Peugeot 605 94 SRTI söker mektips

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Hasse63

Peugeot 605 94 SRTI söker mektips

Post by Hasse63 »

Hej hopp.

Ska köpa mig min första Peugeot då jag gillar den. snygg, går bra och till ett bra pris.

Kända fel är hastighetsmätaren som inte funkar alls. stannat på 14.000
Har jag hittat en FAQ hur man kan löda och så. vad kan det annars vara.

originallarmet slår igång i tid och otid.
(känt fel??) går det att fixa eller koppla ur, men då måste dörrlåsen smörjas upp så man kan använda nyckel.

Bakdörrarna går inte att öppna varken innefrån eller utifrån
(känt fel??) Finns det nåt barnlås? hur fixa annars?

HB elhiss funkar inte.
Kanke ett jordfel eller trasig elhiss?

Kylaren eller nåt läker lite.
(känt fel??) nått annat som kan/brukar läcka.

Var ska jag titta efter rost "typiska ställen?

Andra typista fel som brukar uppstå/vara som jag ej på min hastiga titt inte upptäckt.

VÄLDIGT tacksam för alla kloka tips & råd

Mvh Hasse/ :wink:
Last edited by Hasse63 on Thu Nov 10, 2011 20:31, edited 3 times in total.
Bengt C

Post by Bengt C »

Peugeot 605 är en bra bil rent tekniskt. Den är otroligt rymlig, har suverän fjädring och komfort. Baksätespassagerare kommer att kommentera att de aldrig åkt bättre i någon annan bil och man kan enkelt ha en stor hund på golvet på passagerarsidan (eftersom man inte vill ha den i sätet). Baggaget rymmer ledigt fyra vinterhjul. Den är snygg och lätt med tanke på egenskaperna. Sätena håller mycket bra kvalité och den är vilsam att köra långa sträckor. Karossen har ett väldigt bra korrosionsskydd.

Min bil var av första årsmodellen (-90) och tillförlitligheten var tämligen kass. Jag hade många stopp utmed vägen. Några av dem hade kunnat undvikas genom förebyggande byte av bränslepump och generatorkol. Men det var för många, trots det. Listan av problem relaterade till bristande kvalité är lång!

Andra på forumet med nyare bilar (t.ex. -95) anser att de är relativt bra.

Din bil är en -94 och då tror jag den har hastighetsmätarwire. Wiren är lite knölig att hantera. Kolla i denna tråd. Det kan vara så enkelt att wiren hoppat ur instrumentet.

Jag vet inget om originallarmet, men att smörja upp låsen är en bra idé eftersom du säkert kommer att behöva använda dem tämligen snart. Jag smorde upp låset till bakluckan en gång och det var inte så svårt. (Knappen till bakluckan är en sådan där fransk grej som inte funkar i Sverige. Knappen har för lite spel och är inte avtätad. När man trycker in den på vintern fastnar den i intryckt läge och man kan inte stänga luckan...)

Strul med bakdörrarnas lås är mycket vanligt. Sök på "605 AND baklås" och du ska finna t.ex. denna tråd.

Icke fungerande elhiss skulle kunna vara glappkontakt. Detta är extremt vanligt i Peugeots usla elsystem. Har du otur är det problem med hissen eller motorn.

Kylaren kan läcka, ja. Det kan gå att fixa genom att man kniper plåtsvepet med ett skruvstäd runt periferin. Man kan också dra i lite Bar's Leaks i kylsystemet. Det håller en rad potentiella problem i skick. I sämsta fall får du byta kylet. Kostar kanske 500 kr på tippen. På tal om kylsystmet. Kolla om värmepaketet läcker. Det är väldigt krånglit att byta. Tar en hel dag.

Du ska kolla efter rost i bakre subframe. Det är en lådkonstruktion som rostar från insidan. Jag fick byta hela bakaxeln p.g.a. detta. Främre subframe hade jag aldrig något problem med.

Jag vet inget om motorn i din tilltänkta bil, men på en V6 är avgassystemet snuskigt dyrt. Jag åkte runt i 8 år med läckage och/eller högt ljud från egentillverkat system med undermåliga komponenter. Många har klagat på brustna framfjädrar, men det är inget jag drabbats av. Ett annat vanligt problem är kärvande bakre bromsok p.g.a. att glidpinnarnas tätningsbälgar gått sönder. Reparationskit finns.
Hasse63

Post by Hasse63 »

OJ vilket svar jag fick av dig Bengs C, det tackar jag massor för, från det kan jag klicka mig vidare till "allt" jag söker.

Har i eftermiddag köpt bilen i fråga för 1000;- och det var en gud efter vägen...

