Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

HellMek wrote:
Det är inget resonemang, det är fakta jag kommit fram till genom arbete med rullande landsväg, mätningar och studerande av diagram :)
Jag är tyvärr ingen teoretiker så du får gärna förklara på ett enkelt sätt varför jag har fel :)
"Att mäta är att veta" (gammalt djungelordspråk), och jag tror bestämt att du har mätt både mer och noggrannare än jag.

Jag tycker det är intressant att någon som har mätt mer än jag kommer fram till ett annat resultat än vad jag själv dels har mätt upp och dels hur jag har resonerat baserat på mina kunskaper. Det betyder att jag måste gå tillbaka och verifiera mina mätresultat, och fundera på vilka logiska tankevurpor jag kan ha gjort.

Jag behöver göra iordning bättre mätutrustning, typ loggning från oscilloskop till dator för att kunna plotta en kurva med tätare mätpunkter.

(Edit stavfel)
Last edited by Dr. Mabuse on Mon Mar 07, 2011 21:00, edited 2 times in total.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dr. Mabuse wrote:
HellMek wrote:
Det är inget resonemang, det är fakta jag kommit fram till genom arbete med rullande landsväg, mätningar och studerande av diagram :)
Jag är tyvärr ingen teoretiker så du får gärna förklara på ett enkelt sätt varför jag har fel :)
"Att mäta är att veta" (gammalt djungelordpråk), och jag tror bestämt att du har mätt både mer och noggrannare än jag.

Jag tycker det är intressant att något som har mätt mer än jag kommer fram till ett annat resultat än vad jag själv dels har mätt upp och dels hur jag har resonerat baserat på mina kunskaper. Det betyder att jag måste gå tillbaka och verifiera mina mätresultat, och fundera på vilka logiska tankevurpor jag kan ha gjort.

Jag behöver göra iordning bättre mätutrustning, typ loggning från oscilloskop till dator för att kunna plotta en kurva med tätare mätpunkter.
Jag håller med om mätningen :) Men sen ska du också veta att dom bilar jag analyserat och kunnat SE dutyn på är fordon med eftermarknadsinsprut, då är dom också mappade på det vis som är bäst, och då brukar peaken på DC ligga nära vridets topp.
När man bara mäter effekt på originalbilar, eller förbereder för mappning med t.ex piggyback tittar man mest på blandning vs effekt, och jag kan säga att i princip alla bilar går överdrivet fett på fullgas original. Därav borde man ha marginal på spridartiderna. Det är också här trimning via optimering kommer in i bilden. Genom att magra av blandningen (men givetvis med godtagbar marginal) kan man vinna några hk. Det man också brukar göra är att lägga på ett par grader tändning, även där vinner man en smula effekt. Jag antar att vi är en smula OT nu, men diskussionen och teorin kanske är intressant för andra också :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kan tillägga att med en OBD-kabel och gratis mjukvara kan man logga diverse värden som kan vara användbara. I vissa mjukvaror finns också en teoretisk dyno. Rekommenderar ett program som heter Digimoto :)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

HellMek wrote:Kan tillägga att med en OBD-kabel och gratis mjukvara kan man logga diverse värden som kan vara användbara. I vissa mjukvaror finns också en teoretisk dyno. Rekommenderar ett program som heter Digimoto :)
Jag har ju tyvärr inte OBD-2 utan Peugeot special... Och nu när jag ska sälja bilen är ett inköp av special-adapter inte intressant. :?

Däremot finns det en överhängande risk att Volvon blir konverterad.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Mean Machine

Post by Mean Machine »

f3ff3 wrote:
Zkronk wrote:Ett 4,7k Ohms NTC-motstånd (fick tips om det på etanol.nu, vissa säger att det går bra med ett vanligt motstånd, medans andra säger att man bör ha ett motstånd som anpassar sig efter temperaturen).

