Problemet började för några dagar sedan att laddningslampan började lysa lite svagt på tomgång men direkt när man gasade till så slockande den. Men igår så slocknade den inte och då testade jag att mäta med bilen igång och då visade den 11,3V som inte är så bra. Men efter ett tag så slocknade laddlampan fast mätarem visade bara 11,3V ändå.
Så då plockade jag ur generatorn och delade på den (bilder nedan). Jag misstänker kolen men det kan ju vara något annat. Någon som vet hur man får ur kolen ur huset? Måste man löda....... hjälp mig... beskriv.
Vad kan det annars vara?
Vad är det för generator? påminner om mitsun då den också (idiotiskt nog) måste demonteras för att byta kol..
På mitsun lossnade kolhållaren utan problem sedan var det bara att löda dit nya kol..
(framtida tips?)
Vid montering (mitsu) så ska man med kolen intryckta och sticka in en bit ståltråd från ett hål bakstycket in i hålet som är borrat i kolet så man kan få tillbaka axeln. sedan sliter man bara loss ståltråden när monteringen är klar så hoppar kolen till axeln.
Tror du altså att det räcker att man lossar på den för att få loss kolhuset .
Trodde att man var tvungen att plocka isär allt. Men ska testa att lossa den på lunchen.
Okey har nu fått ur kolhuset. Det var ju inte allt för avancerat. Bara att skruva ur det två skruvarna i varje hörn och böja bort två plåtar och lyfta ur huset.
Nu ska det bara fixas nya kol.
mjo men min hade nog lagrena skurit i för ja lyckades då inte få den o snurra hur mkt våld jag än använde... så de va mest därför jag bytte hela generatorn =)