Åkerkommer hur det går...nu ska jag sova :D

TACK ännu en gång!!!
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag måste ha fått världens bästa puggar av alla modeller jag köpt. de enda felen jag haft är stolsvärmen och en klocka i en 205a. tur? morsans före detta 605a är det ingen som saknar dock.

sorry för OT
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Jag har inte haft några större problem med min 605:a trots att den snart har gått 58 000 mil....

Ypperligt servad enligt boken.

Fått byta soppapump, 1 spindelled, kopplingswire, haft ett knasigt elfel som visade sig bero på dragets el, en brusten framfjäder, renoverat ett ok, en spjällmotor och nåt skit till med låsen bak. Inget allvarligt utan lätta fel att snabbt reparera.
Sen bara vanlig service meeen den där jävla handbromsen..

Den startar o går bra men nu håller den på att projektas, långsamt går det....

Bilen kostade 6000:-, besiktigad och nyskattad, för snart fem år sedan. :lol: Kört ungefär 15000 mil, både i jobb och privat, sedan jag köpte den. Jag har plågat motorn till det yttersta och jag kan inte fatta hur den fortfarande håller ihop.

Värd varenda spänn och det jag lagt ut på den och värd att kosta på ytterligare tusenlappar. :D

Komfort, vägegenskaper o körglädje finns bara i en 605, bara ren kärlek. Finns ingen bil som den. Unik och sjukt trollbindande.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Jag är nog perverst fixerad vid modellen, :tard: har samlat så mycket teknisk information som det bara gått hitintills och det tänker jag fortsätta med.

Har köpt grejer till den för en jävla massa kronor. Har även en donatorbil. :wink:

Jag är Peugeot_605 och det är härligt att vara galen.
Captain Klutz
V_605

----------------
Hasse63

Post by Hasse63 »

Kul med alla svar även om det är OT... :D

Tror jag har tur med min 1000;- pegg har kollat höjden och känt på fjadrarna Inget fel. och handbromsen funkar..

Har ej tvättat den än.... Törs man göra en motortvätt utan en massa krångel med vatten på fel ställen, tänkte närmast på elkontaktrena.

mvh Hasse
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Hasse63 wrote:Kul med alla svar även om det är OT... :D

Tror jag har tur med min 1000;- pegg har kollat höjden och känt på fjadrarna Inget fel. och handbromsen funkar..

Har ej tvättat den än.... Törs man göra en motortvätt utan en massa krångel med vatten på fel ställen, tänkte närmast på elkontaktrena.

mvh Hasse

Jag skulle vara jäkligt försiktig med det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

R-Gubbe wrote:
Hasse63 wrote:Kul med alla svar även om det är OT... :D

mvh Hasse

Jag skulle vara jäkligt försiktig med det.

Ingen fara alls att motortvätta 605:an. Glöm bara inte att blåsa rent från ev vatten o fukt från tändstiftsbrunnarna/tänspolar/kasett/fördelare. Det är iofs gummitätningar runt tändstiftshattarna men allt åldras....

Blås rent med tryckluft. Du kan nu även passa på att kontrollera alla kontakter. De brukar inte vara dåliga på 605:an utom just kontakten som går under gallret från spolarpåfyllningen och upp till torkarmotorn. Den kontakten kan orsaka många knasiga symptom i elsystemet. Kan vara värt att kolla den med nån gång.

Använd kallavfettning och skölj sedan av med kallt eller ljummet vatten. Ej högtryckstvätta i maskin. Motorn får ej vara het utan den ska svalna en halvtimme eller så innan du påbörjar motortvätten.

Tändspolen/kasetten/fördelaren ska du skydda. Använd WD-40 på alla kontakter osv efter tvätten. WD-40 stöter bort och håller sedan fukten borta.
Captain Klutz
V_605

----------------
Hasse63

Post by Hasse63 »

Tack!

Blir tvätt till veckan då jag kommer "hem"

Skaffade en flaska WD-40 igår och har sprutat in i dörrlåsen och den avtagbara dragkroken. Höger dörrlås funkar att vrida så långt.

Vikll kuna låsa bilen så:
Nån som har tips hur jag får centrallåset att inte direkt låsa upp sig efter att jag låst. gissar att det felet gör att larmet har med det att göra då det kan larma då man trycker på nyckeln.
Söker också nått schema där man ser var relän och sånt finns så man kan "smörja" alla kontakter
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Hasse63 wrote:Tack!

Blir tvätt till veckan då jag kommer "hem"

Skaffade en flaska WD-40 igår och har sprutat in i dörrlåsen och den avtagbara dragkroken. Höger dörrlås funkar att vrida så långt.

