Turbo är en ny komponent i min motorvärld, förklara dump plz

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Turbo är en ny komponent i min motorvärld, förklara dump plz

Post by Donny Sorenso »

Nu är turbo rätt nytt för mig, enda jag haft e en gammal Nissan där jag bara körde å aldrig riktigt funderade på maskineriet.

Men jag köpte nyligen en 406Turbo och under huven känns de märkligt. Varför är den ena slangen igenpluggad?
Image
Image

Bilen drar oerhört mycket bensin, över 1,5L på väg hem (då jag förvisso stressade motorn lite) men går på litern hela tiden. Min tanke är att den där pluggen lurar LMM att de finns mer luft in i motorn än det faktiskt gör, och därför matar mer soppa, som egentligen bara äter upp min katalysator?

Är jag på rätt spår? Guida mig i turbovärlden, how to fix?
205-405-406
danielr112

Post by danielr112 »

Ser ut som en dump. Den bör inte göra nåt nämnvärt på förbrukningen vid långkörning.

Den dumpar ut luften som blir när du släpper gasen och det blir vakuum i insugsröret efter spjället.

Där satt från början en återcirkulerande dump som skickade tillbaka luften till ingående på turbon.

I vissa fall kan detta störa så att de drar något mer soppa men det brukar knappt vara märkbart. Förutom på de bilarna där datorboxen får spel totalt.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Tackar för snabbt svar.

Vad är syftet med att byta ut den då, ger det nåt extra? Den e justerbar men även om jag skruvar ut den helt på mjukaste så släpper den aldrig nåt i dumpen (svårt å veta riktigt för man kan ju bara avrva på tomgång, eller köra å belasta turbon med huven stängd)

Men är detta bättre än orginal, eller man har varit ute efter Fast&Furious-PYSCHT och därför bytt?
205-405-406
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Grabbar, denna frågan är både ställd och besvarad 1000ggr i diverse bilforum. Har ni inget direkt tips till mig så ödsla inte tid, jag skulle börjat googla först :roll:
205-405-406
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skriv gärna svaret här också :)
Oavslutade forumtrådar är iaf det värsta JAG vet.

Men vad det gäller förbrukningen...så är väl den motorn inte sådär överdrivet snål.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Jag sammanafttar när jag själv förstått och ställt in. Första steget blir iaf att sätta dit en återcirkulerande igen, eller en hybrid-dump.
205-405-406
Rx37

Post by Rx37 »

Donny Sorenso wrote:Men är detta bättre än orginal, eller man har varit ute efter Fast&Furious-PYSCHT och därför bytt?

Det är nog snarare sämre än orginal. Orginaldelen var menad att fungera genom att inte släppa ut trycket utan föra in det vidare i turbon, typ. Genom att lägga dit denna dump får du bara ett "ppppssssssshhhh" ljud vid växlingar men absolut inga hk!
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Om jag ändå hade ett pssshhht att trösta mig med, men dumpen verkar aldrig öppna. den är justerbar och jag kan skruva ut den på det mjukaste utan att den öppnar. Plockat av å kollat å den sitter fast känns de som (man borde ju kunna trycka med fingret lika hårt som trycket den ska släppa för ger.

Hursomhelst, jag har lite googlande framför mig, sen ska jag praktisera det, sen återkommer jag och berättar var jag gjorde fel fram tills det blev rätt.

"One mistake at the time, I will FAIL myself smart"
205-405-406
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

jag har en återcirkulerande dump som aldrig är använd som du kan få köpa för 200 spänn
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
m@s

Post by m@s »

Poängen med en återcirkulerande dump är att den av LMM uppmätta mängden luft behålls i systemet även om den släpps ut fr trycksidan till sugsidan. ...alltså den vanligaste typen av dumpventil på bilar me LMM, men tyvärr: ingen F&F ljudeffekt.
En öppen dump släpper dock den trycksatta luften rakt ut, därav "pschhhh" :wink: denna typ av dump används oftast i sammband med MAP styrda sprut.
Dumpen (oavsett vilken) släpper bara ut övertrycket mellan turbo å gasspjäll när spjället stängs för att avlasta turbon. I annat fall evakueras trycket genom turbon vilket oftast resulterar i att den vänder rotationsriktning. D sliter på lager, axel å kan tom slå av axeln ibland.
Dock tvivlar jag på att din F&F wannabe dump är orsaken till den höga bränsleförbrukningen :roll: ...även om den aldrig öppnar.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Som sagt.. inte ovanligt att dessa drar 0.9/mil vanlig blandad körning och runt 1.5/mil när man kör lite inspirerat.

