Peugeot 605 är en bra bil rent tekniskt. Den är otroligt rymlig, har suverän fjädring och komfort. Baksätespassagerare kommer att kommentera att de aldrig åkt bättre i någon annan bil och man kan enkelt ha en stor hund på golvet på passagerarsidan (eftersom man inte vill ha den i sätet). Baggaget rymmer ledigt fyra vinterhjul. Den är snygg och lätt med tanke på egenskaperna. Sätena håller mycket bra kvalité och den är vilsam att köra långa sträckor. Karossen har ett väldigt bra korrosionsskydd.
Min bil var av första årsmodellen (-90) och tillförlitligheten var tämligen kass. Jag hade många stopp utmed vägen. Några av dem hade kunnat undvikas genom förebyggande byte av bränslepump och generatorkol. Men det var för många, trots det. Listan av
problem relaterade till bristande kvalité är lång!
Andra på forumet med nyare bilar (t.ex. -95) anser att de är relativt bra.
Din bil är en -94 och då tror jag den har hastighetsmätarwire. Wiren är lite knölig att hantera. Kolla i
denna tråd. Det kan vara så enkelt att wiren hoppat ur instrumentet.
Jag vet inget om originallarmet, men att smörja upp låsen är en bra idé eftersom du säkert kommer att behöva använda dem tämligen snart. Jag smorde upp låset till bakluckan en gång och det var inte så svårt. (Knappen till bakluckan är en sådan där fransk grej som inte funkar i Sverige. Knappen har för lite spel och är inte avtätad. När man trycker in den på vintern fastnar den i intryckt läge och man kan inte stänga luckan...)
Strul med bakdörrarnas lås är mycket vanligt. Sök på "605 AND baklås" och du ska finna t.ex.
denna tråd.
Icke fungerande elhiss skulle kunna vara glappkontakt. Detta är extremt vanligt i Peugeots usla elsystem. Har du otur är det problem med hissen eller motorn.
Kylaren kan läcka, ja. Det kan gå att fixa genom att man kniper plåtsvepet med ett skruvstäd runt periferin. Man kan också dra i lite
Bar's Leaks i kylsystemet. Det håller en rad potentiella problem i skick. I sämsta fall får du byta kylet. Kostar kanske 500 kr på tippen. På tal om kylsystmet. Kolla om värmepaketet läcker. Det är väldigt krånglit att byta. Tar en hel dag.
Du ska kolla efter rost i bakre subframe. Det är en lådkonstruktion som rostar från insidan. Jag fick
byta hela bakaxeln p.g.a. detta. Främre subframe hade jag aldrig något problem med.
Jag vet inget om motorn i din tilltänkta bil, men på en V6 är avgassystemet snuskigt dyrt. Jag åkte runt i 8 år med läckage och/eller högt ljud från egentillverkat system med undermåliga komponenter. Många har klagat på brustna framfjädrar, men det är inget jag drabbats av. Ett annat vanligt problem är kärvande bakre bromsok p.g.a. att glidpinnarnas tätningsbälgar gått sönder. Reparationskit finns.