Vikll kuna låsa bilen så:
Nån som har tips hur jag får centrallåset att inte direkt låsa upp sig efter att jag låst. gissar att det felet gör att larmet har med det att göra då det kan larma då man trycker på nyckeln.
Söker också nått schema där man ser var relän och sånt finns så man kan "smörja" alla kontakter

Finns en kontakt i dörrlåset som kan vara defekt. Gäller det även om du låser med fjärren? Det kan vara som så att centrallåsenheten kajkat ur.
Captain Klutz
V_605

----------------
Hasse63

Post by Hasse63 »

Ska kolla upp kontakten i dörren till veckan.

Sitter och kollar efter extraljus, SIM är billiga. 259;-
Min fråga blir kan man använda ett fäste som man sätter bakom regskylten, och var sitter originalrelät?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

R.O.B. wrote:jag måste ha fått världens bästa puggar av alla modeller jag köpt. de enda felen jag haft är stolsvärmen och en klocka i en 205a. tur? morsans före detta 605a är det ingen som saknar dock.

sorry för OT

Tror BengtC haft extrem otur med sin. Jag har heller aldrig haft så mycket strul men mina fransyskor. Och blivit strandad utmed vägen har nog bara hänt ett par tre gånger.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peugeot_605 wrote:
Komfort, vägegenskaper o körglädje finns bara i en 605, bara ren kärlek. Finns ingen bil som den. Unik och sjukt trollbindande.

Du borde prova en XM, det är 605 extra mega deluxe ;) Du kanske skulle ta tåget ner och köra hem bilen din reservmotor sitter i? ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

HellMek wrote:
Peugeot_605 wrote:

Du borde prova en XM, det är 605 extra mega deluxe ;) Du kanske skulle ta tåget ner och köra hem bilen din reservmotor sitter i? ;)

:lol: :lol: :lol: :lol:

Ja det borde jag verkligen göra. Då kanske jag inte plockar ur maskinen ur den, haha :wink:
Captain Klutz
V_605

----------------
Hasse63

Post by Hasse63 »

Då var man hemkommen med Peggen och eftersom jag lämnade min Amazon 33 mil upp så var jag tvungen att besikta peggen så fort som möjligt då det varit avställd :oops: SÅ... ringde besiktingen igår och fick tid idag 07:10 :roll: enda tiden som fanns denna vecka.

Det blidde 2a på rost i framvagnsbalk och på dörrarna som inte gick att öppna som de skulle... Besiktningsmannen var XM ägare och berömde bilen för sitt fina skick och han lyckades få upp enna bakdörren innefrån.

Har nyss tvättat pärlan och gjort en motortvätt så nu kan man stoppa ner handen utan att bli skitig. blåste ut tändstiftsbrunnarna och så startade jag den :D LYCKA :!:

Ska jag börja med dörrlåsen bak och även sen se om jag får till centrallåsen och sen rosten.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hasse63 wrote:och gjort en motortvätt så nu kan man stoppa ner handen utan att bli skitig.

Man SKA bli skitig om man mekar, det hör till ;)

Lycka till med bilen, med lite kärlek kommer hon att bli bra!
Hasse63

Post by Hasse63 »

Man blir skitig om man stoppar ner handen långt :D

Hur som hälst: :violent1:
Lossat VB dörrsida men fattar inte hur jag får bort låsknappen från dörrsidan.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hasse63 wrote:Man blir skitig om man stoppar ner handen långt :D

Hur som hälst: :violent1:
Lossat VB dörrsida men fattar inte hur jag får bort låsknappen från dörrsidan.

Jag har heller aldrig blivit klok på hur dom tänkt med låsknapparna, men det brukar gå bra att bara rycka bort dem. Sitter nån form av spärr om man kikar i nederkanten med knappen uppe, man kan pilla lite där med en liten radiomejsel.
Hasse63

Post by Hasse63 »

Så där ja...Vad vore livet utan bilforum. :roll:

Tack så mycket för det snabba tipset HellMek och ni andra oxå så långt..det hjälpte massor, så lätt det går då man pillar på rätt ställe. :lol:

Varför det inte gick att öppna utifrån och bara på en dörr innefrån berodde på att hävstången var för lång vid innre öppningshandtagen, böjde dom lite och vid yttre öppningshandtagen så hade hävstången böjts ner så handtagens arm nådde inte. Böjde tillbaka lite och så funkade det. Passade på att spruta lite VB-40 i kontaktstycket vid b-stolpen oxå, fick då igång HB hissmotor. Så var en 2a borta :D

I morn åker främre dörrsidor av så får vi se om jag får till centrallåsen/larmet...hör nog ihop, hoppas det räcker att smörja upp kontaktstycket vid A-stolpen

Håll tummarna.
Post Reply