Jag har precis blivit ägare till min första Peugeot, en 407 SW 2.0 HDI manuell låda.
Har väl hört både bra och dåligt om dessa bilar men gillade att köra den m.m så jag slog till. Mkt nöjd med körupplevelse och komfort.
Dock så dök det upp en liten fråga direkt, och den gäller förbrukningen som jag faktiskt tycker är något hög. Nu är väl inte jag känd för att snålköra, men kollade igår när jag körde hem bilen. Ca 20 mil landsväg shlm - Karlstad mestadels 90- 115 km/ slutade på 0.72 på färddatorn, och ca 0.69 mätt vid pumpen med gamla hederliga metoden. 17" dubbfria vinterhjul. Körde i ca 140 de första 10 milen, och då drog den 0.93 ungefär, men nollade sedan förbrukningen för att köra lite mer sansat och kolla lite närmare då vad bilen drog.
Idag nollade jag datorn igen och frun åkte till jobbet, ca 2.5 mil med kallstart slutade på 0.94 i normal fart, 90% landsväg, normal fart.
Det är ju ungefär samma som min Saab 9000 med 220 hästar, och känns ju inte sådär övertygande?
I morse när bilen skulle startas så var den lite svår att få igång och fick nöta på starten, samt att den hostade till lite första minuten. Ok det var 15 minus, men det ska väl en modern bil fixa. Funderar på om det kan vara någon givare eller något som ger fel värden och på så sätt lurar motorn att feta på? Ingen motorlampa eller något sådant lyser, dock har jag inte läst av några felkoder (köpte ju bilen igår
Dessutom så vet jag inte vad tempen ska ligga på i bilen, men den låg runt 80 graden enligt mätaren. Termostaten ska väl öppna vid 83 som jag fattat det, men är detta normalt?
Bilen är köpt hos handlare, så jag tänker ju i så fall reklamera detta om det inte är normalt för bilen, men jag har ju inte haft någon 407 förut så därför frågar jag er lite mer rutinerade ägare
Tacksam för svar!
mvh
Jesper