Nybliven 407 ägare, frågor hög förbrukning + kallstart

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
lefikk

Nybliven 407 ägare, frågor hög förbrukning + kallstart

Post by lefikk »

Hej alla på forumet!

Jag har precis blivit ägare till min första Peugeot, en 407 SW 2.0 HDI manuell låda.

Har väl hört både bra och dåligt om dessa bilar men gillade att köra den m.m så jag slog till. Mkt nöjd med körupplevelse och komfort.

Dock så dök det upp en liten fråga direkt, och den gäller förbrukningen som jag faktiskt tycker är något hög. Nu är väl inte jag känd för att snålköra, men kollade igår när jag körde hem bilen. Ca 20 mil landsväg shlm - Karlstad mestadels 90- 115 km/ slutade på 0.72 på färddatorn, och ca 0.69 mätt vid pumpen med gamla hederliga metoden. 17" dubbfria vinterhjul. Körde i ca 140 de första 10 milen, och då drog den 0.93 ungefär, men nollade sedan förbrukningen för att köra lite mer sansat och kolla lite närmare då vad bilen drog.

Idag nollade jag datorn igen och frun åkte till jobbet, ca 2.5 mil med kallstart slutade på 0.94 i normal fart, 90% landsväg, normal fart.

Det är ju ungefär samma som min Saab 9000 med 220 hästar, och känns ju inte sådär övertygande?

I morse när bilen skulle startas så var den lite svår att få igång och fick nöta på starten, samt att den hostade till lite första minuten. Ok det var 15 minus, men det ska väl en modern bil fixa. Funderar på om det kan vara någon givare eller något som ger fel värden och på så sätt lurar motorn att feta på? Ingen motorlampa eller något sådant lyser, dock har jag inte läst av några felkoder (köpte ju bilen igår :) ).

Dessutom så vet jag inte vad tempen ska ligga på i bilen, men den låg runt 80 graden enligt mätaren. Termostaten ska väl öppna vid 83 som jag fattat det, men är detta normalt?

Bilen är köpt hos handlare, så jag tänker ju i så fall reklamera detta om det inte är normalt för bilen, men jag har ju inte haft någon 407 förut så därför frågar jag er lite mer rutinerade ägare :).

Tacksam för svar!

mvh
Jesper
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

De är tyvärr inte direkt kända för att vara snåla, men runt 0,7l/mil blandad borde gå att köra på.
Kylan ställer till det, moderna dieslar tar ordentligt mycket mer när det är kallt, däcken är också en stor faktor. Fel däck gör lätt en dl mer/mil.

Kallstart, glöddes den ordentligt innan start? Viktigt att man låter den glöda tills lampan slocknar, minst 5-10 sekunder vid såpass kall väderlek. Gör man inte det blir det svårstartat och väldigt knackig gång innan den börjar få upp temp. Om det är gjort skulle man kunna misstänka att ett eller flera glödstift är trasigt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by lefikk »

Hej och tack för snabbt svar.

Nej , jag har också hört att dem inte ska vara supersnåla (kollade på 1.6hdi också men den var i slöaste laget), men bättre än 0.7 på landsväg ska väl inte vara någon omöjlighet tycker man? Jag hade förväntat mig 0.6 åtminstone på landsväg, och 0.93 till jobbet känns ju som ett skämt.

Kom att tänka på en grej till. Tror inte att den där "platsbiten" i fronten som jag hört talas om finns monterad. Kan den påverka så motorn inte blir nog varm vintertid och att förbrukningen höjs, eller är den bara till för att motverka snösprut? Tror inte jag fick med någon sådan, men får väl kontakta handlaren.

Ang glödning kan det nog vara så att den inte glöddes tillräckligt länge...jag får återkomma om det imorgon :).
Rx37

Post by Rx37 »

Nån som jag känner köpte förra året en V*lvo V50 med 2.0l dieselmotorn, exakt samma motor som du har och den går ju på 0.45-0.50 landsväg på sommaren (80-90 km/h), men jag vet inte hur det är på vintern. Men 0.94 låter ju väldigt mycket ändå.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

0,94 låter definitivt väldigt mycket.
Klicka på länken i min förbrukningssiffra och jämför 407:or med varandra. En snabb kik där gav att runt 0,65-0,7 är en normal förbrukning, då brukar de ligga rätt högt då många är tyskar och antagligen kör lite autobahn.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by lefikk »

Hm, och vissa där låg på 1.2 eller så...då måste de ju antingen dra släp eller ligga i 190 knyck känns det som :).

Tack så mycket för era svar kära forumdeltagare, jag har skickat ett mail till försäljaren så får vi se vad som händer.

mvh
Jesper
lefikk

Post by lefikk »

Nytt test gjort ikväll. Temperatur -6. Lade mig på absolut platt landsväg i ca 2 mil i exakt 90 km/h enligt mätaren. Resultat 0.61. Ingen omkörning, inget gaspådrag utan bara 90 km/h rakt fram typ.

