Peugeot 206 Startar inte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
jappish84

Post by jappish84 »

Jag var nere och bytte plats på de tre reläna som är synliga på bilden

Image

Men det gjorde ingen skillnad. Jag skulle vilja hitta detta "Flerfunktionsrelä" för jag har läst både här och på några brittiska forum att det kan vara det som spökar också.

En annan fundering.

Hade jag kunnat ansluta +12V direkt till pumpen och låta pumpen gå för att se om den startar (och ev. ta den till ett garage 3 mil bort?)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jappish84 wrote: Jag skulle vilja hitta detta "Flerfunktionsrelä" för jag har läst både här och på några brittiska forum att det kan vara det som spökar också.

Är ett bredare brunt relä med 15 stift, sitter för sig själv i motorrummet. Minns inte säkert var på 206, men höger sida tror jag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Det stora bruna flerfunktionsreläet eller "dubbelreläet" är placerat under motorstyrboxen.
Kolla först (om du inte redan gjort det) så att inte bränsleavstängningen utlöst av någon anledning.
Den sitter till vänster i motorrummet inte så långt från bromscylindern.
Den är oftast röd men kan vara svart också.
Den ska utlösa vid krock och återställs genom att trycka på den.
En fråga är om motorlampan är tänd då tändningen är påslagen?
Om inte så saknas matning till motorstyrboxen och kan bero på ett felaktigt "dubbelrelä"
Dubbelreläet = bränslepumpsreläet+matningsrelä till motorstyrbox.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Ja men kanon.. ska se om jag kan hitta det imorgon. Läste någonstans att den ev. kan befinna sig under ECUn, det var dock på en 206cc.

Är det detta relä? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=RLT060&post_id=20268758

Är det någon som vet exakt vad detta relä styr. För jag funderar fortfarande på att köra igång pumpen och se om jag får igång bilen. Men om reläet styr annat med bränsle/tändning så kommer väl inte det att hjälpa spec. mycket att jag kör igång pumpen genom att kringgå alla andra system som styr den?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

jappish84 wrote:Ja men kanon.. ska se om jag kan hitta det imorgon. Läste någonstans att den ev. kan befinna sig under ECUn, det var dock på en 206cc.

Är det detta relä? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=RLT060&post_id=20268758

Är det någon som vet exakt vad detta relä styr. För jag funderar fortfarande på att köra igång pumpen och se om jag får igång bilen. Men om reläet styr annat med bränsle/tändning så kommer väl inte det att hjälpa spec. mycket att jag kör igång pumpen genom att kringgå alla andra system som styr den?

Jepp det på bilden är det...
Lyckades vi posta samtidigt nyss?
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

ala wrote:Det stora bruna flerfunktionsreläet eller "dubbelreläet" är placerat under motorstyrboxen.

Hehe, vad synkat vi skrev =) Men det är bra, då kollar jag där imorgon!

ala wrote:Kolla först (om du inte redan gjort det) så att inte bränsleavstängningen utlöst av någon anledning.
Den sitter till vänster i motorrummet inte så långt från bromscylindern.
Den är oftast röd men kan vara svart också.
Den ska utlösa vid krock och återställs genom att trycka på den.

Jag har tryckt lite på denna faktiskt, men jag förstår inte när den är av / på? Den typ bara klickar när man trycker på den.

ala wrote:En fråga är om motorlampan är tänd då tändningen är påslagen?
Om inte så saknas matning till motorstyrboxen och kan bero på ett felaktigt "dubbelrelä"
Dubbelreläet = bränslepumpsreläet+matningsrelä till motorstyrbox.

Jag är rätt säker på att motorlampan lyser. Det är väl den gula uppe i högra hörnet om inte minnet sviker mig? Är det den så lyser den, och den lyser med ett fast sken när jag drar runt startmotorn också.

Ska dubbelkolla imorgon
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du trycker bara ner knappen och släpper så är kontakten återställd.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jappish84

Post by jappish84 »

HellMek wrote:Du trycker bara ner knappen och släpper så är kontakten återställd.

Ja men då så, då har jag isf. lyckats med detta =)

Ingen kommentar om det är en bra ide att köra igång pumpen och testa starta?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Det kan vara så att motorlampan tänds trots att reläet är trasigt i bränslepumpsdelen.

Bränsleavstängningsgrejen kan man koppla förbi tillfälligt om man är osäker på den.
Bara att ta av kontakten och bygla dem.
Den sitter direkt på kabeln till pumpen så det kan ibland vara ett enkelt ställe att mäta om det finns spänning på pumpkabeln.
Du skulle kunna ta av kontakten och sätta spänning från batteriet på den kabeln som går bakåt till pumpen och se om bilen startar när du tvångskör pumpen.
406 turbo
106 XT
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:Det kan vara så att motorlampan tänds trots att reläet är trasigt i bränslepumpsdelen.

Bränsleavstängningsgrejen kan man koppla förbi tillfälligt om man är osäker på den.
Den sitter direkt på kabeln till pumpen så det kan ibland vara ett enkelt ställe att mäta om det finns spänning på pumpkabeln.
Du skulle kunna ta av kontakten och sätta spänning från batteriet på den kabeln som går bakåt till pumpen och se om bilen startar när du tvångskör pumpen.