Kabel 45 i handsken på styrboxen är det som går till temperaturgivaren, om det är Motronic 1.3 du har..
om man har jetronik? vilket motstånd och kabel då?
Är bara motstånd som fattas för mig nu innan jag skall skrida till handling.
Den här frågan var värd att bumpa. Tänkte smälla i större spridare i min J1:a som kommer med Jetronic, har inte orkat kolla upp Motronic kontra Jetronic, vill gärna lösa kallstartproblemet.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är samma tempgivare.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Perfekt, tack för svaret. Får ge mig på det här snart. :)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Okej, nästa problem. Spridare bytta, inget synligt läckage, men tomgången blev skum istället. Vandrar ganska rejält, från 800 till 1300rpm med kall motor, sen blir tomgången högre när motorn är varm (cirka 1500rpm). Har försökt ställa "initial throttle position" och tomgångsskruven, men det gör ju förstås ingen skillnad. Ingenting i övrigt ändrat från bensinsetupen, där var ju tomgången också lite ojämn, men max 100rpm som diffade som värst, annars runt 50rpm.

Idéer? Lyckades förstås boka in mig på besiktning på söndag också, de kommer väl klaga på det (iofs sänker jag väl bara tomgången när motorn är varm istället, då ligger den rätt jämn). :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mean Machine wrote:Okej, nästa problem. Spridare bytta, inget synligt läckage, men tomgången blev skum istället. Vandrar ganska rejält, från 800 till 1300rpm med kall motor, sen blir tomgången högre när motorn är varm (cirka 1500rpm). Har försökt ställa "initial throttle position" och tomgångsskruven, men det gör ju förstås ingen skillnad. Ingenting i övrigt ändrat från bensinsetupen, där var ju tomgången också lite ojämn, men max 100rpm som diffade som värst, annars runt 50rpm.

Idéer? Lyckades förstås boka in mig på besiktning på söndag också, de kommer väl klaga på det (iofs sänker jag väl bara tomgången när motorn är varm istället, då ligger den rätt jämn). :)
Har du nollat datorn? Dvs koppla bort batteriet (eller databoxen, så slipper du att radio och klocka nollställer sig) i minst 1 minut. Sen ska motorn stå och gå 20 minuter på tomgång och sen köras 20 minuter blandad körning för att boxen ska lära in sig på nytt.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

HellMek wrote:Har du nollat datorn? Dvs koppla bort batteriet (eller databoxen, så slipper du att radio och klocka nollställer sig) i minst 1 minut. Sen ska motorn stå och gå 20 minuter på tomgång och sen köras 20 minuter blandad körning för att boxen ska lära in sig på nytt.
Faktiskt inte. Får gå och rycka boxen, borde ju gjort det med tanke på allt som stått här tidigare. :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mean Machine wrote:
HellMek wrote:Har du nollat datorn? Dvs koppla bort batteriet (eller databoxen, så slipper du att radio och klocka nollställer sig) i minst 1 minut. Sen ska motorn stå och gå 20 minuter på tomgång och sen köras 20 minuter blandad körning för att boxen ska lära in sig på nytt.
Faktiskt inte. Får gå och rycka boxen, borde ju gjort det med tanke på allt som stått här tidigare. :)
Man lär så länge man lever :)
Hoppas det hjälper.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Gjorde lite skillnad på varm motor iaf, får se hur det blir med kall spis nästa gång jag ska iväg nånstans. Gick lika ojämnt som sist precis efter att jag nollade boxen, men jag antar väl att den ska "lära" sig nånting därifrån, men det var inte mycket som ändrades under de 20 minuterna heller, måste jag säga.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dutycycle går bra att mäta med enklare multimeter, ganska låga frekvenser på bilspridare så det behöver inte vara någon dyr multimeter för att ge fullgoda mätresultat.

Flexitune och liknande avråder jag faktiskt ifrån efter att ha provat det i många många mil. Mycket bättre satsa på större spridare och köra sprit permanent.

