Koppling peugot 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
emilvernberg

Koppling peugot 206

Post by emilvernberg »

Hej det är emil här igen nu när ajg fixat mitt tomgångs problem så har min koppling börjar knarra lite. asså kopplingen känns helt normal inget märkvärdigt den hoppar inte eller något. Men när ajg börjar köra fram i ettans växel typ precis i dragläget så är det precis som kopplingen knarrar, jag märker ingen skillnad på koplingen men jag hör hur den knarrar när jag börjar släppa upp han försiktigt:( Håller kopplingen på att gå? eller ska bara smörja med lite siliconfett?
emilvernberg

Post by emilvernberg »

En sak till Ibland är kopplingen helt tyst asså inget knarr hörs. men sen ibland kommer knarkket inte den blekanste vad som händer?
danielr112

Post by danielr112 »

Låter som om urtrampningslagret håller på att ge med sig.

Med lite tur räcker det att bara byta det. Men ofta får man byta tryckplattan också.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
emilvernberg

Post by emilvernberg »

aa okej okej är det svårt att byta själv? tid ungefär? Är det viktigt att jag lagar det snabbt? ibland hörs det ingeting ibland knarrar det lite har man lite musik på hörs det inget. SÅ det är inte alls högt när det knarrandet väl kommer.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kopplingsbyte för den ovane tar ungefär 4-5 timmar :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
danielr112

Post by danielr112 »

Jag skulle nog säga 2 dar om man inte delat en motor från växellåda innan. lr ja ivf en låång dag
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Framförallt, lyssna på var ljudet kommer från, kommer det från pedalstallet eller växellådan?
Knarrar det så kolla vajern till att börja med, är nog betydligt vanligare att den knarrar när man trycker ner eller släpper upp kopplingen än att urtrampningslagret gör det.

Finns ett helt gäng andra saker än urtrampningslagret som kan låta från kopplingsmekanismen. De flesta helt ofarliga, mer av typen skönhetsfel än nåt annat. Så länge kopplingen fungerar som den ska och inte låter en hel massa illa så går det bra att köra med den.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496