Hur utesluter man förresten att det inte är immobilisern som låst? Finns det nån lampa som indikerar om den är låst?
jappish84

Post by jappish84 »

ala wrote:Bara att ta av kontakten och bygla dem.

Förstår faktiskt inte var den sitter.. i motorrummet eller bak där pumpen är?

Sen så funderar jag på om jag verkligen tryckt på rätt ställe, du skriver:

ala wrote:Den sitter till vänster i motorrummet inte så långt från bromscylindern.

Är den då (nu låter detta dumt men) till höger om man tittar framifrån bilen in i motorrummet (en bit ovanför säkringsboxen upp i högra hörnet)

där har jag iaf. ett rött gummilock som klickar när man trycker på det.

HellMek wrote:Hur utesluter man förresten att det inte är immobilisern som låst? Finns det nån lampa som indikerar om den är låst?

Jag tyckte att jag läste någonstans att motorlampan blinkar när man drar runt startmotorn om immobilisern dummar sig.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

HellMek wrote:
ala wrote:Det kan vara så att motorlampan tänds trots att reläet är trasigt i bränslepumpsdelen.

Hur utesluter man förresten att det inte är immobilisern som låst? Finns det nån lampa som indikerar om den är låst?

Om det är fel på den så får man felmedelande "immobiliser fault" i displayen efter ca 5sek körning på startmotorn.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Jag har bara en vanlig liten display..
som denna:

Image

visas det i den också?

Och det är den gula motorlampan jag menade innan
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Jo då har du tryckt på rätt ställe, alltså det röda gummilocket.
Under den sitter kontakten som jag menar att du kan lossa och skicka ström bak till pumpen på.

Jo du ska få felmedelande på startspärren antingen med text i din display i mitten eller med en symbol med en nyckel under hastighetsmätaren någonstans.
406 turbo
106 XT
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

jappish84 wrote:Jag har bara en vanlig liten display..
som denna:

Image

visas det i den också?

Men det står i den stora displayen där du har utetempen och klockan. :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
jappish84

Post by jappish84 »

Ja ok.. det har jag inte sett så det verkar inte vara immobilisern.

Jag är fortfarande inte riktigt med på vad jag ska göra med bränsleavstängningsgrejen.

Du skriver nämligen att jag ska bygla den nån gång och att jag ska mata den med 12V nån gång.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut inuti den ännu men jag antar att det är två kontakter och att dessa har ständig kontakt när allt är ok, men bryts vid ex. vis en krock?

Så om jag plockar av den så möts jag av 2 kontakter. Ska jag bygla dessa eller ska jag mata 12V på någon av kontakterna, vilken isf?
jappish84

Post by jappish84 »

hedis wrote:Men det står i den stora displayen där du har utetempen och klockan. :P

Åfan... där har jag faktiskt inte ens tittat :-s

jag får ta en titt där också
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

hedis wrote:
som denna:

Image

visas det i den också?

Nu ser jag också bilden :D

Nä texten kommer som sagt upp i lilla displayen i mitten (temp/klocka)
406 turbo
106 XT
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

ala wrote:
hedis wrote:
som denna:

Image

visas det i den också?

Nu ser jag också bilden :D

Nä texten kommer som sagt upp i lilla displayen i mitten (temp/klocka)

Nu blev jag fundersam? Lilla diplayen? Vilken är liten och stor? :P Tycker där tempen och klockan visas är stor :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

jappish84 wrote:Ja ok.. det har jag inte sett så det verkar inte vara immobilisern.

Jag är fortfarande inte riktigt med på vad jag ska göra med bränsleavstängningsgrejen.

Du skriver nämligen att jag ska bygla den nån gång och att jag ska mata den med 12V nån gång.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut inuti den ännu men jag antar att det är två kontakter och att dessa har ständig kontakt när allt är ok, men bryts vid ex. vis en krock?

Så om jag plockar av den så möts jag av 2 kontakter. Ska jag bygla dessa eller ska jag mata 12V på någon av kontakterna, vilken isf?

Ja ok. Blev många poster nu :D Jag är gammal och har svårt med tempot. :oops:

Det jag menar är.
1. Tryck på röda knappen som du redan gjort.
2. Det skulle teoretiskt kunna vara fel i bränsleavstängaren och för att utesluta det så kan man lossa kontakten under den röda avstängningen och "ersätta" den med "bygel" (böjd kabelstump eller liknande)
3. Man kan ju mäta spänningen fram till avstängningen när man ändå har kontakten loss för att utesluta kabelbrott bakåt.
(Om man saknar spänning bak på pumpen så som du mätt tidigare men har spänning fram till avstängaren så ligger felet i ett kabelbrott mellan avstängning/pump)
4. Om du saknar spänning fram till avstängaren så kan du prova att sätta direktspänning med en lös kabel från batteriet till den kabeln av de två på avstängaren som går bak till pumpen för att testa om bilen startar.
Du hör att pumpen snurrar när du träffar rätt kabel och det är ingen fara om fel kabel blir strömsatt.
Detta är enklare än att dra direktström från batteri till pump genom hela bilen
406 turbo
106 XT
Post Reply