl ge mer konsekventa fel om den är dålig?

Ska meka med bilen, så hörs vi.

Hoppas alla får en fin sommar med mycket sill, öl och ylande motorer!
freddalf

Löst

Post by freddalf »

Läs översta inlägget för lösning
jeeboy

Re: Löst

Post by jeeboy »

Har en 106 XR med precis samma bekymmer som du har.
Bilen kan gå klockrent på högre växel i höga farter men i låga växlar och låg fart så vill den dö.
Det luktar helvetes massa avgas när man står still.
Kallstartar jättelätt men har jag kört en bit o stannar till o sen ska starta igen tex om ja ska ut till affären och tar bilen dit. Då startar inte den om jag inte ger den lite gas.
Läst en hel del i forumet, det snackas om tändstift, ventiltätningar, luftfilter, vattentempgivare, tätning till vaccumslang, lambdan m.m.
Finns det någon som har en fin guide på var allt detta sitter och hur man enkelt byter.
Man kan ju prova byta en sak i taget och se om det hjälper.
Någon vänlig själ som orkar skriva ner en liten guide?
Vore mycket hjälpsamt för många och säkert omtyckt.

Vänligen
Jonny
Post Reply