Motstånd på tempgivaren varierar mellan olika motorstyrningar hur de reagerar på vad som sätts in i serie där. Så länge styrningen accepterar det är den mest funktionabla varianten att ha ett fast motstånd i serie med ordinarie tempgivare, och när man nått upp till den punkten i motortemp där man vet att styrningen klarar hantera driften bra så har man en brytare som kortsluter över det extra motståndet. Jag hade en bimetalltermostat till det på en bil ett tag så det blev liksom automatiserat t.o.m.... :lol:

Vissa system behöver bara extra sås vid kallstart, då funkar en extra spridare som man manövrerar manuellt jättebra.

m.m.
Har själv inte kört på sprit på länge nu dock.

Det här med klägget som gärna vill bildas och som även gärna vill belägga ventilsäten m.m. är ett reellt problem som även de stora biltillverkarna och bensinbolagen börjat brottas med på allvar för att lösa. Står dock myyyycket litet att läsa på nätet om det så jag har tyvärr ingen bra officiell källa att hänvisa till.

Hellmek vet nog vad jag pratar om, han har själv sett fenomenet i motorer om jag inte minns fel.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Något är en smula lurt med min bil, måste jag nog påstå. Tankade igår efter att ha kört 24 mil, min tankmätare är ur funktion, så jag hade ingen aning hur mycket det skulle gå i. Tänkte väl på sin höjd 30-32 liter, eftersom jag ändå gasat ganska friskt och känt att grejerna funkar som de ska, vilket de gjort... Gissa om man blev förvånad när det gick i över 40 liter och första E85-tanken gick på 1.699 liter milen... :lol:

Får se om det ordnar sig efter den här tanken, annars får det f*n bli bensin igen, pissigt när det blir 5:- milen dyrare på etanol.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Gasar du ordentligt går förbrukningen upp avsevärt, men snålkör du finns det mycket pengar att spara
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Sist jag körde på E85 gasade jag som en tok, lyckades då som mest komma upp i 1.33 liter milen, det var mitt gamla rekord. Får se hur nästa tank ser ut, som sagt. :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mean Machine wrote:Sist jag körde på E85 gasade jag som en tok, lyckades då som mest komma upp i 1.33 liter milen, det var mitt gamla rekord. Får se hur nästa tank ser ut, som sagt. :)
Du hade väl den gamle motorn som man kan ställa tändningen på? Testa gå upp 5 grader. För att få en motor att gå billigt på E85 krävs högt komp och en smula högre tändning. Du kan ju börja med tändningen iaf eftersom det är rätt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
Hellmek vet nog vad jag pratar om, han har själv sett fenomenet i motorer om jag inte minns fel.
Jotack. Så pass att jag själv inte tänker köra mer E85 i en bruksbil. Möjligen en bil för strippen.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

HellMek wrote:
SNILLET wrote:
Jotack. Så pass att jag själv inte tänker köra mer E85 i en bruksbil. Möjligen en bil för strippen.
Jag har börjat tanka 98 nu, mest på skoj. Tankat både RCn och 306:an med det. :)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

HellMek wrote:
Mean Machine wrote:Sist jag körde på E85 gasade jag som en tok, lyckades då som mest komma upp i 1.33 liter milen, det var mitt gamla rekord. Får se hur nästa tank ser ut, som sagt. :)
Du hade väl den gamle motorn som man kan ställa tändningen på? Testa gå upp 5 grader. För att få en motor att gå billigt på E85 krävs högt komp och en smula högre tändning. Du kan ju börja med tändningen iaf eftersom det är rätt enkelt.
Jo, det är en J1:a. Ska väl bara köra med den tills det rasar och sen byta till ny motor var väl tanken lite granna iaf. Men den failade besiktningen idag, bland annat på CO-halten, så jag tar nog och gör det enkelt för mig för efterkontrollen och börjar köra på bensin igen ändå.
Post Reply