trasig AC 406v6-01
trasig AC 406v6-01
var å fyllde förra veckan o nu tom igen. gick knappt en vecka. han sa det var ca 100g kvar. han fyllde spårmedel. finns det några standardställen det brukar paja på (a la 306ans rör under kylaren) så man kanske kan kolla runt lita själv då verkstadstid inte är helt billigt...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
Re: trasig AC 406v6-01
R.O.B. wrote:var å fyllde förra veckan o nu tom igen. gick knappt en vecka. han sa det var ca 100g kvar. han fyllde spårmedel. finns det några standardställen det brukar paja på (a la 306ans rör under kylaren) så man kanske kan kolla runt lita själv då verkstadstid inte är helt billigt...
Min pappa servar/installerar ac i hus, traktorer, bilar etc. Det kostar så klart också men det är billigare. Bara säg till om du är intresserad. Dock har han nog semester någon vecka till.
Edit: Han har eget företag som heter Kyl och värmepumpsservice höganäs.
Mvh
Tobias Persson - 0730444300
205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
Fyllde de spårmedel är det ju enkelt att hitta läckan iaf.
Visserligen kan det läcka på jävliga ställen, med det lyser rätt bra om det om det är uv fluorescerande spårmedel och man lyser med rätt sorts UV lampa på det.
Annars brukar det synas ändå, kompressoroljan sölar ofta till det rätt bra runt läckan.
Visserligen kan det läcka på jävliga ställen, med det lyser rätt bra om det om det är uv fluorescerande spårmedel och man lyser med rätt sorts UV lampa på det.
Annars brukar det synas ändå, kompressoroljan sölar ofta till det rätt bra runt läckan.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
R.O.B. wrote:tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?
Skall man bara fylla upp och inte har några svåra läckage, så rekommenderar jag ett sånt här:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT
När man väl har slangen med klockan köper man bara fler flaskor å fyller när det behövs. Har tjänat mig väl i flera år på olika fordon
Bara för att "toppa upp" alltså, jänkarna kör stenhårt med den metoden. Kostar sådär 200spänn per upptoppning om man köper flaskorna i flerpack. Har man stora läckage måste det ju lagas dock.
Hans Hellström
R.O.B. wrote:tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?
Fyllde min för 800 kr vid en privatfirma, Peugeot verkstan skulle ha 890 kr
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Det där kittet var ju riktigt smart! Låter nästan för bra och så enkelt för att vara sant.
Hur vet man hur mycket gas som man ska ha i ett fullt system?
Är det svårt att handla på ebay (för en som inte har gjort det förut?
Hur vet man hur mycket gas som man ska ha i ett fullt system?
Är det svårt att handla på ebay (för en som inte har gjort det förut?
SNILLET wrote:R.O.B. wrote:tackar för erbjudandet tobbi... men man vänjer sig vid ACn o det är VAAAARMT i bilen. lokala firman ligger en mil bort å tog la 880 ink för fyllning, spårmedel osv och så mycket billigare kan faren din inte va väl?
Skall man bara fylla upp och inte har några svåra läckage, så rekommenderar jag ett sånt här:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT
När man väl har slangen med klockan köper man bara fler flaskor å fyller när det behövs. Har tjänat mig väl i flera år på olika fordon
![]()
Bara för att "toppa upp" alltså, jänkarna kör stenhårt med den metoden. Kostar sådär 200spänn per upptoppning om man köper flaskorna i flerpack. Har man stora läckage måste det ju lagas dock.
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid 
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

När A/C:n på min 605 slutade funka pga lågt tryck fyllde vi på 200g gas.
Så har ni en grov uppskattning på hur mycket som behövs för att "toppa upp".
Jag har för mig att det är ungefär 200g i en sådan där burk (har inte dubbelkollat)
Så har ni en grov uppskattning på hur mycket som behövs för att "toppa upp".
Jag har för mig att det är ungefär 200g i en sådan där burk (har inte dubbelkollat)
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Mja, förångaren kostade 4600 på mekonomen såg jag. Antar att kondensorn kan va både en tusing billigare och dyrare... Men dom brukar ligga där i krokarna iaf.
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
hitta denna sida:
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=7856
mekonomen i stan handlar jag inte av... banditer. beställde packbox till släp... fick den o sa att den ser inte alls ut som den ska... efter en massa datasök sa en kille att den är säkert uppgraderad... hem o tvinga på den... gick inte skruva fast trumman... in med skiten igen... de åkte bort till sin leverantör, som ligger i stan, som sa att mitt släp e nåt hopplock... fick köpa båda packkboxarna... "den kan vi ju inte sälja... den e ju skitig"... no shit sherlock... försökte få dem att fatta att de faktiskt övertygat mig om att jag hade fel när jag sa att det måste vart fel. fick 10% på kylartätning som en loska i ansiktet. orka inte med nötterna och bestämde mig helt sonika för att aldrig handla där igen o varna andra för skiten. aldrig mer där... adcenter i stan är proffsiga.
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=7856
mekonomen i stan handlar jag inte av... banditer. beställde packbox till släp... fick den o sa att den ser inte alls ut som den ska... efter en massa datasök sa en kille att den är säkert uppgraderad... hem o tvinga på den... gick inte skruva fast trumman... in med skiten igen... de åkte bort till sin leverantör, som ligger i stan, som sa att mitt släp e nåt hopplock... fick köpa båda packkboxarna... "den kan vi ju inte sälja... den e ju skitig"... no shit sherlock... försökte få dem att fatta att de faktiskt övertygat mig om att jag hade fel när jag sa att det måste vart fel. fick 10% på kylartätning som en loska i ansiktet. orka inte med nötterna och bestämde mig helt sonika för att aldrig handla där igen o varna andra för skiten. aldrig mer där... adcenter i stan är proffsiga.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
Avantia är ju en känd kedja. Köpte grejer av dom till ac:n på min 745 som jag hade. Den var ju inte så grisigt dyr heller. Själv fick ja betala 600 spänn för ett 1m långt alurör till volvon :S
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
- 406_Jonathan
Hur kommer det sig att ACn går sönder i moderna bilar? Min farsas 406 V6 ACC fungerar prima än efter 10 år. Han, liksom jag kör med AC igång, året runt, alla dagar vid alla tillfällen. Då håller den betydligt bättre. Den är ju konstruerad för detta.
Att stänga av AC för att spara några droppar soppa är nonsens.
Att stänga av AC för att spara några droppar soppa är nonsens.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...
på 97an jag hade tills i fjol så var det inga probs. otur å mög mellan kylare o kondensor gör sitt. sen gillar inte alu salt... å kombineras det med rost håller det kass... kolla 306ans rör. men jag undrar om nån stänger ac för soppans skull? på vintern tar den ju väck kondens rätt bra o på sommarn... mmmh
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
- danielr112