Läst av motortempen med OBD verktyg, ligger mellan 79-80 grader i 90-100 km/h

Dock så började motorlampan lysa när min fru hade bilen, och det står "depollution system faulty" i displayen. Försökte läsa av koden med mitt verktyg, men får bara fram en allmän kod som heter p0002 som kan betyda vad som helst. Har kört ett par mil till och startat om bilen ett par ggr, men koden har inte försvunnit av sig själv....

mvh

Jeppe
JockeE

Post by JockeE »

Hej!
Har bokfört tankningar 2005-2009 med min 407 SW 2.0 Hdi...ja, jag vet, det är lite knäppt... :roll:

2005: 708 mil 0,68 i medel
2006: 2070 mil 0,68 i medel
2007: 1917 mil 0,68 i medel
2008: 2641 mil 0,65 i medel
2009: 2325 mil 0,67 i medel

Körningen är nog till största delen 12 mil om dan fram och tillbaka från jobbet, större delen av sträckan i 100-110 km/h.

Bilen köptes ny i september 2005. Tänk på att dieselvärmarens förbrukning är inräknad, kör du 30 min morgon och kväll drar den i sig en liter om dan extra + tillsatsvärme under körning.
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
lefikk

Post by lefikk »

He he, ja det är lite knäppt men intressant :D. Tack för infon!

Jag har ju inte kört värmaren något innan körning så min förbrukning är ju vad den är så att säga. Jag lär ju som sagt inte komma ner i de siffrorna just nu hur jag än kör. Att komma ner i de 0,59 som syntes i färddatorn när jag köpte bilen (mätt de senaste 600 milen) känns otroligt omöjligt. Just nu har bilen som sagt i princip samma förbrukning som min gamla saab 9000.

Nåja, jag har pratat med säljaren och han skulle ge besked hur vi går vidare i början av nästa vecka så får vi se. Jag återkommer med lite updates när jag har något nytt att berätta.

mvh
Jesper
Rx37

Post by Rx37 »

Men om du sa motorlampan har lyst nån gång kan det ju va nåt fel som påverkar förbrukningen också.
JockeE

Post by JockeE »

Dieselvärmaren startar automatiskt som tillsatsvärmare om utetemperaturen är under +5 grader. Värmaren går på högeffekt tills du fått upp kylvätsketempen till c:a 70 grader, då går den över på dellast tills kylvätsketemperaturen når c:a 80 grader. Är det fel på bilens termostat så den öppnar lite för tidigt, kommer värmaren att gå hela tiden och kyla bort 2-4 kW värme genom kylaren. Dieselvärmarens förbrukning syns inte på färddatorn men på macken :cry:

Är det kallare än -20 är det troligt att värmaren går på lågeffekt nästan hela tiden för att hålla värmen uppe i kupén.

Har du fått "Depollution fault" på en nyköpt bil tycker jag att du ska åka till en auktoriserad peugeotverkstad och göra en ordentlig diagnos. Kan bli dyrt att vänta till eventuell garanti från försäljaren gått ut...
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Bilbil

Post by Bilbil »

jag har precis köpt en ny 407 sw med 1,6 hdi och jag ligger på 0,5 liter per mil efter de första 200 milen och då har jag dubbdäck och takräcke sånt sitter i köer och kör på 120 väg nästan varje dag.
lefikk

forts...

Post by lefikk »

Hej på er!

Tänkte bara uppdatera lite. Tid hos auktoriserad peueotverkstad är beställd. Bilen drar fortfarande något mer än önskvärt, men inte lika mkt som initialt. Förbrukningen ligger på 0.7 nu, men då är det nästan enbart körning fram och tillbaka till jobbet 2.5 mil landsväg i ca 90-100. Nåja, bättre än de 0.9 som var från början iaf :D.

Har upptäckt att bakbromsarna ligger an ibland, så det har säkert med saken att göra.

Motorlampan slocknade efter ett tag, men har tänts två gånger till. Ska bli skön att se vad som är problemet. Bilen känns lite trött emellnåt...

0.5 per mil låter ju bra...men 1.6:an är väl erkänt mycket snålare än min 2.0:a? Ratade medvetet den motorn för att jag tyckte den kändes för liten i 407:an men ur bränsleekonomiskt perspektiv är den ju suverän!

Tack så länge för alla svar!

mvh
Jesper
lefikk

uppföljning

Post by lefikk »

Jaha :). Iaf ett av problemen är löst. Bromsarna smordes upp, vilket gav en minskad bensinförbrukning. Nu går det att köra bilen på 0.6 till jobbet vilket är bra tycker jag :).

Allt annat får jag återkomma med snart!

mvh
Jesper
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: uppföljning

Post by ala »

lefikk wrote:Jaha :). Iaf ett av problemen är löst. Bromsarna smordes upp, vilket gav en minskad bensinförbrukning. Nu går det att köra bilen på 0.6 till jobbet vilket är bra tycker jag :).

Allt annat får jag återkomma med snart!

mvh
Jesper

Perfekt att det gav en lägre bensinförbrukning på din HDi :wink:

(Föresten.. Heter det "märka ord" eller "anmärka ord" ? ) :)
406 turbo
106 XT
lefikk

Post by lefikk »

He he...

Ja det var ju värsta mirakelkuren det ;).

"märka ord" var ordet... :D

/Jesper
Post Reply