Hur funkar ett sådant system med ventiler? vad styr att kompressorn ska slå av vid uppnått arbetstryck? Elektroniken består av ett elskåp med y/d start nå motorskydd och en porslinssäkring. Men gamla kompressorn har ju en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... mbrytare1/
Decimal wrote:Den där tror jag jobbar hela tiden och pyser ut överflödigt tryck via en ventil. eller så stänger den av via den tryckströmbrytaren du länka till
Det är så jäkligt? kopplar jag in en sådan tryckströmbrytare så kommer den ju starta med full kräm till motorn när det är dags igen. alternativet att man får gå och slå över y/d starten på startsteget efter kompressorn laddat upp. Elmotorn är ju på 10hk så utan y/d starten så blir det nog ganska mörkt i garaget vid start
Stefanja_83 wrote:Finns färdiga grejer som växlar själv mellan y/d vid start. Byte på min förra till något sådant skit. tror jag köpte det på typ jula till den
Stefanja_83 wrote:Bara för det att jag sa att det finns så hittar jag inget. Men automatisk y/d start heter det iallafall.
Oki, vad är skillnaden mellan en halvautomatisk och en automatisk?
Hittade ny automatisk y/d start för 1700kr. En del pengar men är det en sådan som behövs så är det bara att beställa en då. Ska iaf. se till att få igång den med nuvarande elektronik så den låter och går ok i kompressorblocket.
En manuell Y/D-start, startar man med ett vred där man växlar från Y till D när motorn är uppe i varv. Knappast praktiskt på en kompressor.
En automatisk Y/D-start sköter startsekvensen självt, efter startsignal från tryckströmbrytaren startar motorn i Y och efter en inställd tid växlar den till D.
När trycket är uppnått bryter tryckströmbrytaren.
Inte helt ovanligt att det sitter någon form av avluftning på kompressorn för att underlätta vid start i Y-läge.
Den automatiska Y/D-starten består i regel av tre kontaktorer och ett tidrelä.