Jag köper hellre en 406 3.0 än en 406 2.0T..... 8)
Hans Hellström

Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

SNILLET wrote:Jag köper hellre en 406 3.0 än en 406 2.0T..... 8)

Jag kör hellre båda ;)

Jag gillar att denna har 4 dörrar å plats för folk, Kupan e grym motorvägscruiser, men jag har många gånger fått förklara för folk. -Sorry men jag har en liten bil, den är bara två-manna.

Denna 406:an kan jag ju tom ta med folk i :p
205-405-406
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Donny Sorenso wrote:
SNILLET wrote:Jag köper hellre en 406 3.0 än en 406 2.0T..... 8)

Jag kör hellre båda ;)

Jag gillar att denna har 4 dörrar å plats för folk, Kupan e grym motorvägscruiser, men jag har många gånger fått förklara för folk. -Sorry men jag har en liten bil, den är bara två-manna.

Denna 406:an kan jag ju tom ta med folk i :p

Framförallt var den väl ganska billig,

En sedan V6:a kostar ju mer i inköp.
Hans Hellström

danielr112

Post by danielr112 »

Väldigt få dumpar som dumpar nåt på tomgång eller när du står och gasar.

Veva ner rutan och kör en runda. Släpp gasen när du nått fult ladd och du kommer höra den. Gör du inte det är något galet.

Orsaken att det inte låter när du står stilla är att du inte lyckas bygga upp nåt direkt ladd som den sedan kan dumpa ut.
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Well, mest för att se skillnaden åkte jag å hämtade en ny dump, de rekommenderade en hybriddump då min bil e så gammal att elektroniken inte kommer störa sig på det. Så nya foton

Image
Image

Jag har läst på en del idag och kan inte sammanfatta det bättre än m@s gjorde här ovanför. Mycket bra sammanfattat, och det ledde mig till hybrid-dump.

Nu ska jag bara justera det med, även denna släpper inte alls trots jag lagt i den mjukaste fjädern och justerat ut den, ska man behöva kapa fjädrar, eller kan turbon helt enkelt vara sliten?

Jag får ingen reaktion alls ifrån den. Och är det verkligen suget från vakuumslangen som ska öppna ventilen? känns ju som den mest suttar slött, men de skulle krävas bra mycke mer för att öppna ventilen.

Hursomhelst, den gamla dumpen e typ ärgad fast, den har suttit där som en blocke hela tiden. Jag känner att de e ett mer märkbart drag när turbon slår till, men det kan inte bero på dumpen alls, de e nog bara placebo pga nya delar. Fortfarande inget pyscht dock...

Kan jag kolla laddtrycket enkelt? Biltema har ju billiga mätare som e stenfula förvisso, men jag vill bara se om turbon faktiskt ger nåt...
205-405-406
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är det nån i denna tråd som inte vet att denna bil INTE har nån LMM? Alltså, inga problem att dumpa rakt ut i luften.

En original återcirkulerande dump till dessa kostar säkert 3-500 spänn ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

HellMek wrote:Är det nån i denna tråd som inte vet att denna bil INTE har nån LMM? Alltså, inga problem att dumpa rakt ut i luften.

*hand* :shock:
205-405-406
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Donny Sorenso wrote:
HellMek wrote:Är det nån i denna tråd som inte vet att denna bil INTE har nån LMM? Alltså, inga problem att dumpa rakt ut i luften.

*hand* :shock:

Sitter inte på ALLA XU10J2TE, dock finns uttagen förberedda.
Såhär ser den ut iaf:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

på en tct från -95 satt det ingen dump orginal iaf, och inte i min 205 senare heller :wink: pys-mojäng på lättryckare är överkurs :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
danielr112

Post by danielr112 »

Själv hade jag köpt en återcirkulerande från skroten. sitter ju på varenda saab t ex och kostar kanske 50 sek :)
Post Reply